حجت الاسلام محمد حسین ایروانی: چرایی الزامی بودن حجاب در حکومت اسلامی

حجت الاسلام محمد حسین ایروانی: چرایی الزامی بودن حجاب در حکومت اسلامی

حجت الاسلام محمد حسین ایروانی: چرایی الزامی بودن حجاب در حکومت اسلامی

پایگاه خبری احوال نیوز، از آنجا که برخی بانوان با عدم رعایت حجاب اسباب و زمینه نا امنی برای خود و سایر افراد جامعه را فراهم می سازند حکومت اسلامی موظف است همانگونه که رانندگان را به بستن کمربند ایمنی در هنگام رانندگی ملزم می کنند آنان را به رعایت حجاب در معابر و اماکن عمومی ملزم نماید.

امنیت، مقوله باز و گسترده‌ای است. هرجا تعلق خاطر و حریمی در کار باشد، موضوع امنیت به مساله جدی تبدیل می‌شود. نگرانی از فقدان چیزی که به آن تعلق خاطر داریم، مسأله امنیت را جدی می‌سازد. فقدان غذا برای رفع گرسنگی، آب برای رفع تشنگی، نداشتن یا از دست دادن مکان برای رفع بی‌سرپناهی، زمان برای استفاده بیشتر از فرصت‌ها، همه این موارد مقوله امنیت را پیش می‌کشد.

هرگاه فاقد هر یک از این امور (غذا، آب، مکان و زمان) باشیم، احساس ناامنی می‌کنیم. اما احساس ناامنی محدود به این امور نمی‌شود و دامنه آن بسیار گسترده‌تر است. فقدان قدرت (اعم از سیاسی، اقتصادی، علمی و غیره) موجب چنین احساسی می‌شود. فقدان مالکیت یا از دست دادن چیزی اسباب نگرانی و ناامنی می‌شود. پس اگر فقدان چیزی برای ما مهم نباشد، احساس ناامنی نیز برای ما پیش نمی‌آید. عرض و ناموس در آموزه‌های دینی همانند جان و مال افراد اهمیت دارد؛ بلکه اهمیت آن بیشتر است.

 امر به «غض بصر» و «حفظ فروج» در قرآن کریم (سوره نور،آیه  30) دلالت بر حرمت عرض و ناموس زنان و مردان مؤمن دارد. زنان و مردان دیندار همان گونه که برای جان و مال خود حریمی قائلند و همواره نگران تجاوز به این حریم هستند، برای عرض و آبروی خود نیز حریمی قائلند. عرض و ناموس جزئی از حریم شخصیتی انسان تلقی می‌شود. پس هر گونه تعرض به آن تجاوز به حریم شخصیتی است.

فریضه حجاب در اسلام بر این نکته دلالت دارد که عرض و ناموس جزئی از حریم شخصیتی است و همواره باید دغدغه حفظ و حراست آن را داشته باشیم. از این رو حجاب سپری در برابر هرگونه تعرض و تجاوز به حریم ناموسی زن مسلمان است. حجاب اسلامی به زن مسلمان احساس امنیت و آرامش می‌بخشد، زیرا مانع از دست دادن عرض و ناموس او است. به همین خاطر است که نباید حجاب اسلامی را محدودیت تلقی کرد، بلکه آن را باید صیانت از حریم شخصیت زن مسلمان دانست.

در اینجا باید متذکر شد که اصلی‌ترین وظیفه حکومت ها برقراری و حفظ امنیت است. شاید امنیت حداقل چیزی است  که مردم از حکومت خواستارند. اگر حکومت نتواند برای مردم امنیت برقرار کند، دیگر چه توجیهی برای اطاعت از آن باقی می‌ماند.بنابر این هر حکومتی برای حفظ پایه‌های خود، چاره‌ای از برقراری امنیت مردم را ندارد. اما در این میان حکومت ها بر مبنای تعریفی که از امنیت دارند، قلمرو آن را تعیین نموده و به وظیفه امنیتی خود عمل می‌کنند. در حکومت‌های سکولار که دین در آنها جایی ندارد، عرض و آبروی افراد در چتر امنیتی آنها تعریف نمی شود و این نوع حکومت‌ها خود را موظف به برقراری امنیت ناموسی نمی‌دانند. بی‌حجابی هم از نگاه این نوع حکومت عامل ناامنی به شمار نمی‌آید. در چنین حکومت هایی دغدغه فقدان ناموس افراد وجود ندارد تا امنیت نوامیس مردم را جدی بگیرند.

برابر آنچه که در آموزه های اسلامی آمده، حکومت اسلامی که کارگزار شریعت اسلامی است، هرگز نمی‌تواند نسبت به حراست و امنیت این جنبه از حریم شخصی مسلمانان بی‌تفاوت بماند. این وظیفه حکومتی معطوف به حجاب اسلامی است، زیرا حجاب اسلامی سپر و حافظ هر گونه تعرض سوء به زن مسلمان است و حاکم اسلامی هم از تعرض به این واجب شرعی (حجاب اسلامی) حراست می‌کند؛ یعنی شرایط امنیتی حفظ پوشش و حجاب اسلامی را فراهم می‌سازد.

 پس حکومت برای برقراری امنیت جامعه اسلامی موظف به الزام بانوان به رعایت حجاب اسلامی است. به عبارت دیگر، حکومت اسلامی با این کار از زن مسلمان حراست می‌کند تا تعرضی به حریم شخصیتی او نشود. پس، اگر زن مسلمانی مایل به رعایت حجاب اسلامی نباشد، حاکم اسلامی از هر دو جنبه مقدمیت و ذی‌المقدمه بودن می‌تواند او را به رعایت حجاب اسلامی ملزم نماید؛ زیرا از سویی عدم رعایت حجاب اسلامی اسباب ناامنی برای خود وی خواهد شد، و از سوی دیگر زمینه سوء برای سایر زنان مسلمان محجبه خواهد شد، زیرا با رواج این امر از سوی زنانی که به این ساحت شخصیتی خود اهمیت نمی‌دهند، زمینه عادی شدن تعرض و هتک حرمت به زنان عفیفه محجبه فراهم می‌شود زیرا افراد شرور و مزاحم در چنین وضعیتی هیچ فرقی میان زنان با حجاب و بی‌حجاب نمی‌گذارند.

پس همانگونه که  الزام کردن رانندگان به بستن کمربند ایمنی به هنگام رانندگی مانع از وقوع حوادث ناگوار برای راننده و سایر سرنشینان خودرو و حتی دیگر رانندگان می شود الزام زنان غیرمقید به رعایت حجاب اسلامی نیز از باب تأمین شرایط امن برای خود او و سایر زنان جامعه اسلامی امری ضروری است و همانطور که همه رانندگان موظف به رعایت قانون هستند بانوان محترمه نیز بایستی قانون پوشش در معابر و اماکن عمومی را رعایت کرده و با این کار به امنیت بیشتر خود و جامعه کمک کنند.

تهیه و تنظیم: حجت الاسلام محمد حسین ایروانی، رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

محمد امین اقتصاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x