جشن بیست و چهارمین سال تولد انجمن شاعران جوان استان اصفهان همزمان با جشن تولد جوان ترین شاعر انجمن برگزارشد

پایگاه خبری احوال نیوز؛ به گزارش روابط عمومی انجمن شاعران جوان استان اصفهان،جشن تولد جوان ترین شاعر انجمن شاعران جوان استان اصفهان طاها امینی که ۲۴ دی ماه ۱۳۹۲ متولد شده است و دی ماه امسال ۱۰ سال می شود سه شنبه ۲۶ دی ماه ۱۴۰۲ همزمان با جشن بیست و چهارمین سال تولد این انجمن در فرهنگسرای اندیشه با حضور جمع کثیری از شاعران، هنرمندان و دوستداران شعر وادبیات استان برگزارشد.

به نحوی که تعداد انگشت شماری از شاعران پیشکسوت در این حوزه اشعار نیمایی و سپید را به سختی می پذیرفتند و حتی تعدادی از این اساتید و بزرگواران این حوزه قلم را، اصلا شعر نمی دانستند و در برخی جلسات بشدت با افرادی که در این حوزه به عنوان شاعر فعالیت داشتند برخورد نموده و معتقد بودند نباید از الگوهای شعر کلاسیک خارج شد.

همین نگاه سنگین و متعصبانه به استعدادهای جوان که می توانست مانع از آن شود تا از شاعران جوان آن زمان شاعران بزرگی بوجود آورد بشدت ناراحتم می کرد. به همین دلیل برآن شدم تا کاری انجام دهم و فضایی ایجاد کنم که در این فضا شاعران نوپا و جوان بتوانند نفس بکشند و خود را باور کنند.

وی افزود: آنها که در آن زمان و از شروع فعالیت های انجمن در کنار من بودند می دیدند که در روزگاری که انجمن ها فقط محافل شعر خوانی بود ما در هر هفته سه جلسه کارگاهی داشتیم، کارگاه آموزش شعر، کارگاه آموزش ترانه و کارگاه آموزش داستان و مدیریت تمام این کارگاه ها به عهده متخصصین این حوزه ها بود. 

وی دربخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه این انجمن علاوه برکارگاههای مختلف نشریه ای به نام( نو آوران ) نیزداشت گفت: ما یک تیم تحریریه داشتیم که نتایج تمام این کارگاه ها را بصورت ، مصاحبه، گزارش و مقاله در این نشریه چاپ و منعکس می کردیم. در واقع یک تولید محتوای واقعی از آنچه درکارگاه ها اتفاق می افتاد و  به عنوان یک نشریه تخصصی در انجمن شاعران چاپ می شد. این نشریه حتی یک بار در جشنواره خبرنگاران غیر حرفه ای کشور شرکت کرد و مقام سوم کشور را کسب کرد. که به نظر من یک اتفاق فوق العاده برای روزنامه نگاران جوان دراین حوزه بود. بسیاری از این تیم پس از کسب این مقام بصورت حرفه ای وارد دنیای روزنامه نگاری شدند.

درواقع ما بصورت بسیار تخصصی و علمی روزنامه نگار هم در کنار شاعران، ترانه سرایان و داستان نویسان تربیت کرده ایم. همچنین مجریان خوب و توانمند و مدیرانی که امروز برنامه نویس هستند و گروه های بسیار بزرگ فرهنگی دیگر را در جای جای این سرزمین مدیریت می کنند، از دل همین کارگاه ها بیرون آمدند.

وی دربخشی دیگری از سخنانش گفت: انجمن شاعران جوان استان اصفهان، هرگز محفلی عمل نکرده و در طول زمان در ده ها حوزه فرهنگی و هنری تولید محتوا نموده است و انسان سازی کرده است.شاعران و نویسندگانی که پیش از آنکه شاعر یا نویسنده باشند، مدیران خوب، مجریان خوب، نویسندگان خوب و دریک کلام انسان های خوب تربیت شده اند.

آزاد با اشاره به اینکه موفقیت این انجمن مدیون همراهی و حمایت های خالصانه اساتید بزرگی بوده است گفت : اساتید بسیار مهربانی درکنار من بوده وهستند که نگاهشان متعصبانه نبوده وآنها نیز از پدید آمدن چنین شرایطی برای جوانان استقبال می کردند. 

افرادی مثل:

 استاد روانشاد بهمن رافعی 

استاد روانشاد دکتر افشین یدالهی

استاد روانشاد عباسقلی ترابی

استاد روانشاد منوچهرقدسی 

استاد روانشاد (عباس کی منش) معروف به مشفق کاشانی

استاد عزیزم سرکارخانم سیمین دخت وحیدی

استاد مهربان و فروتن و اندیشمندم جناب مصطفی هادوی (شهیر اصفهانی)

استاد دوست داشتنی ام جناب آقای محمد مستقیمی ( راهی ) 

موسس انجمن شاعران جوان از واقعه دلخراش زلزله بم یاد کرد و گفت: در زلزله ۵ دی ماه سال ۸۲ وقتی کمیته حوادث غیر مترقبه برای کمک به زلزله زدگان را در استانداری (سازمان ملی جوانان) راه اندازی کردیم ، همه اعضا انجمن ۶۳ روز درکنارم ایستادند و به کمک رسانی مشغول شدند یک همبستگی و پیوستگی قابل تحسین در روزهای پر باران و سرد آن روزها هرگز فراموشم نمی شود.بسیاری از اعضا درکنار من تا صبح در حال ارائه خدمت بودند تا بتوانند مرهمی بر زخم های جسمی و روحی و روانی بازماندگان این واقعه تلخ باشند.

درآن روزها باور کردم در انجمن شاعران جوان هنرمندانی تربیت شده اند که انسانیت را می فهمند و انسان هایی عضو این مجموعه هستند که هنرمند بودن را صرفا درارائه یک اثر هنری نمی دانند.آنها هنرمندانه انسانیت را تشریح کردند و آن روزها در کنار زلزله زدگان و درکنار من و همه همکارانم در کمیته حوادث غیر مترقبه استان اصفهان زیبا ترین اثر هنری خود را خلق کردند.

وی افزود: بدترین و دردناک ترین اتفاق برای انجمن شاعران از دست دادن مهدی نیکبخت ( بی تو) جوان بااستعدادی بود که از همان روزهای نخست شکل گیری انجمن شاعران به جمع ما پیوست و به سرعت رشد کرد، به نحوی که دو یا سه سال پس از ایجاد انجمن شاعران، جلسات کارگاهی شعر را با خیال راحت به او و یوسف خوش نظر هنرجوی دیگرم در این انجمن می سپردم و از رشد و بالندگی آنها به وجد می آمدم و شنیدن خبر فوت ایشان هنوز هم برایم باور نکردنی است.

مهرناز آزاد دربخش دیگری از سخنانش گفت: پس از سه سال از تاسیس انجمن در دل انجمن شاعران “خانه ترانه” شکل گرفت که پس از خانه ترانه تهران که در آن سال ها مدیریتش با زنده یاد دکتر افشین یداللهی بود دومین خانه ترانه کشور بود که در سال ۱۳۸۳ بصورت رسمی و با حضور اساتید و ترانه سرایان بر جسته استان و کشور بخصوص دکتر افشین یداللهی در سالن اجتماعات هلال احمر اصفهان با شکوه برگزار گردید.

وی درپایان ضمن سپاسگزاری از الهه کمالی که او را  بهترین و فعال ترین مدیر روابط عمومی انجمن شاعران جوان درطول ۱۲ سال گذشته عنوان نمود، گفت:  اساتیدی که دراین سال ها در کنار من بار مسئولیت انجمن به دوششان بوده و هم در تدریس علوم و مفاهیم ادبی همچون آرایه های ادبی ، عروض و قافیه و هم در بخش نقد ادبی ، قالب های شعری و بررسی اشعار شاعران جوان در کنارم بوده اند استاد عزیزم استاد بیژن زمانی و استاد محمدرضا لطیفی، وجناب دکتر محمدابراهیم شایان بوده اند که از این بزرگواران نیز سپاسگزارم.

دبیر انجمن شاعران جوان با اشاره به تولد ۱۰ سالگی طاها امینی و بزرگداشت این روز گفت:طاها امینی نوجوان ۸ ساله ای بود که در روزهای اول حضورش در انجمن با حافظه بی نظیری که داشت ابیات و اشعار حافظ و سعدی را بخوبی در مجالس ما بازخوانی و قرائت می کرد اما بمرور من و دکتر محمد ابراهیم شایان متوجه استعداد ویژه ایشان درجذب مطالب ومفاهیم در اوشدیم و تصمیم به تربیت او به عنوان یک شاعر گرفتیم و در کمتر از ۹ ماه ایشان باقدرت تمام وارد جهان شعر شد و اشعار و ابیات سروده شده توسط خودش را برای حاضرین قرائت می نمود و این بزرگترین رسالت انجمن شاعران جوان است ، کشف و پرورش استعدادهای ادبی در نوجوانان و جوانان سرزمین هنر پرور ایران

وی درپایان با عنوان اینکه ۲۴سال یک عمر است گفت: در این مسیر خستگی بود، دلشکستگی بود، درهای بسته بود، بی مهری بود، تنهایی بود اما هیچ کدام عزم مرا برای هدف مقدسی که داشتم کم نکرد.امروز پس از گذشت ۲۴سال تلاش خوشحالم که بسیاری از نهال هایی که با عشق در باغچه انجمن شاعران کاشته ام درختانی تنومند و پر بارند و اگر چه در این سال ها بسیاری از حامیان این انجمن که از اساتید برجسته ادبیات استان و کشور بودند از میان مارفته اند، اما انجمن شاعران جوان همچنان با همان هدف پیشین، یعنی حمایت از استعدادهای جوان راه خود را ادامه می دهد.

لازم به ذکر است این برنامه در فرهنگسرای اندیشه با مدیریت  مهردادمظفریان، زیر نظر معاونت فرهنگی شهرداری منطقه ۱۵ اصفهان

و با اجرای خوب وحید عبداللهی ، قرائت قرآن کریم با صوت زیبای داوود عبداللهی، شعر خوانی؛ دکتر محمد ابراهیم شایان، سید محمد شریعتی (ساعی)، زهره طغیانی، احمد میرزایی، محمدطه غلامی، کیهان ژولیده،سحر کاظمی، صفورا صفرزداه، زهرا نوروزی،روح الله صابری،سوسن حیدری،سید محمود رضوی نایینی،هادی نوربخش(فرچه)،سید مجتبی شجاعی، اکبر امینی، مسعود منصوری،

و اجرای موسیقی با گروه هنری زاینده رود؛ علی وطن خواه،مصطفی هاشمی، حسن قاسمی

و اجرای تک نوازی گیتار و خوانندگی؛ محمد جواد ابراهیمی 

و تیم اجرایی بسیار مهربان انجمن؛ فاطمه زمانی ، مجتبی بردیا مهر ، هادی نوربخش (فرچه)

و عکاسی حرفه ای مهدی جانی پور و فرشته یاوری

و مدیریت اجرایی الهه کمالی برگزارشد.

الهه کمالی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x