اجتماعی استان اصفهان تصاویر چندر رسانه دسته‌بندی نشده فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دکتر مهرناز آزاد/ میمون های ذهن تان را اهلی کنید

میمون های ذهن تان را اهلی کنید

پایگاه خبری احوال نیوز؛ دکتر مهرناز آزاد، شاعر،نویسنده ، روزنامه نگار و پژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی در ارتباط با میمون های ذهن تان را اهلی کنید، بیان کرد:

دنیای امروز ما یک دنیای سریع و پیشرفته و پر از اخبار مضطرب کننده است، که تشویش های ذهنی مان را چندین برابر می کند.

مردم براساس الگوهای جدید شهر نشینی و سیستم های جدید اداری همزمان در حال انجام چندین کار با هم هستند. در چنین جهانی بیش از همیشه حواس‌پرتی‌های گوناگون وجود دارد که باعث می‌شود، تمرکزکردن روی کار یا درس بسیار سخت تر از گذشته باشد.

“Monkey Mind  “درعلم روانشناسی اصطلاحی داریم بنام ذهن میمونی، ذهن میمونی  ذهنی است که مثل پرش میمون‌ها از روی درختان، از فکری به فکر دیگر می‌پرد و دائم در حال درهم کردن اطلاعاتی است که با سرعت زیاد وارد این ذهن می شود. قدمت این اصطلاح به بیش از ۲۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد.

بودا اولین فردی بود که از این اصطلاح را برای ذهن انسان استفاده نمود . او معتقد بود ذهن انسان پر از میمون‌های مست است که مدام جیغ می‌کشند، پچ‌پچ می‌کنند و مدام حواس ما را پرت می‌کنند که به آشفتگی ذهنی ما منجر می‌شود. اگرچه این حرف مربوط به حدود ۲۰۰۰ سال پیش است، اما امروزه بسیار بیش از گذشته انسان ها با این ذهن میمونی درگیر هستند.

امروزه بسیاری از روانشناسان و جامعه شناسان درتلاشند تا این ذهن نا آرام را به آرامش برسانند و روش های زیادی را مورد تحقیق و پژوهش و راستی آزمایی قرارداده اند.

در این یادداشت تلاش کرده ام از بین صدها پیشنهاد ده روشی که می تواند میمون های ذهن تان را اهلی کند به همراه معرفی ده کتاب تاثیر گذار فرصتی فراهم آورم تا  با طبقه بندی درست اطلاعات مهم و دور ریختن اطلاعات بیهوده به آرامش بخشیدن به ذهن شما عزیزان کمک کنم.

۱-بنویسید 

هرزمانی دچار تشویش و به هم ریختگی ذهنی شدید یک دفترچه و قلم بردارید و هر چه در ذهنتان می گذرد را روی کاغذ بیاورید. از ایده‌های عجیب و باور نکردنی تا نگرانی‌های مسخره و بی پایه، همه چیز را بنویسید. لازم نیست قشنگ و مرتب و با دستور زبان درست یا املا درست نوشته شود، فقط بنویسید و بگذارید ذهن از آنچه آشفته اش می کند تخلیه شود.

سپس شروع به نوشتن هرآنچه دوست دارید اتفاق بیفتد حتی چیزهایی که بنظرتان غیر ممکن می آید کنید. آرزوهایتان، خواسته هایتان، امیدهایتان ،هرچه دوست دارید بنویسید.

برای آشنایی با  فواید نوشتن کتاب ” بنویس تا اتفاق بیفتد” هنریت کلاوسر را جهت مطالعه به شما پیشنهاد می کنم.

۲- مدیتیشن کنید

مدیتیشن عملی است که در آن فرد از یک تکنیک  مانند” ذهن‌آگاهی” ، یا” تمرکز ذهن” بر روی یک موضوع، فکر یا فعالیت خاص برای آموزش توجه و آگاهی و دستیابی به یک حالت روان و آرام و پایدار ذهنی استفاده می‌کند.

برای انجام اینکار بصورت مرتب و روزانه در یک جای ساکت و آرام بنشینید و با کشیدن نفس های آرام وعمیق و گفتن واژه های مثبت سعی کنید  ذهن را از افکار منفی دور کنید و فقط به حس خودتان در لحظه تمرکز کنید. 

برای آشنایی با فواید مدیتیشن،کتاب مدیتیشن (Meditations) به قلم مارکوس اورلیوس رابه شما پیشنهاد می کنم 

۳- پیاده روی کنید 

یک  پیاده‌روی کوتاه و مرتب در هفته و در طبیعت یا پارک، هم ذهنتان را از استرس دور می‌کند و هم به سلامتی‌تان کمک می‌کند. به صدای طبیعت گوش کنید و از زیبایی‌های اطرافتان لذت ببرید.

برای آشنایی بیشتر با تاثیرات پیاده روی کتاب”پیاده روی”  نوشته جف گالووی را جهت مطالعه به شما پیشنهاد می کنم. 

۴- گاهی با یک دوست صمیمی صحبت کنید 

گاهی صحبت با یه دوست صمیمی و دردودل کردن با او بخوبی  می‌تواند ذهن شما را از آشفتگی نجات داده و به آرامش برساند.البته حتما با فردی صحبت کنید که به او اعتماد دارید و می‌توانید بدون سانسور چالش ها، اضطراب ها ، مشکلات و هرچه آزارتان می دهد  را با او درمیان بگذارید.

برای درک بیشتر از تاثیرات هم صحبت شدن با یک دوست خوب کتاب” باب، دوست من ” نوشته‌ی وندی مس و ربکا استید را جهت مطالعه به شما پیشنهاد می دهم. 

۵- در مواقع اضطراب و آشفتگی تنفس عمیق را تجربه کنید 

تنفس عمیق یکی از ساده‌ترین و موثرترین روش‌ها برای آرامش ذهن و بدن است. صاف بنشینید  و عمیق از طریق بینی نفس بکشید. چند ثانیه نفس خودتان نگهدارید  و بعد آرام از طریق دهان بازدم کنید. این کار را چند بار تکرار کنید، آرامش را احساس خواهید نمود.

برای آشنایی با معجزات تنفس عمیق کتاب” قدرت تنفس” که در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های آمازون قرار دارد، نوشته سندی آبرامز را به شما جهت مطالعه پیشنهاد می کنم،  این اثر درباره تأثیر قدرت شگفت‌انگیز تنفس عمیق بر افزایش بهره‌وری، خلاقیت و شفافیت از طریق قدرت ذهن‌آگاهی سخن می‌گوید.

۶- درطول روز ساعتی موسیقی گوش کنید

برخی از آهنگ‌ها به آرامش ما کمک می‌کنند و باعث شادی ما می‌شوند. موسیقی کلاسیک یا موسیقی‌هایی که صدای طبیعت را تقلید می‌کنند، می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند.

گوش دادن به هر نوع موسیقی که به ما آرامش می‌دهد می‌تواند درکاهش استرس و اضطراب و افزایش آرامش سهم‌مهمی درزندگی ما داشته باشد. 

برای اطلاعات بیشتر درمورد تاثیر موسیقی در آرامش کتاب “تاثیر موسیقی بر اعصاب و روان” نوشته حسین عبدالهی خوروش را به شما پیشنهاد می کنم. 

۷- گاهی تنهایی را به زندگی خود اضافه کنید 

انسان موجودی اجتماعی است و به ارتباط با دیگران احتیاج دارد؛ اما خیلی وقت‌ها همین دیگران هستند که باعث از بین‌رفتن آرامش ذهنی ما می‌شوند. بنابراین اگر هرازچندگاهی با خودمان خلوت کنیم، به سلامت، شادی و آرامش خود کمک کرده ایم، این خلوت می‌تواند یک استراحت کوتاه باشد یا یک سفر کوتاه یا طولانی به جایی پراز آرامش. 

تنهایی فواید زیادی دارد که باید حتماً با آن‌ها آشنا باشید تا بهتر بتوانید از آن استفاده کنید. برای آشنایی با  فواید تنهایی کتاب ” نابغه‌های تنها و فواید تنهایی” نوشته آنتونی استور را جهت مطالعه به شما پیشنهاد می کنم. 

۸- خودتان را به محبت کردن عادت بدهید

سعی کنید برای به دست‌آوردن آرامش ذهن، هر روز یک کار محبت‌آمیز انجام دهید. برای مثال یک کامنت مثبت برای یکی از افرادی که در فضای مجازی هستند، بنویسید یا به یکی از عزیزانتان زنگ بزنید و به او  بگویید که چقدر دوستش دارید. با گرمی به همکارانتان یا همکلاسان تان، استاد یا معلم یا کارفرمای خود سلام بدهید، به پاکبان‌ها سلام بدهید و از آنها بابت تلاش های شبانه روزی‌شان تشکر کنید.با افرادخانواده تان مهربانتر شوید. در جمع های دوستانه و خانوادگی حال یکایک افراد را جداگانه بپرسید، برای آنها که دوستشان دارید هدیه بگیرید، بی مناسبت و بی دلیل، بهترین دلیل دوست داشتن آنهاست. از فروشندگان دوره گرد چیزی بخرید حتی اگر به آن احتیاجی ندارید، گاهی در اتوبوس یا مترو جای خود را به افرادکهنسال تر از خود بدهید و اجازه بدهید آنها بنشینند و شما بایستید. مثال های بیشماری می‌توان زد که بوسیله انجام آنها به مرور مهربانی بخشی از وجود ما می شود و مهربانی بزرگترین تاثیرش آرامش حس خوب مفید بودن است. در واقع ما با مهربانی کردن به دیگران به خودمان لطف می کنیم تا آرامش بیشتری را تجربه کنیم .

برای تکمیل حرف هایم کتاب ” محبت را زندگی کنیم‌” نوشته مجتبی حیدری را جهت مطالعه پیشنهاد می کنم. 

۹- هرروز ذهنتان را پاکسازی کنید 

-هر روز در سکوت وخلوت وتنهایی زمانی را به تخلیه ذهن اختصاص بدهید.  

-سعی کنید دریک  محیط آرام و بدون مزاحمت این کار را انجام دهید

-به خودتان سخت نگیرید و اگر ذهنتان در ابتدا مقاومت کرد، صبور باشید.

-تخلیه ذهن نیز یک نوع ورزش است و مثل هر ورزشی  به ممارست نیاز  دارد.

-اگر تمرکز کردن و مکث نمودن را در این تمرین به ذهن آموزش بدهید به مرور  وخود به خود ذهن شما یاد می گیرد موارد بیهوده و تشویش های بی دلیل و اضطراب ها را از خود دور کند و  آرام آرام وارد جهان استدلال های منطقی و کارآمد شود و این آغاز آرامش درون است.که به اعتقاد من هرچه از تشویش های درون کاسته شود جهان بیرون را نیز آرام تر و دلنشین تر خواهید دید.

جهت مطالعه بیشتر کتاب “پاکسازی ذهن” نوشته جان ویلیامز پیشنهاد من برای شماست. 

۱۰- روزانه شکرگزاری کنید 

سعی کنید هر روز به آن چیزهایی که به خاطر داشتنشان سپاسگزار هستید، فکر کنید. همچنین اتفاقات خوبی را که در هر روز برای شما رخ می‌دهد، بنویسید. این کار باعث می‌شود، استرس کمتری تجربه کنید.

چشمانی که می بینند، گوش هایی که می شنوند ، دست هایی که شما را از دیگران بی نیاز می کنند و پاهایی که برروی آنها راست قامت می ایستید و قدم برمی دارید آرزوی بسیاری از انسان هایی است که از آنها محرومند، 

خیلی مواقع به هنرجویان و دانشجویانم می گویم اگر می خواهید بفهمید چقدر دارید و نمی دانید گاهی سری به پرورش‌گاه‌ها، سرای سالمندان و معلولان، مجروهان و بیمارستان ها و قبرستان ها بزنید، و همه آن چیزهایی را که آنها ندارند و شما دارید بشمارید، آنوقت دروازه ای برای شکر گذاری به روی خود باز می کنید که دیگر بسته نخواهدشد.

برای آنکه اطلاعات کامل تری راجع به شکرگزاری در اختیارتان قرارداده باشم کتاب” معجزه شکرگزاری” نوشته راندا بران را به شما معرفی می کنم.

موفق باشید

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x