اجتماعی تصاویر چندر رسانه دسته‌بندی نشده فرهنگ و هنر

ترمه یکی دیگر از صنایع دستی نساجی فاخر ایران

ترمه یکی دیگر از صنایع دستی نساجی فاخر ایران

خبرنگار  پایگاه خبری احوال نیوز؛ دریادداشتی  از سلسله مقالات “فهم نقش از میراث ناملموس ایران ” درباره ترمه یکی دیگر از صنایع دستی نساجی فاخر ایران است” نوشت: 

ترمه، نوعی پارچه گران‌بهای بافته‌شده از الیاف بسیار لطیف است که از صنایع دستی نساجی نفیس ایران می‌باشد. نقش‌های منحنی مانند بته جقه و گل‌های شاه‌عباسی در رنگ‌های مختلف در ترمه به کار می‌رود. ترمه با طرح‌های بسیار متنوعی در نقاط مختلف ایران بافته می‌شود و ترمه یزد به زیبایی بسیار معروف است.

بافت پارچه ترمه از سخت‌ترین در نوع خودش میباشد به طوری که با دستگاه بافت ترمه قدیمی در هشت ساعت تنها ۲۰ تا ۲۵ سانت پارچه بافته میشود.

هنرترمه بافی در دوران صفوی و در عهد شاه عباس به اوج خود رسید  و به شهرتی جهانی دست یافت. شاه عباس طراحان برجسته ای را از چین و ارمنستان به ایران دعوت کرد تا هنر نوین خود را به ایرانیان تعلیم دهند به همین دلیل ترمه های آن زمان زیبایی و برجستگی خاصی پیدا کرد .

به گونه ای که امروزه در کل جهان ،ترمه ایران شناخته شده است.”

پارچه ترمه از پشم سفید که آن را به دو شیوه رنگ آمیزی میکنند( صنعتی وگیاهی) و ابریشم بافته می‌شود. 

 انواع ترمه های ایرانی و کشمیری :

۱- شال چهرقدی :اندازه آن ۵/۱*۵/۱ می باشد و برای روسری یا بقچه بکار می رود که هم لچک ترنجی آن متداول بوده و هم نوع گلدار آن .

۲- شال راه راه : که خود دو نوع بافت می شود: شال راه راه پهن، شال راه راه باریک، که هرکدام نوع مصرف خودش را متناسب با سلیقه افراد در استفاده از آنها دارد.

۳- ترمه  شال بندی : نقشه آن شبیه لانه زنبور است و داخل هر خانه یک گل یا یک بته می خورد.

۴- ترمه شال محرمات :به نوعی شال راه راه گفته می شود که پهنای راههای آن متفاوت است .

۵- شال کرمان : به تمام شال های بافت کرمان گفته می شود و انواع گوناگون دارد .

۶ – شال یزدی : ترمه های یزدی به ترمه های بافت منطقه یزد گفته می شود که اکثرا یا راه راه هستند و یا گل های شاه عباسی می خورند که قدیمی و نایاب هستند.

۷- شال کشمیری : به انواع شالهای بافت کشمیر گفته می شود که معروفترین آن نقشه بته جقه ،نقشه شاخ گوزنی و نقشه درختی می باشند.

۸- شال زمردی : نوع اعلای شال کشمیری است که زمینه نیلی با نقشه بته جقه و رنگ های بسیار زنده بخصوص رنگ سبز زمردی دارد.

۹- ترمه شال اتابکی : از نوع کشمیری است و از پشم بسیار لطیف بافته می شود.

۱۰-  شال امیری : همچنانکه از نامش پیداست از انواع درباری و اعلای شالهای کشمیری است عموما نقش بته جقه و شاخ گوزنی آن دیده شده است.

لازم به ذکر است ترمه بافی و هنر سرمه دوزی روی پارچه ترمه نیز از هنرهای رایج در میان زنان هنرمند ایرانی است که یزد و کرمان دو قطب این هنر به شمار می آیند، این هنر تا اندازه ایی در میان ایرانیان رواج یافت که در قباله ازدواج دختران یک طاقه شال ترمه نیز قید می شد و این امر نشان از سخت به دست آمدن این هنر می باشد.

بها دادن به  صنایع دستی نساجی نفیس ایران بخصوص  ترمه بافی و سرمه دوزی در بازارهای جهانی و نمایشگاههای بین المللی می تواند یکی دیگر از شاهکارهای صنایع دستی ایران را از انزوا بیرون آورده و باعث شکوفایی بخش بزرگی از بازار کار گردیده و بخصوص دربخش توانمند سازی بانوان در روستاها و اشتغال زایی بومی کمک موثری به جامعه روستایی در مناطق کرمان ویزد نماید و فروش این صنایع در بازارهای بزرگ هم سرمایه گذاری را بیشتر می کند و هم هنرمندان و تولید کنندگان این نوع صنایع توانمندی بیشتری برای ارائه کارهای خود وادامه فعالیت در این صنعت را خواهند یافت و این امکان نخواد داشت مگر با حمایت دولت و سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی و بخصوص اتاق های بازرگانی استان ها که می توانند این هنر را تبدیل به یک صنعت پول ساز و البته ماندگار کنند. 

آذرکریمی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x