اجتماعی استان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده شرق شمال غرب فارس فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

زنجره انگور به تاکستان های استهبان هجوم آورد / زنجره انگور یا چناسک هر چند سال یکبار طغیان می کند

 

پایگاه خبری احوال نیوز ،  زنجره انگور که در گویش مردم استهبان به «چناسک» مشهور است به تاکستان های این شهرستان شرقی استان فارس هجوم آورده است.

هادی کارگر ، مسئول حفظ نباتات اداره جهاد کشاورزی استهبان اعلام کرد: زنجره انگور یا چناسک هر چند سال یکبار طغیان می کند و انبوه می شود که یکی از مهمترین آفات دوره ای درختان انگور است که در برخی باغ ها به ۴۰ تا ۵۰ درصد محصول زیان می رساند.

هادی کارگر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز افزود: این آفت علاوه بر انگورستان ها به انواع درختان دانه دار و هسته دار مانند سیب، بادام، هلو، آلبالو، گیلاس، به، گلابی، انار، گردو، سنجد، پسته، و درختان غیر مثمر مانند نارون، زبان گنجشک، سپیدار، ازگیل ژاپنی، تبریزی، درخت ابریشم، نسترن و همچنین برخی از گیاهان زراعی حمله می کند.

وی ادامه داد: این حشره پس از سر در آوردن از خاک جفت گیری می کند و تخم خود را پس از خراش سرشاخه های درختان بین پوست آن می گذارد که سپس تخم ها با بادهای موسمی روی زمین می افتند و به زیر خاک می روند تا در شرایط آب و هوایی مساعد دوباره به لارو و حشره تبدیل و راهی تاکستان ها و باغ ها شوند.

کارگر بیان کرد: به دلیل قدرت پروازی بالای این حشره، سمپاشی شیمیایی امکان پذیر نیست و از آنجایی که این حشرات پس از تخم ریزی در سرشاخه های درختان آنها را خشک می کنند بهترین روش مبارزه در حال حاضر جدا کردن سرشاخه های آلوده و سوزاندن آنهاست.

مسئول حفظ نباتات اداره جهاد کشاورزی استهبان اظهار داشت: اکنون پایش مداوم آفت و برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی برای شناسایی آن بخصوص در مناطق آلوده یا مناطق در معرض آلودگی، برای کنترل آفت آغاز شده است.

کارگر از باغداران خواست با مشورت کارشناسان کشاورزی یا کلینیک‌های گیاه پزشکی با انجام عملیات مبارزه همگانی با این آفت شامل هرس سرشاخه‌های آلوده به تخم آفت از ۵ سانتی متر پایین‌تر از محل تخم‌گذاری، شخم یا بیل زدن و زیرورو کردن خاک پای درختان، استفاده از کودهای حیوانی پوسیده و تقویت درختان از خسارت آن جلوگیری کنند.

وی بیان کرد: زنجره انگور معمولاً از گیاهان مرتعی و جنگلی تغذیه می‌کند و آنچه باعث طغیان این آفت شده خشکسالی، تغییرات اقلیمی سال جاری و از بین رفتن مراتع است.

استهبان در ۱۶۰ کیلومتری شرق شیراز است.

روح الله سعادتمند

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x