اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت تصاویر حقوق بشر مرکزی

دکتر مریم آویژگان در ترجمان دانش: در آموزش ترکیبی ۴۰ درصد آموزش ها بصورت مجازی برگزار می شود

دکتر مریم آویژگان در ترجمان دانش: در آموزش ترکیبی ۴۰ درصد آموزش ها بصورت مجازی برگزار می شود


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، صبح دوشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۳۰ نشست خبری ترجمان دانش، با محوریت آموزش در پزشکی با حضور دکتر مهدی احمدی فر، مدیر ترجمان دانش ، حسینی کارشناس ترجمان دانش ، جمعی از اساتید و پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و با حضور اصحاب رسانه در سالن اجتماعات شماره ۳ معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار گردید.


در این نشست خبری ابتدا دکتر مهدی احمدی فر، مدیر ترجمان دانش، با بیان اینکه حدود یک سال است که به طور منسجم و برنامه‌ریزی شده واحد ترجمان دانش را شکل دهی و شیوه نامه و دستورالعمل آن را آماده کردیم خاطرنشان کرد: از همان سال گذشته انجام ماموریت را شروع کردیم، در واقع واحد ترجمان دانش موظف است پژوهش‌هایی که در دانشگاه انجام می‌شود را در عرصه رسانه بیاورد و نتایج حاصله از آن را استخراج و به زبان ساده ترجمه و اطلاع رسانی عمومی و خصوصی کند. مدیر واحد ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه افزود: ما باید زمینه‌های تبادل برای دانش و حتی کاربردی کردن نتایج دانش و کارآفرینی و تولید و چیزهایی که می‌تواند از دل پژوهش‌ها بیرون بیاید مستقیماً یا با هماهنگی سایر مدیریت‌ها،مثلاً در حوزه کارآفرینی با هماهنگی و ارتباط با صنعت یا با همکاری پارک علم و فناوری، حتی با بخش‌های بیرونی مثل فولاد مبارکه، ذوب آهن و بخش‌های مختلف دیگر همه برای اینکه آن پژوهش انجام شده به ثمر برسد، نتایج مبادله می‌شود.مهدی احمدی فر مدیر ترجمان دانش با اعلام اینکه از سال گذشته تا حالا نزدیک ۲۰ نشست خبری داشته ایم خاطرنشان کرد: نشستی که امروز داریم ، ویژگی خاص دارد طرح هایی که در مقوله آموزش با رویکرد های مختلف دانشکده ها و مراکز با دیدگاه های مختلف انجام شده و به هر حال هدف پژوهش ، هدف آموزشی بوده است ما این طرح ها را که نتایج آن کاربردی واثر بخش است را استخراج کردیم و به معاونت آموزشی نامه زدیم و پیگیری کردیم.


سپس دکتر مریم آویژگان، عضو هیئت علمی، استادیار پژوهشی برنامه ریزی آموزشی مرکز تحقیقات علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با ارائه پژوهشی خود تحت عنوان « توصیف فرصت های طلایی آموزش مجازی در دوران پاندمی کوید ۱۹ از نظر دانشجویان پزشکی عمومی » بابیان اینکه در زمان پاندمی دنیا و ایران تحت شعاع پاندمی قرار گرفت بخصوص آموزش ، اذعان کرد : همه گیری ناگهانی کرونا، منجر به توقف آموزش پزشکی به صورت حضوری شد. نظام آموزشی با بکارگیری آموزش از راه دور و الکترونیکی، سعی در جبران کاستی ها داشت. و مرتب از طرف دانشجویان این موضوع مطرح بود که خیلی از این آموزش ها راضی بودند دوست داشتند بعد از پاندمی هم ادامه پیدا کند. وی در همین خصوص تصریح کرد: این ما را ترغیب کرد ببینیم چرا دانشجویان از این نوع آموزش ها اینقدر استقبال می کنند و یک مرور متونی انجام دادیم در آن زمان پژوهش در آن زمینه واقعا خیلی زیاد انجام شده بود بخصوص کمی، پرسشنامه‌ای و بیشتر مخاطبان اساتید و مدیران بودند و بیشتر به نقص ها پرداخت شده بود. دیدیم شکاف وجود دارد که کمتر از دید دانشجو بررسی شده بود. دکتر آویژگان مطرح کرد: ما تحقیق را به شکل کیفی برنامه ریزی کردیم و مخاطبان را دانشجویان پزشکی که بخشی از آموزش خود را به صورت مجازی گذرانده بودند، قرار دادیم. این مطالعه با هدف توصیف فرصت های آموزش مجازی در پاندمی از نظر دانشجویان پزشکی عمومی انجام شد.
دکتر مریم آویژگان در مورد روش پژوهش خود اظهار داشت: پژوهش حاضر یک مطالعه ی کیفی با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی است. مشارکت کنندگان را ۱۴ نفر از دانشجویانی که تجربه ی تحصیل مجازی در دوران کرونا داشتند، تشکیل می داد. برای انتخاب مصاحبه شوندگان از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. داده ها از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته انفرادی جمع آوری و به کمک نرم افزار MaxQDA تحلیل گردید. برای اطمینان از صحت داده ها از معیارهای Goba و Lincoln استفاده شد.
دکتر آویژگان سه مقوله ی اصلی«فرصت های زیرساختی»، «فرصت های آموزشی» و «فرصت های فردی» را از یافته های این پژوهش برشمرد و افزود: ۹ زیرمقوله ی فرعی شامل «ساخت شکنی کلاس سنتی؛ پیوند با تکنولوژی»، «رونق سامانه های آموزش مجازی»، «تجربه ی جدید مدیریت آموزش»، «ظهور سبک نوین آزمون ها»، «آموزش رها از زمان و مکان؛ انعطاف پذیری تحصیلی»، «بازنمایی خودراهبری تحصیلی»، «صرفه جویی زمانی؛ مدیریت بهینه ی اوقات»، «رضایت روحی- روانی بیشتر؛ رضایت بیشتر از زندگی» و «جیبی پر پول تر، دغدغه های مالی کمتر» به عنوان ریوس فرصت های آموزش مجازی حاصل شد.


دکتر مریم آویژگان در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه ممکن است دوباره ما از این نوع بحران ها داشته باشیم، اذعان داشت: این نوع پژوهش ها می تواند ما را آماده تر کند که اگر خدای ناکرده چنین بحران هایی اتفاق افتاد، این فرصت آموزش مجازی باعث می‌شود که ما بتوانیم از اساتید دانشگاه های دیگر، در سطح کشور و در سطح بین‌الملل استفاده کنیم و به نظر من این بهترین فرصتی است که به آموزش مجازی بها دهیم.
وی همچنین در نتیجه گیری این پژوهش عنوان کرد: آموزش مجازی بر کیفیت تحصیل و زندگی دانشجویان اثرگذار بود. بنابراین بیان فرصت ها می تواند جهت سیاست گذاری های پیش رو تاثیرگذار و کمک کننده باشد و به خلق ایده های جدید آموزش از راه دور در آینده منجر شود. در این راستا به ویژه انعطاف پذیری تحصیلی و آموزش رها از زمان و مکان، زمینه ی بهره برداری از فرصت های ملی و بین المللی را تسهیل و تسریع می کند
دکتر مریم آویژگان عضو هیئت علمی، استادیار پژوهشی برنامه ریزی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پایان اعلام کرد: خوشبختانه معاونت آموزشی آیین نامه جدیدی تحت عنوان آموزش ترکیبی ابلاغ کرده است و اجازه داده ۴۰ درصد آموزش ها بصورت مجازی برگزار شود. و از هر دو فرصت آموزش حضوری و مجازی در دانشگاه استفاده شود.


مریم نظری

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x