اجتماعی استان تصاویر

مراقبت از خود و فرزندان: این اشتباهات والدین شانس داشتن یک زندگی شاد را از فرزندان می گیرد

مراقبت از خود و فرزندان: این اشتباهات والدین شانس داشتن یک زندگی شاد را از فرزندان می گیرد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

۱- همیشه سعی می کنید کودک تان را از شکست و ریسک دور کنیدهمان موقعیت های دشوار و پرریسکی که سعی می کنید کودک تان را از آن ها حفظ کنید هستند که به او مهارت های ضروری حل مسأله را یاد می دهند و علاوه بر این، فرزندتان یاد می گیرد که بعد از زمین خوردن چطور دوباره روی پاهای خود بایستد.
۲- کودک تان را وسیله ی رسیدن به آرزوهای برآورده نشده ی خودتان می کنیدبسیاری از والدین گرفتار این تله ی ذهنی می شوند و سعی می کنند آرزوهای محقق نشده ی خود را به صورت نیابتی با فرزندان شان برآورده کنند و به این طریق، فرصت های از دست رفته ی خودشان را بازگردانند.در این نگرش، رویاها و خواسته های خود کودک نادیده گرفته می شود و او فرصتی برای شکوفا کردن پتانسیل خود و تبدیل شدن به فردی موفق و شاد در آینده پیدا نمی کند.
۳- قوانین خودتان را زیر پا می گذاریداینکه قوانینی برای فرزندتان تعیین کنید اما بعد نظرتان را تغییر دهید و آن ها را زیر پا بگذارید می تواند شما را به پدر و مادری متناقض تبدیل کند که در رهبری خود ضعف نشان می دهد. به گفته ی کارشناسان، این رفتار متناقض می تواند باعث شود کودک تان در آینده تبدیل به فردی بی ثبات با هویتی ضعیف شود.

۴- الگوی بدی برای کودک تان هستیداگر فرزندتان یاد می دهید که چطور رفتار کند اما خودتان دقیقاً عکسش را انجام می دهید، بدانید که وقتی او را به خاطر عمل نکردن به قوانین تان سرزنش می کنید، در حقیقت دارید آنعکاس خودتان در آینه را سرزنش می کنید.
راهبردهای عملی رفتار با نوجوانان
انتظارات خود را از فرزندتان مشخص و آن ها را به شیوه ای بیان کنید که نوجوان به خوبی درک کند. پیامدهای ناشی از رعایت نکردن محدودیت ها را به نوجوانان بیان کنید.
– به هنگام ناتمام ماندن کارهای نوجوانان از سرزنش کردن آن ها پرهیز کنید. از تصمیم گیری به جای او، خودداری کنید.
– اعطای پاداش، وقتی که بخشی از کارش را با موفقیت انجام داد را فراموش نکنید. به عهد و وعده ای که به نوجوان می دهید وفا کنید.
– به شیوه صحیح و منطقی به او محبت کنید. بین فرزندان خود تبعیض روا مدارید و بین آن ها به عدالت رفتار کنید. در عمل و گفتار الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشید. توانایی ها و استعدادهای نوجوان را به خود او بشناسانید و وی را برای شکوفایی استعدادهایش تشویق و ترغیب کنید. به سوالات آنان به شیوه ای منطقی پاسخ دهید. درباره مسائل مختلف امور خانواده با او مشورت کنید.
به طور کلی افراد در سنین مختلف و در شرایط اجتماعی مختلف با هم تفاوت های زیادی دارند که هنر ما در زندگی فهم این تفاوت ها و یافتن راه حل هایی برای این قبیل مسائل است، باید بدانیم اگر نوجوان محبت و علاقه و اشتیاق را در خانه و خانواده بدست نیاورد به دنبالش در جای دیگری خواهد رفت که تضمینی برای حفظ سلامت روحی وی وجود ندارد و ممکن است آسیب های جبران ناپذیری ببیند. نکاتی که در بالا آمده است گوشه ای از کارهایی است که باید بدان توجه کنیم تا بتوانیم با نوجوانمان تعامل بهتری داشته باشیم.

مهدی جمشیدی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه

بسیار قشنگ و خلاصه و زیبا

از مطلب خوبتان ممنونم

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x