اجتماعی استان اصفهان دسته‌بندی نشده مرکزی

دکتر مهرناز آزاد/ باغ ارم، جهانی پر از هنر دردل شیراز

دکتر مهرناز آزاد/ باغ ارم، جهانی پر از هنر دردل شیراز

پایگاه خبری احوال نیوز؛ دکتر مهرناز آزاد؛ شاعر،نویسنده ، روزنامه نگار و پژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی در ارتباط با، سفری که به شیراز داشتند درمورد باغ ارم، که جهانی پر از هنر، در دل این شهر است و یکی از شاهکارهای معماری زمان قاجار ، اینچنین عنوان نمود:

در سفری که در نوروز ۱۴۰۲ به شیراز داشتم، از جاهای دیدنی و مکان های تاریخی فراوانی بازدید کردم که هر کدام زیبایی جادویی و فراموش نشدنی خودشان را داشتند، اما جایی که مرا بیش از همه تحت تاثیر قرار داد، باغ ارم شیراز بود که در پیچ و خم باغ پر از درخت و طبقات  تاریخی عمارت اصلی اش قلبم را جا گذاشته ام و صحبت هایی که راهنمای گردشگری  برایم  بازگو کرد عمیقا به خاطر سپردم.

به گفته ایشان، این ساختمان در زمان قاجاریه و با تقلید از سبک معماری زندیه ساخته شده‌است. این عمارت از نظر معماری، نقاشی، کاشی کاری و گچ بری از شاهکارهای معماری زمان قاجار است. این باغ پس از سال ها بالاخره در ۱۴ آبان ماه سال ۱۳۵۳ موفق شد به ثبت ملی برسد.

عمارت اصلی باغ ارم را می‌توانید در بخش غربی این مجموعه پیدا کنید که جذابیت زیادی برای گردشگران دارد. باغ ارم به‌گونه‌ای طراحی شده است که بازدیدکنندگان برای رسیدن به مرکز باغ و محل ساختمان اصلی باید از طول باغ عبور کنند. در دو طرف این عمارت درختان سرو خودنمایی می‌کنند. دراین باغ سرو بلندی را دیدم  با بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت  که با ۳۵ متر ارتفاع، عنوان بلندترین سرو شیراز را با خود یدک می‌کشد.

ساختمان عمارت از سه طبقه با پشت‌بام شیروانی تشکیل شده است و از گچ بری تا نقاشی، حجاری، پنجره‌های مشبک آهنی، منبت‌کاری و کاشی‌کاری در تزیینات آن به چشم می‌خورد. این عمارت نمونه بارز ساختمان‌های اواسط دوره قاجار است که با تبعیت از اصول معماری زندیه و صفویه انجام شده است. حتی درهای عمارت اصلی زیبا هستند و از آنجا که با چوب ساج ساخته شده‌اند، پس از سالیان سال شکل اصلی خود را حفظ کرده‌‌اند و همچنان سالم هستند.

اتاق‌های طبقه زیرین که تقریباً زیرزمین هستند، محلی است برای استراحت در روزهای گرم تابستان. تزئینات این اتاق‌ها، کاشی‌کاری‌های رنگین است. دو طبقه بالایی دارای ستون‌هایی است که از تخت جمشید الهام گرفته شده‌اند.

در پیشانی بنا، دو نیم‌دایره در دو طرف، و یک تابلو بزرگ در وسط قرار گرفته که از ۳ هلال روی هم تشکیل شده‌است. این تابلو، تصاویری از شاهنامه فردوسی و نبرد شاهان قاجار را نشان می‌دهد.

این بنا بیش از هفتاد سال به خوانین قشقایی تعلق داشته که در دوران پهلوی توسط دولت وقت  مصادره گردید.

خوشبختانه  بخش هایی از کف فرش ها و پشت بام و حمام  و خلوت خانه این باغ که در آخرین سفرم در سال ۱۳۹۹ دچار آسیب شده بود توسط  اداره کل  میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس با هدف حفظ اثر جهانی ارزشمند باغ ارم،  در سال ۱۴۰۰  در دستور کار قرار داده شده بود و با اختصاص اعتباری قابل توجه، درکوتاه مدت مرمت  حمام تاریخی کف‌فرش و پشت بام هم چنین فضای خلوت‌خانه انجام گرفته بود. 

 باسپاس از مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس امیدواریم باتوجه به اینکه بناهای تاریخی ایران از شاخص ترین بناهای تاریخ هنر جهان محسوب می شود و در زمره آثار ارزشمند جهانی قرار دارد  و ثبت شده است،  هرجا لازم است مدیران محترم میراث فرهنگی کشور بسرعت نسبت به ترمیم  بخش هایی که تخریب یا احتمال تخریب آنها وجود دارد اقدام نمایند تا از آسیب های جدی به این آثار ارزشمند جلوگیری شود.

مهرناز آزاد – ۱۶ فروردین ۱۴۰۲

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x