مهدی سلیمانی دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان: در قانون جدید انتخابات با نوآوری‌هایی مواجه هستیم که در دوره‌های گذشته نمونه مشابهی ندارد

مهدی سلیمانی دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان: در قانون جدید انتخابات با نوآوری‌هایی مواجه هستیم که در دوره‌های گذشته نمونه مشابهی ندارد

مهدی سلیمانی دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان: در قانون جدید انتخابات با نوآوری‌هایی مواجه هستیم که در دوره‌های گذشته نمونه مشابهی ندارد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، نشست خبری رئیس و اعضای ستاد انتخابات استان اصفهان(روسای کمیته‌های نه گانه ستاد انتخابات) صبح امروز دوشنبه بیست و سوم بهمن ماه ۱۴۰۲ در سالن شهید قاسم سلیمانی استانداری اصفهان با حضور محمدرضا جان نثاری، معاون سیاسی،امنیتی، اجتماعی استانداری و رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان ،مهدی سلیمانی، دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

در این نشست خبری مهدی سلیمانی دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان، بابیان اینکه: در قانون جدید انتخابات با نوآوری‌هایی مواجه هستیم که در دوره‌های گذشته نمونه مشابهی ندارد، افزود: از ۱۶ مردادماه سال‌جاری وارد فرایند پیش ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی در انتخابات مجلس شورای اسلامی شدیم که ۱۸۷ درصد نسبت به مرحله ثبت‌نام دوره گذشته مجلس شورای اسلامی رشد داشته است.
دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان اعلام کرد: در استان اصفهان سه هزار و ۵۷۱ نفر در مرحله پیش ثبت‌نام، در موعد قانونی ثبت‌نام خود را انجام دادند.


که پس از این مرحله، ثبت‌نام نهایی داوطلبان، بررسی صلاحیت‌ها و سایر موارد در استان اصفهان طبق تقویم انتخابات پیش رفت و در تمامی مراحل وضعیت شفاف و روشنی داریم.
مهدی سلیمانی با اعلام این خبر که : ۷ نفر در مرحله هیأت نظارت استان تأیید شدند اما توسط شورای نگهبان عدم تأیید یا عدم احراز صلاحیت آنها اعلام شد، افزود: اعتراض این افراد در دست بررسی است و در موعد مقرر اعلام خواهد شد.


مهدی سلیمانی دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان همچنین خاطرنشان کرد: کمیته هماهنگی و آمادگی تشکیل ستاد انتخابات از ۱۹ فروردین ماه در استان اصفهان تشکیل شد و بر اساس قانون پس از ابلاغ تشکیل ستاد انتخابات در ۲۰ اردیبهشت ماه، ستاد انتخابات استان به صورت رسمی تشکیل یافت و تاکنون ۳۵ جلسه ستاد انتخابات به صورت هفتگی در روزهای یکشنبه هر هفته برگزار شده است و براساس تفویض استاندار اصفهان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان بعنوان رئیس ستاد انتخابات استان تعیین شد.
وی همچنین تصریح کرد: ۷ کمیته ذیل ستاد انتخابات استان داریم که این کمیته‌ها شامل کمیته مالی و پشتیبانی، کمیته حراست و استعلامات، کمیته اطلاع‌رسانی، کمیته حقوقی، کمیته فناوری اطلاعات، کمیته آموزش و ستاد امنیت هستند.


مهدی سلیمانی مطرح کرد: در شهرستان‌ها متناظر با ستاد انتخابات، کارگروهی به نام اجرای انتخابات تشکیل شده است و عناوین کمیته‌های شهرستانی همانند استان تشکیل و دو کمیته اجرایی و مشارکت همگانی نیز در شهرستان‌ها تشکیل شده‌ است.
وی با بیان اینکه : ۱۶ حوزه انتخابیه در استان اصفهان وجود دارد، اعلام کرد: یکهزار و ۷۶۸ نفر در استان اصفهان در مرحله ثبت‌نام نهایی در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کردند و تقریباً نسبت به ثبت‌نام انتخابات دوره گذشته مجلس شورای اسلامی با رشد ۴۲ درصدی مواجه بودیم.سلیمانی اظهار داشت: انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، ۳۷ نفر در استان اصفهان جهت شرکت در این رقابت ثبت‌نام کردند و صلاحیت آنان توسط فقهای شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت، نهایتاً ۱۳ نفر از داوطلبان تأیید صلاحیت شدند، البته ۲ نفر به سایر استان‌ها نقل مکان کردند و اکنون ۱۱ نفر بعنوان نامزد انتخابات خبرگان رهبری در استان اصفهان به رقابت خواهند پرداخت.
مهدی سلیمانی دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان با اشاره به اینکه: تبلیغات انتخابات مجلس خبرگان رهبری از روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه آغاز و تا ۹ اسفندماه ادامه خواهد داشت، افزود: ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفندماه انجام خواهد شد.
دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان با بیان اینکه: مدت زمان تبلیغات نامزدهای مجلس شورای اسلامی نیز از سوم اسفندماه آغاز و به مدت هفت روز ادامه خواهد داشت، به فرایند تبلیغات انتخابات در استان، اشاره کرد و افزود: در مورد مکان‌های تبلیغاتی به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان ابلاغ شده است تا مکان‌هایی را پیش‌بینی کنند و در اختیار نامزدها قرار دهند تا نامزدهای انتخابات با تساوی از این امکان بهره‌مند شوند. در این دوره ظرفیتی در حوزه مجلس شورای اسلامی ایجاد شده تا از امکانات دستگاه‌های دولتی در حوزه تبلیغات استفاده شود.
سلیمانی ابراز داشت : طبق استعلامی که از همه دستگاه‌های دولتی انجام شد مکان‌هایی که صرفاً می‌توانست مورد استفاده قرار بگیرد در استان شناسایی و احصاء شد.

وی همچنین افزود: این اولین بار است که از مکان های دولتی به شرط رعایت عدالت استفاده می شود. یکهزار و ۴۰۰ مکان در سراسر استان شناسایی، به فرمانداران و از آن طریق به نامزدها اعلام شده است تا به صورت تساوی از مکان‌ها و امکان‌ها بهره‌مند شوند. در حوزه ستادهای انتخاباتی نیز شفافیت بیشتری در قانون انتخابات نسبت به گذشته پیش‌بینی شده است.
دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان با اشاره به اینکه: در هر مرکز حوزه انتخابیه هر نامزد می‌تواند یک ستاد بعنوان ستاد اصلی تعیین و به فرمانداری‌ها معرفی کند، افزود: در هر شهر، روستا یا منطقه شهرداری نیز یک ستاد بعنوان ستاد فرعی برای آقایان و یک ستاد فرعی برای خانم‌ها می‌تواند تشکیل شود همچنین اجازه داده شده یک ستاد مجازی و تارنمای اینترنتی نیز در اختیار نامزدهای انتخابات قرار بگیرد.وی با تاکید به محدودیت‌ها در حوزه تبلیغات انتخابات، خاطرنشان کرد: فعالیت خارج از بازه زمانی قانونی، استفاده از اماکن دولتی خارج از بستر معرفی شده توسط هیأت استانی بررسی تبلیغات (ماده ۷۴ قانون انتخابات) و الصاق در مکان‌های غیرمجاز، ممنوع و غیرقانونی است.

همچنین حداکثر اندازه بنر و پوستر های تبلیغات انتخابات (از هر جنسی) باید (۱۰۰ در ۷۰ سانتیمتر) باشد، چاپخانه‌هایی که متن‌های تبلیغاتی را چاپ می‌کنند نیز بایستی ذیل تبلیغات، تاریخ چاپ و چاپخانه را درج کنند. مهدی سلیمانی اظهار داشت کرد: قانون شفافیت و نظارت بر تأمین مالی فعالیت‌های انتخاباتی سال ۱۳۹۸ تصویب شد و اکنون برای نخستین بار در حال انجام است. براساس این قانون همه هزینه‌های نامزدهای نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باید به صورت شفاف در سامانه‌ای که از سوی وزارت کشور در اختیار نامزدها قرار می‌گیرد ثبت شود و سقفی نیز بعنوان حداکثر هزینه برای نامزدها در نظر گرفته شده است تا هزینه‌های انتخابات به صورت ضابطه‌مندی انجام شود.


دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان ابراز کرد: همه نامزدها بایستی هزینه‌های خود را با شفافیت در این سامانه درج کنند، نقل و انتقالات مالی که در حوزه تبلیغات انتخابات صورت می‌گیرد بایستی از طریق درگاه‌های بانکی صورت بگیرد زیرا در این فرایند همه موارد بایستی شفاف باشد. تنها اشخاص حقوقی که می‌تواند به نامزدها کمک کنند احزاب هستند و واحد‌های صنعتی و کارخانجات از پرداخت کمک به نامزدها ممنوع شده‌اند.
وی در خصوص شفاف سازی منابع مالی انتخابات افزود: سامانه شفاف سازی طراحی شده است ، مقرر شده یک حساب تجاری توسط نامزدها معرفی شود که از همه نامزدها اخذ و نماینده مالی نامزد نیز معرفی شده است. که به زودی این سامانه رونمایی خواهد شد.در حوزه ستادهای انتخاباتی نیز شفافیت بیشتری در قانون انتخابات نسبت به گذشته پیش‌بینی شده است.

مریم نظری

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x