اجتماعی استان اصفهان تصاویر چندر رسانه دسته‌بندی نشده فرهنگ و هنر مرکزی

چالش های زنان کار آفرین

چالش های زنان کار آفرین

پایگاه خبری احوال نیوز؛ دکتر مهرناز آزاد، شاعر،نویسنده ، روزنامه نگار و پژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی در ارتباط با چالش های زنان کار آفرین بیان کرد:

در سال های اخیر، زنان که نزدیک به نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند، گرایش بیشتری به تحصیلات دانشگاهی پیدا کرده اند و نرخ ورود زنان و دختران به دانشگاه ها، سال به سال در حال افزایش است. در حالی که براساس آمارهای رسمی، نرخ بیکاری نیز در میان بانوان تحصیلکرده به صورت قابل توجهی در حال بالارفتن است،

به نظر می رسد جذب این تعداد نیروی تحصیلکرده در سازمان های دولتی موجود که اکثرا با تورم نیروی انسانی مواجهند، عملی نباشد. بخش خصوصی نیز با توجه به گستره محدودش در ایران، طبیعتا نتوانسته است در جذب این سرمایه های ملی موفقیت قابل توجهی داشته باشد.

یکی از راهکارهای مهم جهت حل این معضل توسعه کارآفرینی در میان زنان و دختران می باشد. دامنه کارآفرینی فرایندی ارزشی است که منجر به تولید کالا یا خدمتی جدید می شود. با توجه به مشارکت همه جانبه زنان در آموزش عالی و حضور موثر آنان در عرصه های علم و دانش که نشانگر وجود شایستگی و توانمندی در آنهاست، ایجاد کسب و کار مبتنی بر کارآفرینی توسط زنان در مقیاس های کوچک و متوسط چه به صورت کار در منزل و چه به صورت ایجاد شرکت های تولیدی، دستاوردهای مهمی خواهد داشت.

با توجه به نوپایی کار آفرینی زنان، مشکلات زیادی وجود دارد. مهمترین آنها مشکلات فرهنگی اجتماعی است که رفع آن مستلزم اجرای سیاست ها و سازو کارهایی متناسب با آن می باشد.

یکی از راه های حل معضل بیکاری در میان زنان تحصیلکرده، توسعه کارآفرینی در میان زنان و دختران دانشگاهی است. ایجاد تفکر کار آفرینی و ورود به کسب و کار در میان بانوان کشور خصوصا دانش آموختگان دانشگاهی با توجه به دانش و مهارتی که در رشته تخصصی دانشگاهی خود فرا گرفته اند، باعث می شود آنها با بهره گیری از استعدادهای بالقوه خود، افرادی خلاق، نوآور و کار آفرین شوند و خود را باور کنند در نتیجه این خودباوری بسیاری از ناهنجاری های فکری و روانی که امروز زنان با آن دست به گریبانند کاهش خواهد یافت.

 هم اینک بیش از ۶۰ درصد از ظرفیت های دانشگاه ها را زنان به خود اختصاص داده اند. با توجه به محدودیت های سرمایه گذاری از سوی دولت، کارآفرینی، اگر نگوییم تنها راه پیش روست، دست کم یکی از مهمترین راه حل های معضل بیکاری زنان محسوب می شود. اما جامعه ما با پذیرش این بینش که کار منزل برای زنان و کار بیرون برای مردان است و اولویت اشتغال نیز برای مردان می باشد، نیمی از آحاد جامعه را از صحنه های اقتصادی کشور حذف کرده است. لذا زنان کشور ما، نیاز به الگوهایی دارند که آنان را در یافتن مسیر مناسب زندگی کاری یاری دهد.

برای ارائه چنین الگویی توجه به عوامل فرهنگی جامعه با در نظر گرفتن جایگاه اصلی زنان در خانواده ضروری به نظر می رسد.

یکی از مسائلی که نتیجه مطالعات متعدد در کشورهای مختلف است پایین بودن نرخ کارآفرینی زنان در مقایسه با مردان است. نزدیک به نیمی از جمعیت کشور ما را زنان تشکیل می دهند و در عین حال به واسطه تحولات گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و فنی زنان آمادگی بیشتری برا ی مشارکت در فعالیت های اجتماعی پیدا کرده اند.

بنابراین هرگونه افزایش در نرخ کارآفرینی زنان می تواند در نهایت به شتاب گیری توسعه کارآفرینی منجر شود. گرچه تجربه زنان کارآفرین حکایت از مشکلات و موانع بسیاری در مسیر کارآفرینی زنان دارد اما امید آن می رود که با عنایت مسئولان و تلاش بیش از پیش زنان در جهت رفع مشکلات، آینده ای بهتر را نظاره گر باشیم. 

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x