عزاداری صحیح در بیان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری( مدظله العالی)

عزاداری صحیح در بیان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری( مدظله العالی)

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران همواره در پیام هاى خویش به حفظ عـزادارى سـنـتـى سفارش داشتند و ساحت مقدس فقاهتى ایشان از تایید و پذیرش اعمال خرافى کاملاً مبرا و به دور بود.

عزاداری های خالصانه و بی آلایش مردم کوچه و بازار در عزای  سید و سالار شهیدان همیشه لرزه بر اندام پادشاهان و طاغوت های زمان انداخته و حکومت آنان را متزلزل کرده است. به همین جهت دشمنان دین اسلام کینه زیادی از مجالس عزاداری دارند و تا آنجا که توانستند برای محو کردن فرهنگ عاشورا در بین جوانان تلاش کرده و زمانی که دیدند نمی توانند این فرهنگ را از بین ببرند تصمیم گرفتند تا آسیب ها و انحرافاتی را در عزاداری ها وارد کرده و آن را از مسیر اصلی خود خارج کنند.

رقابت های شدیدی که گاهی بین گروها وهیئت های مذهبی ایجاد می شود،  تداخل مراسم عزاداری با خرافات و امور ناصحیح، اصالت پیدا کردن بعضی از فواید جانبی وفرعی، فراهم آوردن آزار واذیت هایی برای دیگران به طور مثال از طریق صدای بلند گو ومسدودکردن خیابان ها، استفاده از اشعار غلو آمیزو موسیقایی که در شان عزاداری حسینی نیست، غلبه کردن بُعد عاطفی و غفلت از بُعد شناخت دینی از جمله آسیب های بسیار جدی است که در برخی از مجالس عزاداری ها رسوخ کرده است.

تکراری بودن محتوا وشیوه های اجرای عزاداری مثل اشعار و…، انجام دادن بعضی رفتارها مثل نواختن آهنگ ها و ترانه های مبتذل، آسییب رساندن به بدن مثل قمه زنی که مبنای شرعی ندارد و قرار گرفتن مجالس عزاداری در اختیار افراد کم سواد وبی سواد از دیگر آسیب ها و انحرافاتی است که وارد مجالس عزاداری شده است.

گناه کسی که اسلام را وارونه جلوه دهد

امام خمینی (ره) تاکید بسیار زیادی بر عزاداری صحیح و بدور از انحرافات داشته و در همین خصوص بیان داشتند: « اگر ما اسلام را برخلاف آنچه هست نمایش بدهیم و به خارج عرضه کنیم این شکست اسلام است. دین اسلام دینی است که انبیا و اولیا به خاطر آن کشته شده اند. کسی که اسلام را وارونه جلوه می دهد گناهش بالاتر از پیامبر کشی است. انبیا برای اسلام کشته شدند، پس مراقب باشیم که تبلیغ ضد دین به جای دین از نبی کشتن و از سید الشهدا کشتن بدتر است.»

 بعضی مقوله ها مثل مخالفت با قمه زنی را می توان از استفتائات امام مشاهده کرد مانند اینکه امام در پاسخ به استفتاء از ایشان در مورد قمه زنی در عزاداری ها می فرمایند:« در وضع موجود قمه نزنند، و شبیه خوانی اگر مشتمل بر محرمات و موجب وهن مذهب نباشد، مانع ندارد. (استفتاءات امام، ج ۳، سؤالات متفرقه، س ۳۷)

سفارش اکید امام(ره) به حفظ عزاداری سنتی

 معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران همواره در پیام هاى خویش به حفظ عـزادارى سـنـتـى سفارش داشتند و  ساحت مقدس فقاهتى ایشان از تایید و پذیرش اعمال خرافى کاملاً مبرا و به دور بود. چـشـم انـدازى بـه قـول و فـعـل بـنـیـانـگـذار جـمهورى اسلامى ایران مبین چـگـونـگى موضع گیرى ایشان در مقابل روش هاى مرسوم در دستجات عزاداری است.

امام (ره ) از دستجات عزاداری تنها سینه زنى و نوحه سرایى را نـام بـرده و آن را لـفـظـاً تـایـید نمودند و به اقسام دیگر به هیچ وجه اشاره اى نکردند. به ترک عمل قمه زنی نظر دارند و در مقام عمل نیز ما شاهد بودیم که امام (ره ) در طول زعامت و فقاهت خویش و ولایـت امـر ۱۰ سـالـه در ایـن کـشور هیچگاه در مناسبت هاى عزادارى جز دسـتـجـات سینه زنى و نوحه سرایى را به حضور نپذیرفتند.

لزوم تصفیه عزاداری از انحرافات در بیان امام(ره)

امام راحل با توجه دادن به لزوم برپایی روضه خوانی وسینه زنی،می فرمایند :«تکلیف مردم است که دسته های سینه زنی شکوهمند بیرون بیاورند ،البته از چیزهایی که برخلاف است،پرهیز کنند.(صحیفه نور ،ج۱۱،ص۱۰۰)

«باید بدانید اگر بخواهید نهضت شما محفوظ بماند ،باید این سنت ها(روضه خوانی ودسته های عزاداری) را حفظ کنید.البته اگر یک چیزهایی ناروایی بوده است سابق ودست افراد بی اطلاع از مسائل اسلام بوده ،آنها باید یک قدری تصفیه بشوند،لکن عزاداری به همان قوت خودش باید باقی بماند،وگویندگان پس از انکه مسائل روز را گفتند؛روضه را همان طورکه سابق می خواندند ومرثیه را همانطور که سابق می خواندند،بخوانند ومردم را مهیا کنند برای فداکاری.»(صحیفه نور ج۱۵ص۳۳۱)

ضرورت تحریف زدایی از عزاداری ها

«ما حالا می‏خواهیم این معارف را در مقابل چشم مردم دنیا قرار دهیم. من این‏جا، با تشکر از همه افراد و آحادی که در سال گذشته یک حرکت تحریف‏ آمیز را از صفحه عزاداری عاشورا حذف نمودند، باز می‏خواهم بر روی همین قضیه تکیه کنم. عزیزان من… امروز حسین‏ بن‏ علی می‏ تواند دنیا را نجات دهد؛ به شرط آن‏که با تحریف، چهره او را مغشوش نکنند. نگذارید مفاهیم و کارهای تحریف‏ آمیز و غلط، چشم ها و دل ها را از چهره مبارک و منوّر سیّدالشهدا (ع) ، منحرف کنند. با تحریف مقابله کنید». ( بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار روحانیون و وعاّظ، در آستانه ماه محرم‏ (۱۳۷۴/۰۳/۰۳)

«نسبت به همه مراسم عزاداری عرض می کنم… روضه خوانی شرایط دارد. مداحی هم شرایط دارد. نوحه سینه زنی خواندن هم شرایط دارد. باید کسانی که این ها را تهیه می کنند، می سرایند و می خوانند، مواظب باشند که درست برطبق معارف اسلامی حرف بزنند، تا این سینه زنی، این روضه خوانی و این نوحه خوانی، قدمی در راه عروج مردم به اوج قلّه افکار اسلامی باشد. این، امروز برای ما لازم است. باید سعی کنند که از اباطیل و مطالب خلاف و کارهای ناشایسته و بعضی از کارها که وهن مذهب است و حقیقتاً شایسته دستگاه حسین بن علی علیه السّلام نیست، اجتناب شود. »( بیانات مقام معظم رهبری در جمع علما، طلّاب و روحانیان، در آستانه ماه « محرّم»۱۳۷۲/۲/۲۶

اجتناب از استفاده از اشعارومطالب موهن،سست،دروغ وبه دور از شأن ائمه(ع)

مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در این مورد می فرمایند:«چیزی که بنده در بعضی ازجلسات مداحی اطلاع پیدا کردم استفاده از مدح‌ها و تمجیدهای بی معناست که گاهی هم مُضر است. فرض کنید راجع به حضرت اباالفضل صحبت می‌شود بنا کنند از چشم و ابروی آن بزرگوار تعریف کردن مثلاً قربون چشمت بشم، مگر چشم قشنگ در دنیا کم است؟ مگر ارزش اباالفضل به چشم‌های قشنگش بوده… اینها سطح معارف دینی ما را پایین می‌آورد. معارف شیعه در اوج اعتلاست… ارزش اباالفضل العباس به جهاد و فداکاری و اخلاص و معرفت او به امام زمانش است، به صبر و استقامت اوست، به آب نخوردن اوست ..(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مداحان و شاعران اهل بیت،۵/۵/

۱۳۸۴)

ایشان در جایی با اشاره به تخلیه کردن حادثه عاشورا از پیرایه های مُضر فرمودند:«باید حادثه ی عاشورا را از پیرایه های مُضر خالی کنیم …به طور کلی باید بگویم که این حادثه به عنوان پشتوانه ی نهضت و انقلاب باید آبرومند و پرتپش و پرقدرت باقی بماند. اگر برخورد امروز ما با این حادثه، مثل روضه خوانی باشد که در ۵۰ سال قبل برخورد می کرد یعنی چیزی را در جایی می دید و مثلاً بر حسب احتمال ذهنی، آن را ترجیح می داد و نقل می کرد و مؤمنین را می گریاند و هم آنها و هم خود او به ثواب می رسیدند ، ممکن است به حادثه ضرر بزنیم.  سخنرانی در دیدار با اعضای جامعه ی روحانیت مبارز و مجمع روحانیون مبارز تهران، علما و ائمه ی جماعت و…۱۳۶۸/۵/۱۱ )

پرهیز از قفل زدن وقمه زدن در عزاداری ها

«بنده خیلی متأسفم که بگویم در این سه، چهار سال اخیر، برخی کارها در ارتباط با مراسم عزاداری ماه محرّم دیده شده است که دستهایی به غلط، آن را در جامعه ما ترویج کرده اند. کارهایی را باب می کنند و رواج می دهند که هر کس ناظر آن باشد، برایش سؤال به وجود می آید. به عنوال مثال، در قدیم الایام بین طبقه عوام النّاس معمول بود که در روزهای عزاداری، به بدن خودشان قفل می زدند!

البته، پس از مدتی، بزرگان و علما آن را منع کردند و این رسم غلط برافتاد. اما باز مجدداً شروع به ترویج این رسم کرده اند و شنیدم که بعضی افراد، در گوشه و کنار این کشور، به بدن خودشان قفل می زنند! این چه کار غلطی است که بعضی افراد انجام می دهند!؟ قمه زدن نیز همین طور است. قمه زدن هم از کارهای خلاف است. می دانم عدّه ای خواهند گفت: حق این بود که فلانی اسم قمه را نمی آورد. خواهند گفت: شما به قمه زدن چه کار داشتید؟ عدّه ای می زنند؛ بگذارید بزنند! نه؛ نمی شود در مقابل این کار غلط سکوت کرد.

اگر به گونه ای که طیّ چهار، پنج سال اخیر بعد از جنگ، قمه زدن را ترویج کردند و هنوز هم می کنند، در زمان حیات مبارک امام رضوان اللّه علیه ترویج می کردند، قطعاً ایشان در مقابل این قضیه می ایستادند. کار غلطی است که عدّه ای قمه به دست بگیرند و به سر خودشان بزنند و خون بریزند. این کار را می کنند که چه بشود؟! کجای این حرکت، عزاداری است؟!… امام بزرگوار، خط شکنی بود که هرجا انحرافی در نکته ای مشاهده می کرد، با کمال قدرت و بدون هیچ ملاحظه ای، بیان می فرمود. اگر این بدعت ها و خلاف ها در زمان آن بزرگوار می بود یا به این رواج می رسید، بلاشک می گفت. ( بیانات مقام معظم رهبری در دیدار روحانیون و وعاّظ، در آستانه ماه محرم ۱۳۷۴/۳/۳)

عدم استفاده از آهنگ های مبتذل

« من شنیده‏ام در مواردی از آهنگ‏های نامناسب استفاده می‏شود. مثلاً فلان خواننده‏ی طاغوتی یا غیرطاغوتی شعر عشقیِ چرندی را با آهنگی خوانده؛ حالا ما بیاییم در مجلس امام حسین و برای عشاق امام حسین، آیات والای معرفت را در این آهنگ بریزیم و بنا کنیم آن را خواندن؛ این خیلی بد است.» (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مداحان و شاعران اهل بیت۱۳۷۴/۵/۵ )

اهمیت ندادن به واجبات مثل نماز از سوی عزاداران

اینکه گاه جلسات عزاداری شب ها تا دیر هنگام طول می کشد و اغلب نماز صبح عزاداران قضاء می شود ویا اینکه در روز عاشورا به سبب اشتغال به عزاداری نماز ظهر به تاخیر می افتد. مقام معظم رهبری می فرمایند:« ما با این که پشت بلندگو، تا دیر وقتی از شب، شعر یا قرآن یا نوحه بخوانند و مزاحم همسایه ها بشوند، مخالفیم. با چنین چیزی، مقابله هم می کنیم. « سخنرانی در دیدار با خانواده های معظم شهدا و جانبازان شهرهای خوی، و… ۱۳۶۹/۲/۳

«اهمیت دادن به نماز در ظهر عاشورا و در میان مراسم سینه زنی و عزاداری، خود یک نقطه برجسته است ما همیشه از این که می بینیم جوانان و مردممان، سینه زنی روز عاشورا را می کنند و نمازشان به نزدیک غروب می افتد رنج می بریم. مردم اهمیت نماز و ذکر خدا و یاد الهی را در لابه لای مراسم عاشورا نشان دهند؛ » بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه های نماز جمعه تهران ۱۳۸۱/۱/۱۶

حمید رضا محمدی، خبرنگار پایگاه خبری پلیس- اصفهان

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x