اجتماعی استان اصفهان دسته‌بندی نشده مرکزی

اصفهان را باید زندگی کرد 

اصفهان را باید زندگی کرد 

پایگاه خبری احوال نیوز؛ دکتر مهرناز آزاد، شاعر،نویسنده ، روزنامه نگار و پژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی در ارتباط با اصفهان را باید زندگی کرد بیان کرد:

بسیاری از شهروندان اصفهان به دلیل اینکه تمام عمر خود را در این شهر زیبا زندگی کرده اند، نمی توانند باور کنند که چه امتیازی برای زندگی نصیب آنها شده است و این تابلو زیبا که به هنرمندانه‌ترین شکل ممکن نقاشی شده است  چه تفاوت های عمیقی  با بسیاری از شهرهای جهان دارد.

این استان افسون‌گر برای هنرمندان و محققین زیبایی شناس همواره از سه جنبه مورد تحقیق و توجه قرارداشته است:

ابتدا به دلیل هنر خیز و هنر پروربودن آن.

دوم به دلیل داشتن بناهایی تاریخی و ویژه که اکثر آنها در نوع خود بی نظیرند .

و درنهایت به دلیل طبیعت سرسبز و داشتن رودخانه ای بنام زاینده رود که از قلب اصفهان می گذرد و زیبایی این قطعه از بهشت را بیشتر به رخ جهانیان می کشد.

این سه جنبه را بصورت فشرده توضیح می دهم

اصفهان مهد فرهنگ، علم و هنرایرانیان بوده و هست، اصفهان به داشتن شاعرانی چون محتشم کاشانی، صائب تبریزی، سهراب سپهری، سپیده کاشانی، کمال الدین اسماعیل، مهدی الهی قمشه ای، میر داماد، میر فندرسکی و… افتخار می‌کند و در طول دهها قرن صدها هنرمند در حوزه های مختلف در این شهر متولد و آثار باقی مانده از آنها بردمیراث فرهنگ و هنر این سرزمین افزوده است. 

به لحاظ گستردگی سومین شهر پهناور ایران و سومین شهر پرجمعیت کشور پس از تهران و مشهد محسوب می شود.  

از دید آثار تاریخی ملموس و غیر ملموس علاوه بر اینکه اصفهان داری صدها اثر تاریخی می باشد، تاکنون  ۹ اثر تاریخی این استان به عنوان میراث تاریخی در یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

باغ کاخ چهلستون و باغ فین کاشان در سال ۱۳۹۰، مسجد جامع عتیق به‌عنوان نخستین مسجد ثبت جهانی شده جهان اسلام در سال ۱۳۹۱ و سه قنات “مون” و “مُزدآباد” (شهرستان اردستان) و “وزوان” (شهرستان شاهین شهر و میمه) در سال ۱۳۹۴ به ثبت جهانی رسیدند.

همچنین ۲ میراث ناملموس از این استان یعنی آیین قالی‌شویان مشهد اردهال کاشان و مهارت بافت فرش کاشان در سال ۱۳۹۱ در فهرست آثار جهانی ثبت شدند. 

همچنین پرونده ثبت کلیسای وانک و روستای ابیانه و ۱۴ کاروانسرا نیز آماده و نامزد ثبت جهانی در فهرست انتظار قرار دارند.

تعداد آثار ثبت ملی شده این استان به بیش از یکهزار و ۸۰۰ اثر رسیده و حدود ۲۰۰ اثر، میراث ناملموس است.

 در سال ۲۰۰۶ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شد.

 در سال ۲۰۰۹ عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و پایتخت صنعتی ایران بعد از تهران را به خود اختصاص داد.

و به دلیل وجود معماری زیبای بسیاری از بلوارهای زیبا، پل‌های سرپوشیده، تونل‌های زیبا، کاخ‌ها، مسجدها و مناره‌های منحصربه‌فرد در فرهنگ ایرانی، نصف جهان لقب گرفته است.

در آذر ۲۰۱۵ به همراه رشت به عنوان نخستین شهرهای ایران، به شبکه شهرهای خلاق جهان (شهری که از نوآوری و توانمندی‌های شهروندان در توسعه پایدار شهری استفاده می‌کند) زیر نظر یونسکو پیوست و به عنوان شهر خلاق صنایع دستی و هنرهای سنتی انتخاب شد. 

اما در بخش منابع طبیعی

 اصفهان یکی از بالاترین رتبه های سرانه فضای‌سبز را در ایران به خود اختصاص داده است و قوچ و میش اصفهان، نمادهای جانوری این شهر محسوب می شوند. همچنین با داشتن  زاینده رود که بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه فلات مرکزی ایران است و از کوه‌های زاگرس مرکزی به ویژه زردکوه در استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه گرفته و در دشت مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود تا در نهایت به تالاب گاوخونی می‌ریزد. و حوزه رودخانه ای اش  ۴۱٬۵۰۰ کیلومتر مربع را دربرمی گیرد از متفاوت ترین استان های کشور محسوب می شود.

اما اصفهان چیزهای بسیار باارزش دیگری هم دارد که آن را متفاوت تر می کند، یکی از آنها تخت فولاد یا لسان‌الارض است، در این‌آرامگاه بزرگ و بی بدیل ،۲۰ حکیم وفیلسوف، ۸۵۰ مجتهد ، ۱۲۰ هنرمند، ۵۵ نویسنده و روزنانه نگار، ۶۵ صنعتگر و سیاستمدار، ۷۵ دانشمند، ۲۳۰ شاعر، ۲۰ بانوی نامدار ، ۱۰ خیر بزرگ، ۱۵ منجم و ریاضی دان ۷۵۰۰ شهید و دوپیامبر آرمیده اند این آرامگاه دارای ۱۰۰هزار قبراست.

و در نهایت علاوه بربسیاری از شگفتی های اصفهان‌که در این یادداشت پرداختن به آنها ممکن نیست شایسته است از شیخ بهایی نیز صحبت کنیم.

شیخ بهایی، ، حکیم، علامه ی فقیه، عارف، اخترشناس، ریاضی‌دان، شاعر، ادیب، فیلسوف، تاریخ‌نگار و دانشمندی که در دوران صفویه در این شهر زندگی کرد و به شکوفایی رسید،  با داشتن ۹۶ رساله و کتاب از بزرگترین و بی نظیر ترین دانشمندانی است که حداقل چهار کاربزرگ توسط این  معمار و ریاضی دان به وقوع پیوست.

۱-  رونق بخشیدن به شهر اصفهان با تعیین سمت قبله مسجد شاه . این قبله‌یابی که با استفاده از ابزارهای آن زمان صورت پذیرفته هفت درجه با جهت واقعی قبله اختلاف دارد.

۲- تقسیم آب زاینده رود به محلات اصفهان و روستاهای مجاور این رودخانه عظیم

۳- ساخت گلخن گرمابه‌ای است که هنوز در اصفهان مانده معروف به “حمام شیخ بهایی” است

۴-  طراحی منار جنبان اصفهان که هم‌اکنون نیز پا برجاست به او نسبت داده می‌شود. 

با چنین توصیفی از اصفهان آنهم بطور خلاصه متوجه می شویم که چه رسالت بزرگی بردوش هنرمندان و اندیشمندان امروز  برای حفظ و نگهداری از این‌میراث بزرگ است، نوشتن، گفتن و سرودن برای اصفهان و بناهای تاریخی آن، برای زاینده‌رودش و برای صدها و صدها هنرمند و اندیشمندی که از اصفهان گفتند و نوشتند و از آثارش پاسداری کردند.

و باز متوجه می شویم که مسئولان استان و دولتمردان ما باید بدانند که ماندگاری  این سرزمین زیبا، تاریخی و هنرپرور به برنامه های بسیار تخصصی نیاز دارد تا مبادا با حذف زاینده رود و تشنه ماندن این سرزمین ارزشمند و فرونشست های پیش بینی شده توسط کارشناسان ، اگر دلسوزانه به این وضعیت ورود نکنند به زودی و درچند سال آینده نشست های پی درپی، کل این بناهای تاریخی را با خطری بزرگ‌ روبرومی کند و کمترین اتفاقی که می توان پیش بینی کرد از بین رفتن صدها اثر تاریخی است که هزاران انسان و هزاران زندگی برای ساخته شدنشان سرمایه شده اند و امروز اگر اصفهان نگینی است بر انگشتر جهان بخاطر وجود مفاخر و آثار تاریخی آن ، همچنین رودخانه ای است بنام زاینده رود که قلب اصفهان ‌با وجود آن می تپد و بدون زاینده رود اصفهان آرام آرام به پایان می رسد. 

مهرناز آزاد

اردیبهشت ۱۴۰۳

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x