اجتماعی استان اصفهان اقتصادی تصاویر چندر رسانه حقوق بشر حوادث دین و اندیشه فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

امیر شعر خراسان به دیار باقی شتافت

امیر شعر خراسان به دیار باقی شتافت

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، استاد امیر برزگر خراسانی شاعر پیشکسوت پس از تحمل یک دوره رنج بیماری سرطان صبح روز پنج شنبه ۲۷ تیرماه ۱۳۹۸ دار فانی را وداع گفت. پیکر این شاعر پیشکسوت خراسانی در مقبره الشعرای خراسان در جوار حکیم توس و در کنار یاران خراسانی دیگر خویش آرام یافت.

امیر غلامحسین برزگر متخلص به امیر مشهور به امیر خراسانی فرزند حاج حسن معمار مشهدی متولد اول خرداد ماه ۱۳۲۲ شمسی در مشهد محله ی کهن نوغان چشم به جهان گشوده است. استاد امیر فارغ التحصیل هنرهای زیبا و دانش آموخته دانشگاه آزاد شاخه ی نقاشی بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی است.

 استاد امیر برزگر شاعر، نویسنده، نقاش و مدرس ردیفزهای دستگاهی آواز اصیل ایرانی بود. امیر موسس نخستین انجمن ادبی جوانان در دهه ی ۴۰ به نام انجمن ادبی امید جوان است.

مدیر چندین  انجمن ادبی از سال ۵۰ تا ۶۰ با همیاری دوستان صمیمی اش اساتید برجسته ی شعر خراسان آقایان کمال ، قهرمان ، صاحبکار ، باقرزاده ، قدسی ، بی گناه ، نجومیان ، صدیق و …

وی از یاران قدیمی و دائمی انجمن استاد بزرگ فرخ و انجمن غزلسرای نامی استاد قهرمان بوده است.

این شاعر پیشکسوت خراسان  تا کنون ده عنوان مجموعه ی شعر و چهار عنوان رمان و داستان منتشر کرده به علاوه مقالات متعدد ادبی هنری و نیز سفر نامه ی شیوا و شاعرانه ی حج و رمان شورانگیز و مجموعه‌ی فاخر حمام باغ را در دست چاپ دارد.

امیر خراسانی؛ ریاست انجمن شعر فرهنگ و ارشاد مشهد به نام پاژ خراسان، دبیری چهار دوره جشنواره‌ی شعر رضوی مشهد و داوری چندین جشنواره ی شعر و عضویت در اتاق فکر اصحاب فرهنگ و هنر خراسان را در کارنامه‌ی خود دارد.

استاد امیر خراسانی که به شاعر آئینه ها نیز شهرت دارد در طول نیم قرن کار ادبی و هنری خود شاگردان زیادی در شعر و ادب و هنر پرورش داده است.

وی عضو هیئت رئیسه کانون هنرمندان و عضو شورای سیاستگذاری شعر خراسان بود.علاوه بر شعر، نقاشی، موسیقی و تدریس ردیف‌های دستگاهی آواز اصیل ایرانی نیز از مشغله‌های او بود. امیر برزگر خراسانی خالق ۱۵ اثر: «برگی از دیوان امیر»، «سخن آئینه‌ها»، «شعر و شاعری در آئینه زمان»، «گزیده ادبیات فارسی شماره ۶۸»، «از شرنگ و شطح»، «نماز عاشقی»، «فصل عطش» و «رها در ناکجا آباد» و … است

امیر برزگر خراسانی که عنوان شاعر برگزیده جشنواره شعر فجر در کارنامه خود دارد، در ادبیات داستانی نیز دارد و تاکنون رُمان “شورانگیز” و مجموعه داستانی “رها در ناکجا آباد” و همچنین مجموعه دیگری به نام “سفرنامه حج” را به رشته تحریر در آورده است.

انتشار۱۵ اثر از وی می توان از جمله به “سخن آینه ها”، “برگی از دیوان امیر”، “نماز عاشقی”، “فصل عطش”، “از شرنگ و شهد” «برگی از دیوان امیر»، «سخن آئینه‌‏ها»، «شعر و شاعری در آئینه زمان»، «گزیده ادبیات فارسی شماره ۶۸»، «از شرنگ و شطح»، «نماز عاشقی»، «فصل عطش» و «رها در ناکجا آباد و… اشاره کرد. او از شاعران معاصر فارسی زبان بود که در وصف اهل بیت نیز ، اشعاری را سروده است. »

پیام تسلیت دکتر سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بمناسبت درگذشت امیر برزگر: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت امیر برزگر خراسانی شاعر پیشکسوت کشورمان را تسلیت گفت.در متن پیام سیدعباس صالحی آمده است: «خبر درگذشت شاعر و هنرمند شهیر خراسان، استاد امیر برزگر خراسانی پس از تحمل دوره سخت بیماری موجب تاثر شد.صفحات دفتر زندگانی او  به هنرهای اصیل ایرانی مزین گشته بود.

اینجانب فقدان این استاد و شاعر  خراسانی را به اهالی فرهنگ و هنر و خانواده آن مرحوم صمیمانه تسلیت می‌گویم و از درگاه ایزد متعال علو درجات و رحمت واسعه برای آن هنرمند فقید و صبر و شکیبایی بازماندگان محترم را خواستارم.»

پیام تسلیت دکترعلیرضا قزوه : مدیر سایت شاعران فارسی زبان و مدیر مطالعات زبان فارسی شبه قاره در رایزنی فرهنگی ایران در دهلی شاعران فارسی زبان جهان بمناسبت درگذشت استاد امیر برزگر خراسانی : دیگربار از قافله شاعران جان آگاه و عارف  اهل تحقیق و سرایش خراسان شاعری شیرین سخن و  معلمی مهربان رخت بر بست و ما را در فراق خویش اندوهگین ساخت. موسسه فرهنگی پارسی زبانان و سایت بزرگ شاعران فارسی زبان و گروه بین المللی هندیران با هزاران شاعر و نویسنده و استاد زبان و ادبیات فارسی از ایران و افغانستان و تاجیگستان و هند و پاکستان و دیگر کشورهای فارسی زبان ارتحال شاعر اهل فضل دیار خراسان را از صمیم جان به خانواده و دوستان استاد امیر برزگر خراسانی تسلیت می‌گوید  و برای آن عزیز سفر کرده از درگاه خداوند متعال طلب آمرزش و مغفرت و علو درجات را دارد.

پیام تسلیت مدیرکل ارشاد خراسان رضوی به مناسبت درگذشت امیر برزگر: دکتر جعفر مروارید؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با صدور پیامی درگذشت زنده یاد استاد امیر برزگر خراسانی از شاعران پیشکسوت این استان را تسلیت گفت. خبر درگذشت استاد برزگر شاعر ولایی و فرهیخته، شیفته اهل بیت (علیهم السلام) و چهره ماندگار شعر خراسان که بیش از ۵۰ سال در هوای عاشقی و شعر این دیار پرگهر نفس کشید، موجب تألم و تأثر گردید. بزرگمردی از دوران اوج شعر خراسان و یادگاری از حلقه یاران خراسانی که عمری با اخلاص در خدمت موثر در عرصه شعر و ادب گذراند و با طبعی روان اشعاری درخشان از خویش به یادگار گذاشت.

این‌جانب، فقدان این شاعر ولایی و مردمی را به جامعه‌ی فرهنگی خراسان و ایران اسلامی و به ویژه خانواده‌ی محترم ایشان تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال، صبر و بردباری برای خانواده ارجمندشان مسئلت دارم.

دکتر مهر ناز آزاد رئیس کانون ها و انجمن های ادبی کشور: که طی یک سفر کاری و بازدید به مشهد آمده بود و حتی پیش از فوت این شاعر به عیادت وی رسیده بود گفت : استاد امیر برزگر خراسانی یکی از شاعران قدیمی که خدمات وی در شعر خراسان در خور و ارزنده به شمار می آید محسوب می‌گردد و تاثیر وی بر شاعران جوان در انجمن ها و جلسات شعری مشهد و خرسان را می توان به وضوح دید. هنر و ادبیات هر سرزمینی برای رشد و بالندگی به چنین مفاخر ادبی احتیاج دارد و یقینا از دست دادن آنها خلأ بزرگی را در این حوزه  ایجاد می کند که به سادگی قابل جبران نیست.

خسرو احتشامی: در پنجاه سال دوستی من با وی صادق کریم و بزرگوار بخشنده یافتم وی آواز را بخوبی میخواند سال ها پیش با ایشان در منزل زنده یاد فرخ آشنا شدم وی شخصیتی بود که استاد محمود فرخ شخصیت گرانمایه ادب خراسان هم بسیار به منزل او میامد و شعر وی خوب بود و در محضر اساتیدی چون؛ غلامرضا قدسی ، محمد قهرمان احمد کمالپور، ذبیح الله صاحبکار سهی ، در شعر تبحر یافته بود.

مضامین هندی و سبک اصفهانی را بسیار تسلط داشت بیشتر تحت تاثیر محمد قهرمان بود و به زیبایی غزل میگفت شاعر خوبی هم بود بسیار فرد با گذشت و  کریم و بخشنده و دارای اخلاق درویشی بود و در خانه او به روی هر شاعری باز بودو حتی چند سال میزبان شاعران بود.

محمد علی مجاهدی: شادروان برزگر از شعرای مطح خراسان بود پیش از انقلاب در انجمن ادبی فرخ او را می دیدم طبع روانم و آشنایی به مبانی شعر و همیشه شعر بی حاشیه و مطرح زمان خود بود و در زمینه شعر آیینی جایگاه مطرحی برای خود کسب کرد فقدان وجود وی موجب تالم جامعه شعری ایران و بویژه خراسان بوده است و بسیار متاسفیم که وجود اینچنین شاعر بزرگواری را در شعر خراسان و ایران از دست داده ایم اما از طرفی خوشحالیم که شاگردانی که وی پرورش داده است شخصیت های درخشانی در شعر کشور هستند.

جبیب الله بیگناه شاعر پیشکسوت خراسانی: عزیزی با نام برزگر که روزی و روزگاری محفل آرای روزگار خراسان بود و شعر هم می سرود و خوب هم می سرود، منزل ابدیش پر گل و برای ما در شعر خراسان فقط تاسف بجا گذاشت.

رضا افضلی : زنده یاد امیر غلامحسین برزگر را از سال های ۴۶ .۴۷ می شناسم.یکی از دوستان شاعری بود که غالبا بعد از ظهر ها به کافه داش آقا می آمد و در مباحث شعر و شاعری شرکت می جست. گاهی با کمال می آمد و زمانی همراه جناب بیگناه. همواره خوش پوش و آراسته بود. روبروی سینما رادیو سیتی مشهد کارگاه نقاشی هم داشت و به طور کلی به هنر های زیبا و خنیاگری علاقه مند بود.در انجمن های ادبی بویژه انجمن فرخ و محمد قهرمان حاضر می شد. وی در شعر کلاسیک توانایی داشت و در جوانی کمی  شعر نو می سرود. هشت سال پیش یکی از اعضای برجسته انجمن یاران و دوستداران کافه داش آقا شد. به ناگاه سرطان بیرحم اورا از پای دراورد. به پسر عزیزش آقا بهزاد و خانواده و دوستان ارجمندش تسلیت باد.

استاد برزگر فردی بود که علاوه بر شاعری، به خصائل و فضائل بسیاری آراسته بود، از جمله تسلط بر هنر موسیقی و نیز داستان‌نویسی. هم‌چنین ایشان فردی بود دقیق، وقت‌شناس، خوش‌قول، آداب‌دان، مؤقر، متین، خوش‌لباس و خوش‌سیما. صراحت و شجاعت در گفتار را با فصاحت بیان و ادب گفتار همراه ساخته بود و نماینده‌ای شایسته از شاعران خراسان در محافل و مجامع به شمار می‌آمد.

محمد کاظم کاظمی شاعر و پژوهشگر و عضو فرهنگستان ادب فارسی : استاد برزگر فردی بود که علاوه بر شاعری، به خصائل و فضائل بسیاری آراسته بود، از جمله تسلط بر هنر موسیقی و نیز داستان‌نویسی. هم‌چنین ایشان فردی بود دقیق، وقت‌شناس، خوش‌قول، آداب‌دان، مؤقر، متین، خوش‌لباس و خوش‌سیما. صراحت و شجاعت در گفتار را با فصاحت بیان و ادب گفتار همراه ساخته بود و نماینده‌ای شایسته از شاعران خراسان در محافل و مجامع به شمار می‌آمد.

مصطفی محدثی خراسانی : امیر برزگر خراسانی پل پیوند دونسل شعر خراسان بود. درحدود چهل سالگی که من با جریان شعرخراسان در تعامل بودم و در حداقل دو دهه از آن را در متن این جریان قرارداشتم و در بسیاری از حرکت ها نقش حلقه وصل یا ایستگاه و یا سکو را ایفا کرده ام، با چهارنَل در ارتباط بوده ام ، نسلی که پیشکسوتان و میراث داران شکوه شعرخراسان محسوب می ‌شدند، چون غلامرضا قدسی، ذبیح الله صاحبکار، احمدکمالپور، علی باقرزاده، محمدقهرمان. نسل بعد که به تمامی برآمده و بالیده در آستانه پیروزی انقلاب بودند چون، احمدزارعی، مجیدنظافت، سیدعبدالله حسینی، غلامعباس ساعی، هادی منوری، محموداکرامی، مرتضی امیری اسفندقه محمدحسین جعفریان، حسین شنوایی، زهرارضوی و…

و نسل بعد چون، محمد رمضانی فرخانی، بهزاد پورحاجیان، آرش شفاعی، عباس چشامی، عبدالجواد موسوی، قاسم رفیعا، راضیه رجایی و…دراین میان چند نفر هستند که بطور مطلق در هیچکدام ازاین چهار تقسیم بندی قرار نمی گیرند اما در تمام این سالها حضور مقتدرانه و تاثیرگذاری داشته اند، که از آن جمله اند، محمدباقرکلاهی اهری، غلامرضا شکوهی، محمد و امیربرزرگر خراسانی و…

برزگر با حسن سلوک و جایگاه محترمانه ای که در بین پیشکسوتان داشت همواره در جمع آنها از مقبولان بود و ازطرفی بعلت نزدیکتر بودن سن و سال به نسل بعد، با آنها نیز تعاملی سازنده و چشمگیر داشت و درحقیقت پل پیوندی میان این دونسل بود.

دکتر هادی منوری : استاد امیر برزگر را شاعری دلس.ز و مشفق برای نسل جوان و دارای نقشی موثر در بدنه و هم در زمینه های شعر خراسان داشت.

عباس ساعی : نزدیکی های غروب آفتاب تلفن زنگ زد.  اسم برزگر را که شنیدم، پشتم لرزید. فهمیدم آن چه از آن میترسیدم بر سر شعر خراسان آمده است. خورشید غروب می کرد در حالی که یقین داشتم فردا طلوع می کند. برزگر اما برای همیشه رفت و ما مثل سنگی که در چاهی بی انتها رها شده باشد، تکرار می کنیم شب و روز را/ هنوز را….

محمد نیک : امیر برزگر در سال ۱۳۴۴ توسط زنده یاد غلامرضا قدسی به انجمن فرخ معرفی شدند و از آن تاریخ به بعد بیشترین فعالیت هنری وی در رشته شعر و غزل بود وی مردی قلندر ماب و صافی ضمیر که پس از یاران خراسانی کسی به قدمت و پیشکسوتی ایشان در شعر خراسان نداشتیم.

پیکر این شاعر نام آشنای خراسان،  روز جمعه ۲۸ تیرماه ۱۳۹۸ پس از تشییع در مقبره‌الشعرای شهر توس در جوار آرامگاه حکیم توس فردوسی و در کنار یاران خراسانی دیگر خویش  به خاک سپرده و آرام یافت.

اینک یکی از غزل های زنده یاد امیر برزگر که بنا بقول خودش تعلق خاطری به این غزل داشت با هم مرور می کنیم

آهنم اما سپر از من بسازی بهترست

در سرشت من بریدن نیست شمشیرم مکن

 

هرچه هستم خوب یا بد هیچ تغییرم مده

شرمسار منت احسان اکسیرم مکن

 

صحبت از بخشش نکردم من نمی ترسم ز مرگ

تیر باران کن به دار آویز تکفیرم مکن

 

طاقت آتش ندارم بود شاید کیفری

جرم آهو بی گمان کمتر بود شیرم مکن

 

سالها باید به صحرا مشق شیدایی کنم

در جنون هم نیستم کامل به زنجیرم مکن

 

ساز را با چوب فرقی نیست گر پر شد شکم

نغمه گر خواهی ز سیم ساز من ، سیرم مکن

 

سالها خون جگر خوردم نپرسیدی چرا

آسمان ! این آخر عمری نمک گیرم مکن

 

الهه کمالی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x