اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بین الملل تصاویر حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه فرهنگ و هنر مرکزی

سید رضا مرتضوی در کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل: اصفهان در همه ادوار تاریخ مهد تمدن، خاستگاه هنر و زیستگاه مردان بزرگ دین، هنر و دانش بوده

سید رضا مرتضوی در کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل: اصفهان در همه ادوار تاریخ مهد تمدن، خاستگاه هنر و زیستگاه مردان بزرگ دین، هنر و دانش بوده

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

سید رضا مرتضوی، استاندار اصفهان، در نخستین «کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل» گفت: توفیق دارم به‌عنوان استاندار استان، از طرف مردم فرهنگ‌دوست، هنرآفرین و خلاق اصفهان حضور مدعوین را در نخستین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل که به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود خیرمقدم عرض کنم.
استاندار اصفهان افزود: استحضار دارید هدف از این نشست، معرفی میراث ارزشمند و فرهنگ غنی ایران، ترویج و توسعه فرهنگ مودت و دوستی میان ملل دنیا و بهره‌مندی از دیپلماسی عمومی در معرفی شایسته توانمندی‌های کشور در میعادگاه هنر و اندیشه، حکمت و معنویت اصفهان است.
وی اظهار کرد: اصفهان در همه ادوار تاریخ مهد تمدن، خاستگاه هنر و زیستگاه مردان بزرگ دین، هنر و دانش بوده و از دیرباز بسیاری از نوابغ را در خود جای‌داده است.
مرتضوی افزود: این شهرموزه ایران اسلامی همواره کانون گرم و تابنده فرهنگ و تمدن اسلامی بوده است، بدون اغراق باید اذعان داشت که جانمایه حیات اصفهان هنر است و این هنر نشئت‌گرفته از ایمان مردم است.
وی عنوان کرد: امروز در سایه ارتباطات نوین جهانی و پیشرفت‌های چشمگیر در همه عرصه‌ها در هزاره سوم، نزدیکی و تعامل ملل دنیا و انتقال ارزش‌ها با شتاب بسیاری در حال شکل‌گیری است.استاندار اصفهان گفت: در جهانی که کشمکش‌های سیاسی همچون سایه‌ای شوم بر سر آحاد جامعه بشری سنگینی می‌کند توسل به دیپلماسی عمومی به دلیل پایداری و اثربخشی بلندمدت در اذهان مخاطبین می‌تواند به‌عنوان قدرت نرم نقش مؤثری در بهبود اوضاع جهان داشته باشد.
استاندار اصفهان ادامه داد: اکنون بسیاری از متفکران و برنامه‌ریزان بین‌المللی محور روابط جهان را مبتنی بر روابط فرهنگی و اشتراکات تمدنی می‌دانند.
وی یادآور شد: در فضای شکننده و بی‌اعتماد سیاست بین‌الملل و در جهانی که به‌تدریج فرهنگ‌ها و تمدن‌های بومی و اصیل رنگ می‌بازند ملل دنیا نیازمند شناخت بیشتری از باورهای فرهنگی هستند.
استاندار اصفهان متذکر شد: اشتراکات موجود در فرهنگ‌ها را باید برای روابطی مناسب‌تر جستجو کرد و شناخت.
مرتضوی ادامه داد: باورهای اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی بیانگر هویت مردمان آن سرزمین‌اند که در طول تاریخ با فراز و نشیب‌های فراوان به‌دست‌آمده است.
* دیپلماسی عمومی ابزاری مؤثر و کارآمد در پیشبرد اهداف رسمی
وی گفت: هم‌اکنون در نظام بین‌الملل دولت‌ها، دیپلماسی عمومی را به‌عنوان ابزاری مؤثر و کارآمد در پیشبرد اهداف رسمی خود تلقی می‌کنند.
استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: تبیین ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها در حوزه‌های فرهنگی، هنری، گردشگری، علمی، تولیدی، اقتصادی و… همه از کارکردهای موفق دیپلماسی عمومی است.وی متذکر شد: آنچه امروز در روابط کشورهای نظام بین‌الملل اهمیت بسیاری دارد ظرفیت قدرت نرم آن کشور در فضای بین‌الملل است.
مرتضوی ادامه داد: استفاده از قدرت نظامی برای کسب استیلا و نفوذ در میان ملت‌ها، دیگر کارایی خود را ازدست‌داده و هیچ ملت متمدن و دارای فرهنگی زیر بار تهدید، ظلم و اشغال نظامی نمی‌رود.
وی افزود: در جهانی که کشمکش‌های سیاسی همچون سایه‌ای شوم بر سر آحاد جامعه بشری سنگینی می‌کند توسل به دیپلماسی عمومی به دلیل پایداری و اثربخشی بلندمدت در اذهان مخاطبین می‌تواند به‌عنوان قدرت نرم نقش مؤثری در بهبود اوضاع جهان داشته باشد.
استاندار اصفهان گفت: امروز اصفهان، با برخورداری از میراث غنی و ارزشمند فرهنگی، هنری، گردشگری و توانمندی علمی و فناوری نمونه بارزی از قدرت نرم کشور ما ایران است.
مرتضوی خاطرنشان کرد:  راهبردی اصلی و کلان مدیریت استان بهره‌مندی حداکثری از دیپلماسی عمومی و قدرت نرم استان در تعامل، توسعه و تقویت روابط در حوزه بین‌الملل به‌ویژه با کشورهای دوست جمهوری اسلامی است.
استاندار اصفهان گفت: برگزاری چنین رویدادهایی به شایستگی می‌تواند فرصت طلایی معرفی بیش‌ازپیش ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اصفهان را که دانشنامه‌ای از هنر و معماری ایران اسلامی است در عرصه بین‌المللی فراهم نماید و مکمل تلاش‌ها و سیاست‌های راهبردی دولت مردمی در این حوزه گردد.
وی ادامه داد: همچنین در بی‌اثر کردن پروژه‌های ایران‌هراسی قدرت‌های استعماری و زدودن تصویر مبهم و نامبارک از ایران در جهان می‌تواند نقش‌آفرین باشد.

علیرضا اقتصاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x