اجتماعی استان اقتصادی بین الملل تصاویر سیاسی

قیمت اجناس سرسام آور بالا می رود

قیمت اجناس سرسام آور بالا می رود

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

در جریان کودتای شهریور ۱۳۲۰ محسن فروغی می نویسد: تا روز دهم شهریور، تمام دکان های شهر تهران تعطیل بود. نانواها به زور مأمورین حکومت نظامی، چند ساعتی به پخت نان مشغول می شدند، سپس آنها یز تعطیل می کردند و سیل جمعیت بدون نان می ماندند. آنهایی که توانایی مالی داشتند، برای ذخیره سازی و تأمین مایحتاج خود حاضر بودند کالای مورد نیاز را به هر قیمتی بخرند و همین مسئله باعث شده بود قیمت اجناس به طور سرسام آوری بالا برود.از طرف دیگر تمام مأمورین دولت از ترس، محل خدمت را ترک کرده بودند، به طوری که در غالب شهر ها هیچ مسئولی وجود ندارد. از استانداران فقط پاکروان در مشهد باقی مانده بود و از فرمانداران تنها “فطن السلطنه مجد” در رشت با روس ها مشغول مذاکره بود!
منبع: ذکاء الملک فروغی و شهریور ۱۳۲۰/ باقر عاقلی/ ص ۸۱ و۹۷

رادیو برلین گوش بدی پادشاهی پر!
پس از عزل رضاخان از سلطنت، سفارت انگلیس به محمدرضا اطلاع داد که گوش کردن به رادیو برلین و فتوحات و تصرفات ارتش آلمان مانع از انتصابش به عنوان شاه ایران خواهد شد! شاه به من[فردوست] گفت: “سریع با رئیس اطلاعات انگلیس در ایران تماس بگیر و بگو که همان شب با شاه صحبت کردم و گفت که نقشه را از بین می‌برم و رادیو هم گوش نمی‌کنم، مگر رادیوهایی که خودشان اجازه دهند آنها را بشنوم!”
منبع: خاطرات حسین فردوست/ج۱/ص ۱۰۰

ایران آب آشامیدنی سالم نداشت شاه به اروپایی ها کمک می کرد!
«محمدرضا پهلوی» برای کسب وجاهت خارجی و اختفای ضعف‌های داخلی،‌مبالغ زیادی را صرف ساخت تاسیسات عمومی در کشورهای ثروتمند می‌کرد، در حالیکه در ایران مردم از حداقل امکانات محروم بودند و سالانه هزاران نفر بخاطر کمبود زیرساخت‌ها می‌مُردند!روزی رسانه‌ها اعلام کردند شاه مبلغ ۲۰ هزار پوند به مدرسه اقتصاد لندن برای ساخت ساختمان جدید کتابخانه داد! هزینه‌چنین مبالغی در کشورهای ثروتمند در حالی بود که «اسدالله علم» در خاطراتش درباره وضعیت امکانات بهداشتی و رفاهی در ایران نوشته: “… جلسه هیئت امناء خانه‌های فرهنگ روستایی بود. وقتی جویا شدم که در دَهات چقدر برق و آب آشامیدنی داریم، معلوم شد ۱% ایران آب آشامیدنی تمیز و ۴% دهات ایران برق دارند!”
منبع: هدایای پهلوی به بیگانگان به روایت اسناد/ص۱۸ و یادداشتهای علم/جلد ۴/ص ۶۵

مهدی جمشیدی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x