اجتماعی استان تصاویر سمنان

انرژی برق؛ راههای صرفه جویی و پرداخت پاداش به مشترکان کم مصرف خانگی

انرژی برق؛ راههای صرفه جویی و پرداخت پاداش به مشترکان کم مصرف خانگی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

انرژی برق از جمله انرژیهای پاک و در عین حال پرهزینه از لحاظ تولید است، این انرژی در سالهای اخیر در فصولی از سال به دلیل افزایش دما و تداوم گرما در فصل تابستان از نظر میزان تولید و حجم مصرف در کشور با مخاطراتی روبه‌رو می شود که باید با مدیریت و صرفه جویی این ایام را با کمک مردم و همراهی آنان سپری کرد.

صنعت برق امسال با توجه به شرایط جوی و بالا رفتن دمای هوا در اواخر بهار تا اواخر تابستان برای عبور از دوره اوج مصرف نیازمند همراهی و مساعدت مردم در مصرف و مدیریت انرژی است تا این ایام با کمترین مشکلی سپری شود.

امسال اما وزارت نیرو اقدام تدابیری از جمله پرداخت پاداش به مشترکان کم مصرف اتخاذ کرده که موجب می‌شود مردم در مصرف این انرژی در صورت همراهی و رعایت الگوهای مصرف به ویژه در بازه زمانی اوج مصرف علاوه بر برخورداری از هزینه کم در صورتحسابهای ماهانه از جوائز نیز بهره مند شوند.

بر مبنای این برنامه، مشترکان برق سراسر کشور امسال دلایل محکمی برای صرفه‌جویی دارند، چون رقمی که به‌عنوان سقف قابل پرداخت پاداش صرفه‌جویی تعیین شده، در مقایسه با سال قبل تا ۲۰ برابر افزایش یافته است.

رقم دقیق تخفیف و پاداش به اعداد و ارقامی بستگی دارد که در بخش میزان برق مصرفی واحد مسکونی نوشته شده و هر مشترکی که میزان مصرف خود را کاهش دهد مشمول این طرح می‌شود.

میزان صرفه‌جویی در مصرف برق امسال از خرداد تا پایان شهریور محاسبه می‌شود و به مشترکانی که موفق به صرفه‌جویی شوند بین ۲۵ هزار تومان تا سه میلیون و ۳۷۵ هزار تومان پاداش تعلق می‌گیرد.

پاداش کاهش مصرف برق در نهایت به‌همه مشترکان حاضر در دسته کم‌ مصرف‌ها تعلق می‌گیرد. امسال اگر بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلووات برق مصرف کنید. به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف هزار و ۵۰۰ تومان پاداش برایشان درنظر گرفته می‌شود.

 میزان پاداش کاهش هر کیلووات ساعت مصرف برق برای مشترکان حاضر در سایر دسته‌ها به‌ترتیب هزار تومان و ۵۰۰ تومان خواهد بود. این رقم‌ها به‌عنوان تخفیف در قبض برق اعمال می‌شود و ممکن است در نهایت موجب شوند در قبض برق شما جلوی مبلغ قابل پرداخت، با قلم قرمز کلمه رایگان نوشته شود.

در اینجا بد نیست به برخی از راههای کاهش مصرف برق در منازل اشاره شود.

در منزل عادتی برای خاموشی چراغ‌ها و لوازم برقی بعد از اتمام کار قرار دهید تا هر فرد طبق وظیفه خود نسبت به خاموش کردن وسایل برقی اقدام کند.

برای جلوگیری از اتلاف انرژی می‌توان از درزگیر یا پنجره‌های دوجداره استفاده کنید تا گرما و سرمای خانه متعادل باقی بماند.

اگر عاملی موجب اتلاف انرژی و برق می‌شود و مشکلی در سیستم‌های برقی دارید، بهتر است برای رفع مشکل اقدام کنید اما اگر به هر دلیلی زمان کافی برای پیگیری این کار ندارید می‌توانید از نیروی کمک حال بخواهید تا در پیگیری و شما کمک کننده باشند.

عایق بندی خانه راهی موثر برای صرفه جویی در انرژی و متعادل نگه داشتن هوای خانه است.

روشن بودن مداوم سماور یا کتری‌های برقی هرچند به ظاهر قابل توجه به نظر نمی‌آید، ولی باید مورد توجه باشند.

استاندارد حجم لباس در ماشین لباسشویی بیشتر از نصف و کمتر از ۳/۴ حجم کل است. اجازه دهید لباس‌ها در ماشین لباسشویی به اندازه مناسب جمع شوند. بعد از آن ماشین را روشن کنید.

ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی خود را از نوع کم مصرف یا انواع هوشمند انتخاب کنید. زمان روشن بودنِ این ماشین‌ها با توجه به حجم لباس یا ظروف داخل آن، تنظیم می‌شود. امروزه به ‌راحتی و با هزینه معقول می‌توانید ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی هوشمند و کم مصرف خریداری کنید. با این کار در اقتصاد خانواده هم صرفه جویی کرده اید.

کاهش استفاده از وسایل برقی مانند ماشین ظرفشویی، گاز، مایکروفر یا فربرقی، خشکن، جارو برقی و… می‌تواند کمک کننده و موثر باشد.

گذر از پیک مصرف برق در تابستان گرم امسال همانند گذشته نیازمند حمایت و همراهی خانواده ها در استان و کشور است، همراهی مردم و رعایت الگوهای مصرف برق می تواند در بخش خانگی علاوه بر برخورداری از جوائز پیش بینی شده، بخش صنعت و تولید را که امسال به فرموده رهبری سال رشد تولید و مهار تورم نام گرفته در تحقق این شعار یاری دهد.

مهدی زمانی – مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x