دسته‌بندی نشده

چهارمین روز چهاردهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان با اکران فیلم شه سوار و نبودنت

چهارمین روز چهاردهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان با اکران فیلم شه سوار و نبودنت

چهارمین روز چهاردهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان با اکران فیلم شه سوار و نبودنت

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، در چهارمین شب چهاردهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان ، اولین اکران فیلم باغ کیانوش ، با حضور هنرمندان و پیشکسوتان هنر، و اصحاب رسانه در سینمای فلسطین اصفهان اکران گردید.
فیلم سینمایی «شه‌سوار» با یک ایده اقتصادی خانوادگی شروع و به مسئله ازدواج جوانان و سردرگمی خانواده با عزا دار شدن در حین برگزاری جشن ازدواج که از قبل نیز ذکر مسئله شده، می پردازد، در جریان فیلم مشکلات و چالش های اقتصادی رفتار شخصیت ها را به سمت لودگری و نقد تناقض قوانین و سیاست گذاری ها در حوزه اقتصاد، خانواده و مسائل درهم آمیخته جشن ازدواج و عزا و رصد الویت حل مسئله می گردد. درانتها نیز به ضرب المثل ( تو را چه کار با این و آن نونت را بخور خرت را بران ) معنی ضرب المثل -> تو را چه کار با این و آن، نونت را بخور خرت را بران، سرت به کار خودت باشد و به کار دیگران دخالت نکن” ختم می شودکه باید مورد توجه سیاست گذاران وبرنامه ریزان برای شفاف سازی کلیه مسائل فردی، خانوادگی،اجتماعی، اقتصادی و… در تمامی امور قرار گیرد.
سیدحسام سیدحسینی قهه

فیلم شه سوار ساخته حسین نمازی دومین فیلم کمدی اجتماعی او بعد از فیلم شادروان است که فضای کمدی آن یکی از آثار کمدی این دوره از جشنواره را پررونق کرده است. در این مطلب نگاهی به متن و حواشی و نقدهای این فیلم می‌اندازیم.

خلاصه داستان فیلم شه سوار

در خلاصه داستان فیلم شه سوار آمده است: به‌ دنبال درگذشت پدر خانواده در جریان برگزاری عروسی که چندبار بهم خورده است، خانواده او قصد پنهان کردن این خبر را دارند.

نقد و بررسی فوری فیلم شه سوار

نکته: این نقد و نوشته‌ها، نظر کوتاه ولی دست‌اول منتقدان و نویسندگان سینمایی است در بار اول تماشای فیلم؛ شاید بعدها همه چیز تغییر کند!

اسم پیشنهادی برای فیلم: شادروان بدون مارادونا

سطح فیلم: پذیرش در جشنواره بدون کاندیداتوری (احتمالا توسط داوران تحویل گرفته می‌شود)

۳ نکته از فیلم:

  • سکانس خرانه و مونولوگ خوب ابتدایی
  • باز هم فیلمی با مشکل شنوایی
  • موسیقی متن فیلم

بازیگران و عوامل فیلم شه سوار

مهرداد صدیقیان، الناز حبیبی، هادی کاظمی، عباس جمشیدی‌فر، گیتی قاسمی، سعید عطایان، ایمان برات‌پور، حافظ نبی زاده، مهرناز افلاکیان، ناهید استواری، با هنرمندی عزت‌الله رمضانی‌فر با حضور امیر دژاکام بازیگران فیلم شه سوار هستند.

تدوین «شه‌سوار» را میثم مولایی و صداگذاری آن را آرش قاسمی برعهده دارد. همچنین فردین خلعتبری موسیقی این فیلم‌سینمایی را می‌سازد. این فیلم سینمایی محصول بنیاد سینمایی فارابی است که با مشارکت بخش خصوصی تولید شده است و در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور خواهد داشت.

سایر عوامل فیلم سینمایی شه‌سوار هم از این قرارند: تهیه کننده اجرایی: سعید عطایان، مشاور تهیه کننده: سعید خانی، مجری طرح و مدیر تولید: پیمان حجازی، مدیر فیلمبرداری: مسعود سلامی، طراح گریم: امید گلزاده، طراح صحنه: وحید زارع‌مند، طراح لباس: فاطمه صفری‌زاده، مدیر صدابرداری: امیر عاشق حسینی، جلوه‌های بصری: امیر ولیخانی، اصلاح رنگ و نور: نیما دبیرزاده، برنامه‌ریز: مسعود میمی، دستیار اول کارگردان: سعید بیات، منشی صحنه: حمیرا نعمت‌اله، جانشین مدیر تولید: شهرام شاهرخ، مدیر تدارکات: محسن قراخانلو و عکاس: ریحانه زنگنه.

درباره حسین نمازی کارگردان فیلم

حسین نمازی کارگردان

حسین نمازی ساخت فیلم را با یک درام تلخ اجتماعی درباره پیوند اعضا آغاز کرد. فیلم آپاندیس قدم اول نمازی در فیلمسازی به حساب می‌آید که البته در فیلم دوم یعنی شادروان مسیر اصلی و ژانر مورد علاقه‌اش را پیدا کرد و یک کمدی اجتماعی با کیفیت را راهی جشنواره چهلم کرد. او حالا بعد از دو سال با همان تم و فضای آشنای فیلم شادروان به سراغ موضوعی مشابه در فیلم شه سوار رفته است که نشان می‌دهد در این زمینه به تسلط خوبی دست پیدا کرده است.

حرف‌های عوامل فیلم در نشست خبری جشنواره فیلم فجر

سعید عطائیان | تهیه‌کننده: پارسال همین موقع‌ها با آقای نمازی جایی بودیم و ناگهان ایده‌ای به ذهن ایشان رسید. یک روز روی کاغذ آن ایده را نوشتند و من بسیار از آن استقبال کردم. این کار با تمام سختی‌هایش برای من بسیار لذت‌بخش بود و قطعا این لطف خدا بوده است. باید تشکر کنم از تمام بچه‌هایی که در ساخت این کار نقش داشتند. ما یک روستا را برای ساخت این فیلم به لطف اهالی روستا گرفته بودیم. دوست دارم این را نیز بگویم که از خدا می‌خواهم این اتفاقی که بین من و حسین نمازی رخ داده است، ادامه داشته باشد. ترس‌هایی برایمان وجود داشت و هرکسی این فیلمنامه را می‌خواند، می‌گفت شبیه «شادروان» است اما حسین نمازی اصرار داشت که اینگونه نیست. الان به جرات می‌گویم که این کار در کوچه پایین «شادروان» اتفاق افتاده و در همان حال و هوا است. این سبک حسین‌ نمازی است و حتی می‌تواند سه‌گانه آن ساخته شود.

حسین نمازی | کارگردان: من با بدبختی سینما را شروع کردم و به شدت عاشق سینما بودم طوری که پدر و مادرم به حال من گریه می‌کردند. سینما را به صورت خودآموز یاد گرفتم. از ساخت فیلم کوتاه شروع کردم و راه درازی آمدم، پس می‌توانم بگویم بچه سینما هستم و هیچ چیز در این دنیا برای من بااهمیت‌تر از سینما نبوده است. اکنون جای دوستانی که فیلمشان به جشنواره نرسید، پذیرفته نشد و حتی دوستانی که قهر کردند و مکدر هستند، خالی است. همه ما باید کنار هم فیلم بسازیم تا سینما سرپا بماند چراکه به هرحال جشنواره فجر نقطه مهمی در سینمای ما است. به نحوی که ۱۰ روز تمرکز کل کشور روی سینما است، درباره فیلم‌های مختلف صحبت می‌شود و ما در همین سالن‌های سینما و نقد و بررسی‌ها متوجه می‌شویم که چه باید انجام دهیم و حتی تغییراتی در فیلم اعمال کنیم.

بسیاری از افراد در جشنواره فجر فیلم داشته‌ و در اکران مردمی به دلیل بازخوردها فیلمشان را تغییر داده‌اند. سینما مال ماست و باید مراقب آن باشیم. «آپاندیس» برای من اتفاق جذابی بود و جوایز جهانی زیادی هم دریافت کرد. به جایی رسیدم که احساس کردم دیگر نمی‌توانم فیلم تلخ بسازم. برای من اهمیتی ندارد که این فیلم شبیه «شادروان» هست یا خیر. زیرا هر دو فیلم اثر خود من است و این فضا را دوست دارم. مساله مرگ برای من در این چند سال خیلی مهم بوده است و زیاد به مرگ فکر می‌کنم. من دنبال این هستم که رو به جلو بروم و شما باید درباره این موضوع قضاوت کنید.

به نظر من «شه‌سوار» بهترین فیلم من تاکنون است. اصل این است که همه شخصیت‌ها باید قصه‌ای داشته باشند. شیوه من این است که فیلمنامه را چندبار می‌نویسم، می‌خوانم و بازنویسی می‌کنم. من این ویژگی را دارم که نمی‌توانم فیلم‌ خلوت بسازم و از شخصیت‌های زیادی استفاده می‌کنم.

گیتی قاسمی | بازیگر: چند سالی است که من فقط کمدی کار می‌کنم و این مدت اصلا فیلم جدی کار نکردم. پس فکر کردم که با پذیرفتن پیشنهاد آقای نمازی می‌توانم به فیلم جدی و به جایی که ابتدا بودم، بازگردم.

عباس جمشیدی‌فر | بازیگر: دغدغه من بود که فیلم‌ و قصه‌ای را بازی کنم که درباره فقر است. فقری که بلایی سر یک خانواده یا جامعه می‌آورد که نمی‌توان هیچگونه آن را جمع کرد. به نظر من قصه این فیلم فقری بود که همه ما می‌بینیم. در جامعه ما هم فقر فرهنگی و هم فقر مادی وجود دارد که با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم.

هادی کاظمی | بازیگر: سعی ما در این فیلم بر خنداندن نبود و یک جاهایی از دستمان در می‌رفت. این فیلم‌ کمدی نیست و یک زندگی بود. زندگی هم شامل خنده، گریه، چالش و مسایل مختلف است.

میثم مولایی | تدوینگر: ما سعی کردیم تا در مرحله تدوین یک قصه تعریف کنیم. موضوع لذت‌بخش دیگر این بود که «شه‌سوار» دو ویژگی خوب دارد؛ اول یک‌دستی این تعداد بازیگر با مدل‌های بازی مختلف و نکته دیگر اینکه این اتفاق در عوامل پشت دوربین هم رخ داده است.

کاوه سجادی‌حسینی با ملودرامی زنانه درباره مهاجرت و فروپاشی خانواده به جشنواره فجر آمده است. فیلم نبودنت چهارمین اثر این کارگردان است که سابقه دستیاری نیز در کارنامه‌اش دیده می‌شود.

خلاصه داستان فیلم نبودنت

در خلاصه داستان فیلم نبودنت همین جمله مبهم آمده است: مرضیه چند سال به انتظار همسر خود است ولی همسرش توان بازگشت به خانه را ندارد… فیلم درباره غیبت/مهاجرت است که دو خانواده را بهم می‌ریزد. مهاجرت غیرقانونی همسر یکی و پسر دیگری سرنوشت این دو همسایه را با چالش‌هایی مواجه می‌کند.

نقد و بررسی فوری فیلم نبودنت

نکته: این نقد و نوشته‌ها، نظر کوتاه ولی دست‌اول منتقدان و نویسندگان سینمایی است در بار اول تماشای فیلم؛ شاید بعدها همه چیز تغییر کند!

سه نکته از فیلم:

  • تلقی خامدستانه کارگردان از مفهوم فیلمسازی
  • بازی بد و ناباورانه همه بازیگران
  • دوربین روی دست پرتحرک و آزاردهنده که کارکرد زیبایی‌شناسانه در اثر پیدا نمی‌کند.

سید مهرزاد موسوی

سید مهرزاد موسوی

فیلم نبودنت خمیرمایه تبدیل شدن به اثری متفکرانه یا متفکرانه‌نما را کاملا در خود دارد؛ بازیگران مشهوری که هرکدام سابقه بازی در فیلم‌هایی از این دست را دارند/ دوربینی روی دست که سعی می‌کند قاب‌های متفاوتی ببندد و البته گاه روی اعصاب است تا چشمگیر/ اسم و پوستر فیلم که کنجکاوکننده است/ ریتم آرام فیلم در تدوین/ بی‌موسیقی متن بودن که ذات و المان چنین فیلم‌هایی است/ ابهام مستتری که کم‌کم رونمایی می‌شود و… ولی فیلم حتی به این دست فیلم‌ها شبیه هم نمی‌شود! چون گره اصلی داستان، گره نیست، اداست. چون این همه کشاکش و دردسر و تعلیق و دنبال کردن برای «هیچی» طراحی شده. برای دغدغه‌ای که نیست و پیچیدگی‌ای که از صلا یافت نمی‌شود.

حتی تماشای فیلم به دلیل همان ریتم آرام درونی‌اش (که ابتدا اشاره کردم) از نیمه‌های آن سخت می‌شود. چون این هم دلیلی دارد؛ وقتی ابعاد قصه برای مخطاب مشخص شد، داستان پیش نمی‌رود و بدبختانه حتی عمق هم پیدا نمی‌کند! می‌شود غرغره حرف‌های گفته شده و اطلاعات داده شده و این ریتم کندِ عمق‌نیافته هم تبدیل به ادا می‌شود. حالا این وسط -و لابد برای عمیق و چند لایه شدن باسمه‌ای فیلم- داستانک‌هایی از حاملگی تا گرمخانه‌یابی اضافه شده که خب… باز هم اداست. نه چیزی به داستان اضافه می‌کند، نه راهگشاست و نه حتی تفکربرانگیز و به سرعت هم حل می‌شود.

بله! ما با فیلمی مواجهیم که خمیرمایه اصلی خود را نه تنها حیف می‌کند که در ادامه، به تخریب خودش دست می‌زند؛ برای همین در سکانس‌های آخر فیلم و حتی تیتراژبندی پایانی‌اش، به‌جای اینکه اثرگذار باشد و مخاطب را به تفکر (و حتی پشیمانی از مهاجرت) بیاندازد، به «زندگی شیرین می‌شود»های آینه‌های بیشتر شبیه است تا فیلمی متفکرانه‌نما درباره پدیده مهاجرت!

اسم پیشنهادی دیگر برای فیلم: ادا

سطح فیلم: پذیرش در جشنواره و نه بیشتر از آن

۳ نکته از فیلم:

  • برای بازیگرانی که خود را تکرار کرده‌اند در فیلمی که خراب شده، جز امتیاز منفی نیست.
  • ایده درنیامده فیلمبرداری
  • بازی بازیگر نقش عادل

بازیگران و عوامل فیلم نبودنت

کاوه سجادی حسینی کارگردان

کاوه سجادی‌حسینی علاوه بر کارگردانی تهیه‌کنندگی فیلمش را هم بر عهده گرفته است تا با یک فیلم شخصی و کم خرج به جشنواره فجر بیاید. کاوه سجادی حسینی ۲ سال پیش فیلم را برای جشواره فیلم فجر آماده می‌کرد و به گفته برخی رسانه ها از سال ۹۶ قصد ساخت این فیلم را داشته که در نهایت امسال برای حضور در جشنواره آماده شده.

بازیگران: سحر دولتشاهی، امیرآقایی، آزاده صمدی، فرید سجادی حسینی، رضا بهبودی، علیرضا ثانی فر، شیوا سرمست بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

چند نکته درباره فیلم

  • نبودنت درامی اجتماعی است و قصه ای عاشقانه و زنانه با تم مهاجرت دارد. سجادی در یک گفت‌وگو اشاره کرده بود قصد دارد به مهاجرت‌های بی جا که باعث فروپاشی خانواده‌ها می‌شود بپردازد.
  • «نبودنت» پس از فیلم‌های «شب بیرون»، «بوفالو» و «بی‌سر» چهارمین فیلم بلند سینمایی کاوه سجادی‌حسینی به شمار می‌رود.
  • در میان آثار سجادی‌حسینی «بوفالو» (سال ۹۳) در بخش رقابتی سی و سومین جشنواره فیلم فجر حاضر بود و «بی‌سر» در جشنواره حضور نداشت.
  • شیوا سرمست بازیگر جدید این فیلم است که نقش اصلی را بازی می‌کند.
  • پیش از این سینمای ایران تجربه ساخت آثاری با موضوع مهاجرت را داشته است و از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به فیلم پل چوبی ساخته مهدی کرم‌پور و ملبورن ساخته نیما جاویدی اشاره کرد.
  • امیر آقایی که در فیلم نبودنت حضور دارد در سریال گناه فرشته نیز یکی از نقش‌های محوری را بر عهده دارد و این سریال از فیلیمو پخش می‌شود.
  • کاوه سجادی‌حسینی فرزند علی سجادی‌حسینی کارگردان فقید سینمای ایران است که بر اثر انفجار بمب در هنگام ضبط صحنه‌های جنگی آخرین فیلمش درگذشت. عموی این کارگردان فرید سجادی‌حسینی از بازیگران مطرح سینمای ایران است که با بازی در فیلم فروشنده به شهرت رسید.

حرف‌های عوامل فیلم در نشست خبری جشنواره فیلم فجر

کاوه‌ سجادی‌حسینی | تهیه‌کننده و کارگردان: طرح فیلمنامه «نبودنت» را صادق خوشحال سال ۱۳۹۵ برایم تعریف کرد تا این که سال ۱۴۰۰ توانستیم آن را به مرحله تولید برسانیم. هر چقدر درام درونی باشد و در روابط انسانی بچرخد، برای من جذاب‌‌تر است و چالش‌هایش درگیرم می‌کند. «نبودنت» از جمله مستقل‌ترین فیلم‌های این دوره از جشنواره است و از پروانه ساخت گرفته تا نمایش و… تنها بودم و هیچ ارگانی پشت این اثر نیست. در همه کارهایم، مسئله مهاجرت همواره مطرح بوده است. زمانی که فقدان در زندگی مطرح شود، کسالت و رخوت کاراکترها را به دنبال خودش می‌آورد. چند سکانس را مجبور شدیم حذف کنیم و در نسخه جشنواره جای آن سکانس‌ها خالی بود. به همین دلیل، به احتمال زیاد برای اکران عمومی، این چند بخش را ترمیم کنیم. از نظر من، فیلم ریتم مناسبی دارد؛ چون درام درونی است و به‌طبع این ریتم درونی ممکن است برای برخی آرام باشد. اگر این فیلم را بخواهم مجدد بسازم، بی‌شک به همین منوال خواهم ساخت‌. تمامی پلان‌ها در فیلم به اندازه است و سکانس خواب هم لازم بوده است‌. به یک قصه می‌توان از زوایای مختلف پرداخت و قصه تلاش و عشق کاراکتر مرضیه را ما تماشا کردیم. پافشاری مرضیه از ابتدا تا انتها روایت ما در این فیلم بوده است. باید بگویم که خانم سحر دولتشاهی بازیگر نقش مرضیه در صحنه به شدت همراه بود. همین قصه را اگر به فیلمساز دیگر بدهیم، قطعا به شکل دیگری خواهد ساخت‌. در پایان نیز از تمام عوامل فیلم خود تشکر می‌کنم که در طول مسیر سخت همراه من بودند.

فرید سجادی حسینی | بازیگر: از همان زمان که کاوه درگیر این فیلمنامه شد، من هم در جریان بودم‌ و می‌دیدم که چقدر به لحاظ روحی و کاری درگیر این پروژه است. دو-سه سال است که کاوه این فیلم را ساخته و بالاخره امشب اکران شد.

علیرضا برازنده | مدیر فیلمبرداری: در دوربین‌های ما چیزی به اسم جی‌پی‌اس لرزشگیر وجود ندارد. طبق تعامل من و کارگردان به این نتیجه رسیدیم که دوربین کاراکتر داشته باشد و به نوعی روایت کند و خود دوربین جستجوگر بوده است. اصولا دوربین‌هایی که ما با آن‌ها کار می‌کنیم، برای نزدیک شدن به حافظه بصری ما یعنی نگاتیو، بافتی را اضافه می‌کند. به هر حال، ما به اقتضای داستان به دوربین فِلِر اضافه کردیم.

شیوا سرمست | بازیگر:  در ابتدا قرار بود کاراکتر پروانه را بازی کنم و پس از مدتی تصمیم بر این شد که شیرین را بازی کنم. شیرین زنی ۵۰ ساله بود و زمانی که نقش آن را ایفا می‌کردم ۳۲ ساله بودم. چالش تفاوت سن و مادر بودن نکاتی بود که با آن دست و پنجه نرم می‌کردم.

سینا رازقی | بازیگر: لحظه‌ای که اینجا در کنار شما بنشینم، همیشه تخیل من بود. از ۱۰ سالگی در مشهد کار تئاتر می‌کنم و اینجا همیشه برای من اعجاب‌انگیز بوده است‌. متاسفانه کمی حضور بزرگان در این جشنواره کمرنگ شده است.  من و هم‌نسلانم مخاطب ژانر موسیقی رپ هستیم و «نبودنت» یکی از آثاری است که به این دغدغه مهم پرداخته است. تمامی شعرهای رپ که در فیلم تماشا کردید را خودم‌ نوشتم‌ و این اثر مشقی برایم بود. اکنون دوست دارم کار در رپ را ادامه دهم. من کار تئاتر را از مشهد آغاز کردم و همیشه در جشنواره فیلم فجر برای این که بتوانم فیلم ببینم در صف‌های طولانی می‌ایستادم. حتی یادم است زمانی که بازیگران به مشهد می‌آمدند ما دم هتل آن‌ها می‌رفتیم تا یک لحظه آن‌ها را ببینیم. منبع: فیلمو

مریم نظری

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x