دکتر نوشین محمدی‌فر در ترجمان دانش: چاقی قطعاً روی سرطان پوکی استخوان بیماری‌های تنفسی می‌تواند تاثیر داشته باشد

دکتر نوشین محمدی‌فر در ترجمان دانش: چاقی قطعاً روی سرطان پوکی استخوان بیماری‌های تنفسی می‌تواند تاثیر داشته باشد

دکتر نوشین محمدی‌فر در ترجمان دانش: چاقی قطعاً روی سرطان پوکی استخوان بیماری‌های تنفسی می‌تواند تاثیر داشته باشد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، نشست خبری ترجمان دانش در آذر ماه پژوهش دوشنبه صبح ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۲ با حضور دکتر نوشین محمدی‌فر، متخصص تغذیه، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، و معاون پژوهشکده قلب و عروق اصفهان، و دکتر مهدی احمدی فر، مدیر واحد ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات پژوهشکده قلب و عروق اصفهان، برگزار شد.

در این نشست خبری ، دکتر نوشین محمدی فرد، متخصص تغذیه، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و معاون پژوهشکده قلب و عروق اصفهان، با سابقه ۲۵ سال کار پژوهشی در پژوهشکده قلب و عروق اصفهان ، با ارائه مطالعه‌ای که در زمینه کاهش چاقی در کشور ، تحت عنوان« بررسی تاثیر مداخلات آموزشی و تشویقی در کاهش چاقی و شاخص‌های زیستی چاقی»ابراز داشت : این یک مطالعه مداخله آموزشی ، تشویقی است که به منظور کاهش وزن انجام شده و با توجه به اینکه یکی از اهداف پژوهشکده قلب و عروق و مهم‌ترین هدفش پیشگیری از بیماری قلبی عروقی در سطح جامعه است راهکاری که همیشه این پژوهشکده داشته کارهای مداخله‌ای در سطح جامعه بوده است و همیشه برنامه ریزی‌ها به سمت و سوی جامعه بوده است.

دکتر نوشین محمدی‌فر در ترجمان دانش: چاقی قطعاً روی سرطان پوکی استخوان بیماری‌های تنفسی می‌تواند تاثیر داشته باشد

دکتر نوشین محمدی‌فر با بیان اینکه : کاری که برای بیماری قلبی- عروقی باید کرد کاهش عوامل خطر آنها است ، خاطرنشان کرد: عوامل خطری که موجب بروز بیماری یا عوارض بیماری و یا متاسفانه مرگ و میر می‌شوند ، یکی از این عوامل خطر چاقی است . چاقی نه تنها در کشور ما بلکه در دنیا یک معضل بزرگ است که دنیا با آن گریبانگیر است سازمان بهداشت جهانی گفته است تا سال ۲۰۲۵ ما ۷۵ میلیون کودک و نوجوان چاق خواهیم داشت وی در ادامه مطلب خود افزود : چاقی در دنیا وکشورما خیلی زیاد است. بیش از نیمی از بزرگسالان و حدود یک پنجم  کودکان و نوجوانان در ایران مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند، و اگر به این اضافه وزن را هم اضافه کنیم که خودش پیش زمینه ای برای چاقی است ، بیش از نیمی از مردم بزگسال ما اضافه وزن دارند و کودکان و نوجوانان ما نیز بیش از ۴۰ درصد اضافه وزن دارند یا چاق هستند” این به ما نشان می‌دهد که در کشور وضعیت از نظر چاقی وضعیت خوبی نیست و اقداماتی می‌خواهد که ما بتوانیم از بیماری‌های غیر واگیر جلوگیری کنیم که یکی از بیماری‌های غیر واگیر بیماری قلبی- عروقی است.

معاون پژوهشکده قلب و عروق اصفهان ، اعلام کرد : چاقی قطعاً روی سرطان ، پوکی استخوان ، بیماری‌های تنفسی می‌تواند تاثیر داشته باشد. ما با برنامه قلب سالم اصفهان که چند سال گذشته در دهه ۸۰ انجام شد مداخلات مختلفی در ارتباط با پیشگیری از بیماری قلبی- عروقی در گروه‌های هدف انجام دادیم خیلی از عوامل خطر مثل فشار خون ، چربی خون یک مقدار کاهش پیدا کردند از طرفی خیلی از عوامل تغذیه‌ای که می‌توانستند در بروز بیماری‌های قلبی- عروقی موثر باشند،در حقیقت بهبود یافتند و وضعیت آنها بهتر شد اما در خصوص چاقی ، آن مداخلاتی که در سطح گسترده در ۵-۶ سال حتی در اصفهان و نجف آباد انجام شد ، خیلی نتوانست روی چاقی تاثیر آنچنانی داشته باشد.وی همچنین افزود: اگرچه این مداخله روی همه گروه‌های هدف ، جوانان، نوجوانان ، بزرگسالان زنان ، بیماران و کودکان انجام شد ، روی چاقی نتوانستیم خیلی موثر باشیم، از طرفی مطالعاتی که در دنیا انجام می‌شود نشان می‌دهد که کارهایی که برای کاهش چاقی انجام می‌شود در کوتاه مدت ، به طور متوسط ۵ درصد کاهش وزن را دارد و ماندگاری آن کم است.

دکتر نوشین محمدی‌فر در ترجمان دانش: چاقی قطعاً روی سرطان پوکی استخوان بیماری‌های تنفسی می‌تواند تاثیر داشته باشد

دکتر نوشین محمدی‌فر، با بیان اینکه : دوره‌ای که رژیم می‌گیرند یا ورزش می‌کنند ،یا هر اقدام دیگری که انجام می‌دهند اینقدر تاثیرگذار در طولانی مدت نیست بنابراین هم مطالعه در دنیا و هم مطالعه ما نشان می داد ، آنچنان نتوانست مثل بقیه عوامل خطر روی چاقی موثر باشد ، ما به این فکر افتادیم باید کاری در سطح جامعه انجام دهیم ببینیم چطور می‌شود که این کاهش وزن را در کودکان و نوجوانان و بزرگسالان بهتر داشته باشیم و چکار می‌توانیم انجام دهیم که این ماندگاری را داشته باشیم این مطالعه‌ای بود که ما تصمیم گرفتیم غیر از آموزش ، بعد تشویقی هم برای آن در نظر داشته باشیم و ببینیم تشویق چقدر می‌تواند موثر باشد« با شعار وزنت را کم کن و جایزه بگیر» که انگیزه‌ای را ایجاد کند در افراد چاق که شرکت کنند .

دکتر نوشین محمدی‌فر در ترجمان دانش: چاقی قطعاً روی سرطان پوکی استخوان بیماری‌های تنفسی می‌تواند تاثیر داشته باشد

دکتر نوشین محمدی فرد متخصص تغذیه عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و معاون پژوهشکده قلب و عروق، اظهار داشت : در این مطالعه فراخوان‌هایی در سطح شهر ، مدارس ، رادیو تلویزیون ، و همه رسانه‌های گروهی داشتیم و تبلیغاتی کردیم که افراد چاق به ما مراجعه کنند. بیش از هزار نفر بزرگسال و کودک و نوجوان به ما مراجعه کردند که چاق بودند شاخص ما در بزرگسالان ۱۸ سال به بالا و بچه‌ها ( کودکان و نوجوانان ) ۱۱ تا ۱۸ سال ، نمایه توده بدن (یعنی وزن بخش بر مجذور قد به متر) بالای ۲۵ در بزرگسالان و درکودکان و نوجوانان صدک بالای ۸۵، که تعریف اضافه وزن یا چاق برای ما داشته باشند. به افراد کارت‌های پیگیری داده شد و جلسات گروهی و آموزش‌های کلی ، در مورد ایجاد انگیزه و عوامل بیماری و اینکه چاقی چه مشکلاتی را می‌تواند برایتان ایجاد کند، به آنها آگاهی داده شد و سی دی ورزش‌هایی که در منزل می‌توانند ، انجام دهند داده شد .

وی اعلام کرد: هدف ما این بود که از بین راه‌هایی که ما به آنها نشان می‌دهیم ،خودشان انتخاب کنند ، چه کاری بهتر است و با مشورت در جلسات گروهی که با خانواده‌هایشان داشتند از هم یاد بگیرند و خودشان انتخاب کنند و راهی برای کاهش وزنشان پیدا کنند. دکتر نوشین محمدی‌فر با بیان اینکه : ما در ۱۷ فرهنگسرای شهرداری برای این گونه افراد آموزش‌هایی در زمینه تغذیه، ورزش ، کنترل استرس داشتیم، و در مدارس نیز یک سری محتوای آموزشی کاهش وزن برای کودکان و نوجوانان آماده کرده و توزیع می‌کردیم، افزود: در این مطالعه یک گروه خاص را گرفته بودیم اما هدف ما برای کاهش وزن و آموزش ، کل جامعه بود. در قسمت تشویقی ، کاهش ۱۰ درصدی را برای آنها ملاک جایزه قرار دادیم و اگر در ۶ ماهه اول ۱۰ درصد کاهش وزن داشته باشند و در شش ماهه دوم این کاهش وزن را نگه دارند، و باز کاهش وزن داشته باشند به آنها به قید قرعه جایزه داده می‌شد وی همچنین گفت: شاخص‌هایی که برای کاهش وزن در نظر گرفته بودیم نمای توده بدن ، دور کمر ، کاهش درصد چربی ، پروتئینی در سرم است که در ذخیره سازی و ساخت چربی موثر است ما برای اینکه ببینیم این چاقی واقعاً موثر بوده است یا نه یک شاخص خونی انتخاب کردیم که دقیق بگوییم. در مورد پروتئین چون گران بود ، ۹۰ نفر بزرگسال و ۸۳ نفر کودک و نوجوان را انتخاب کردیم و اندازه‌گیری کردیم. در پایان این یک سال مطالعه ، در بزرگسالان کاهش چاقی را تا حدودی داشتیم ولی کاهش چاقی معنی‌دار نبود. ولی در نوجوانان به طور خاص کاهش درصد چربی بدن و کاهش پروتئین که می‌توانست شاخص خیلی دقیقی برای کاهش چاقی باشد را داشتیم یعنی به طور معنی‌داری نوجوانان ما درصد چربی بدنشان و این پروتئینی که در ساخت و ذخیره سازی موثر است در آنها کم شد. دکتر نوشین محمدی فرد متخصص تغذیه عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: این مطالعه به ما نشان می‌دهد که کارهای تشویقی و مداخلات مداوم و کارهای نهادینه شده در زندگی و کنترل همه جانبه و مدیریت استرس و فعالیت بدنی، تغذیه نوجوانان ، توانسته است روی آنها تاثیرگذار باشد و به طور معنی‌داری در طولانی مدت(یک ساله) تاثیرش را حفظ کند. وی همچنین افزود: نتیجه این مطالعه در جامعه می‌تواند تلنگری باشد ،که ما یک سیستمی را باید در خانواده اصلاح کنیم اگر خانواده همه با هم سبک و سوی زندگیشان را درست کنند و همفکری کنند و از هم یاد بگیرند و خودشان راهشان را انتخاب کنند برای ما هم می‌تواند موثرتر از هر راهی باشد.



دکتر نوشین محمدی‌فر متخصص تغذیه عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، خاطرنشان کرد: به زور غذا دادن به بچه‌ها (عادت به پرخوری) بزرگترین خطایی است که خانواده‌ها انجام می‌دهند، در دهه ۸۰ با همکاری آموزش و پرورش، مدارس و مهد کودک‌ها هم گروه هدف ما بودند ، بهزیستی هم در برنامه غذایی به مهد کودک‌ها ، همکاری خیلی خوبی کرد مراکز بهداشتی هم بوفه غذای سالم را راه اندازی کردند و بوفه غذایی سالم مصوبه وزارتخانه شد. به نظر من این قوانین را باید احیا و پررنگ‌تر کرد و روی آن برنامه‌ریزی کرد و اجرا و ارزیابی کنیم قوانین وجود دارد و بین آموزش و پرورش و مراکز بهداشت استان ، یک همدلی می‌خواهد که این قوانین را احیا و اجرا کنند این مهم‌ترین قسمت کار است ، معلم‌ها تاثیر گذارند اگر این آموزش‌ها را برای بچه‌ها به صورت تکرار و تشویقی باشد بهتر است همه جانبه کار کردن از سمت خانواده، مدرسه ، رسانه بهترین تاثیر را دارد.

دکتر نوشین محمدی‌فر در ترجمان دانش: چاقی قطعاً روی سرطان پوکی استخوان بیماری‌های تنفسی می‌تواند تاثیر داشته باشد


معاون پژوهشکده قلب و عروق اصفهان، دراین نشست خبری اظهار داشت : پژوهشکده قلب و عروق با یک طرح تحقیقاتی توسط دکتر صراف زادگان استاد دانشگاه و متخصص قلب و موسس و رئیس پژوهشکده از سال ۱۳۶۹ شروع شد و با اجرای طرح تحقیقاتی این مرکز ، مرکز تحقیقاتی قلب و عروق در سال ۱۳۷۲ مصوب شد و تأسیس شد و در سال ۱۳۹۰ با گسترش فعالیت های مختلف ، به پژوهشکده تبدیل شد، و شامل ۷ مرکز تحقیقاتی است. که در زمینه‌های مختلفی که به قلب و عروق مربوط می‌شود کار می‌کنند یکی از آنها مرکز تحقیقات قلب و عروق است و مرکز تحقیقات پرفشاری خون و مرکز تحقیقات بازتوانی قلبی، مرکز تحقیقات اقدامات تهاجمی قلب، نارسایی قلبی ، قلب کودکان و فیزیولوژی کاربردی هفت مرکزی که در زیر مجموعه پژوهشکده قلب و عروق کار می‌کنند و زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و وزارت بهداشت کار می‌کنند وی همچنین افزود: این مرکز ۲۰ سال است که همکار بهداشت جهانی در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی- عروقی است.

مرکز تحقیقاتی قلب عروق ، تنها مرکز همکار بهداشت جهانی در زمینه پیشگیری وکنترل بیماری‌های قلبی عروقی در خاورمیانه ، مدیترانه شرقی است خانم دکتر نوشین محمدی‌فر بیان کرد: بهداشت جهانی اهدافش در منطقه تعریف می‌شود نه فقط کشور ایران ، بنابراین اهداف ، گسترده‌تر از کشور است.


هدف کلی و ماموریتی که پژوهشکده قلب و عروق دارد ، در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری قلبی- عروقی است. وی در پایان اعلام کرد : وزارت بهداشت هر سال مراکز تحقیقاتی را ارزشیابی می‌کند و این مرکز خوشبختانه به طور متوالی ۲ سال است که رتبه سوم م را در کشور به خود اختصاص داده است.

در پایان این نشست خبری خانم دکتر نوشین محمدی‌فر، متخصص تغذیه عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، معاون پژوهشکده قلب و عروق در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز که شما چه توصیه‌ای برای سایر ارگانها ، بخصوص آموزش و پرورش که با قشر جوانان و نوجوانان بیشتر سر و کار دارد و همچنین خانواده ها در مورد کاهش وزن و چاقی جوانان و نوجوانان دارید؟ گفت: متأسفانه با آمدن کرونا نشستن پشت کامپیوتر برای بچه‌ها بیشتر هم شد و بچه ها از تحرکی هم که در محیط مدرسه داشتند محروم شدند. بدترین چیز موبایل و تبلت و ایکس باکس است برنامه‌ریزی جهت استفاده از گوشی و نشستن پشت کامپیوتر کمتر از دو ساعت برای بچه‌ها جز اولویت‌ها است و فرهنگ سازی و آگاهی برای خانواده‌ها و تغذیه مناسب و اینکه ، از ابتدای کودکی ذائقه بچه ها را به خوردن سبزی عادت بدهیم.

مریم نظری

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x