اجتماعی اصفهان تصاویر چندر رسانه دسته‌بندی نشده دین و اندیشه فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دکترمهرنازآزاد/کتابخوانی ویژگی انسان های خلاق و متفکر

کتابخوانی ویژگی انسان های خلاق و متفکر

پایگاه خبری احوال نیوز؛ دکتر مهرناز آزاد؛ شاعر،نویسنده ، روزنامه نگار و پژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی در مقاله ای در ارتباط با کتابخوانی ویژگی انسان های خلاق و متفکر بیان نمود:

مطالعه یک سرگرمی ارزشمند و البته ابزاری برای کسب آگاهی و علم محسوب می شود. مطالعه  همواره یک ضرورت است زیرا به ما کمک می کند جهانی که قراراست در آن زندگی کنیم را بهتر بشناسیم و برای زندگی بهتر ازآن بهره بگیریم ضمن اینکه بیاموزیم چگونه با جهان پیرامونمان مهربان تر باشیم .


این جهان پیرامون ما شامل همه چیزها و افراد و اشخاصی است که با آنها در ارتباطیم. مطالعه به ما می آموزد چگونه در جهانی که درآن زندگی می کنیم انسان بهتری باشیم. صبورتر، مهربان تر، سخاوتمند تر و از همه مهم تر متواضع تر.
مطالعه سطح آگاهی ما را افزایش می دهد و ما را نسبت به آنچه پیرامونمان می گذرد مسئول تر می کند.
با افزایش آگاهی ها و دانش هوشیارتر و خلاق تر می شویم و متفکرانه و عمیق به همه چیز نگاه می کنیم. چنین ویژگی هایی به ماکمک می کند تا متفاوت تر از سایرین باشیم و تصمیمات بهتر و دقیق تری بگیریم و برای جامعه خود فردی مفیدتر باشیم.
مطالعه کردن همچنین در دوره های تحصیلی به دانشجویان و دانش آموزان کمک می کند تا با افزایش مهارت هایشان شانس خودشان را برای کسب مشاغل بهتر افزایش بدهند و این کار به آنها در ساختن آینده ای روشن تر و بهتر کمک می کند.
وجود بسیاری از فناوری ها  نتیجه آموزش و درس خواندن است و درحال حاضر جزو ضرورت های زندگی همه ما محسوب می شود. بخصوص در دویست سال اخیر فناوری و تکنولوژی توانسته سبک زندگی مردم را تا حد زیادی کیفیت بخشیده و آن را آسان تر کند.علاوه برهمه این ها مطالعه باعث القای ارزش های اخلاقی شده و ما را متمدن تر می سازد.یقینا افراد باسواد در یک جامعه عامل  اخلاق و منش خوب و بهبود بخش وضعیت جامعه شان هستند.
بطور خلاصه فواید کتابخوانی را می توان به شرح زیر توضیح داد:
– بهبود بخشیدن به فعالیت های مغزی
-کاهش استرس و جلوگیری از زوال عقل و بیماری هایی مانند آلزایمر
– تقویت و بهبود حافظه
– توانایی توسعه و ایجاد مهارت تفکر انتقادی 
مهارت های تفکر انتقادی هنگامی که به تصمیم گیری های روزمره می رسد، بسیار مهم است. خواندن نیاز فردی به پردازش اطلاعات را بهبود می بخشد و هرچه بیشتر بخوانیم، درک ما عمیق تر خواهد شد.
– افزایش قدرت بیان و گسترش دامنه واژگانی
بامطالعه می توانیم با واژه های جدید، اصطلاحات، عبارات و سبک نوشتن جدید آشنا شویم.
– مطالعه مهارت های نوشتاری ما را بهبود و افزایش می بخشد. بسیاری از نویسندگان موفق، با خواندن آثار دیگران، تخصص خود را به دست آورده اند.
– مطالعه بشدت قادر است مهارت های ارتباطی ما را  بهبود ببخشد. هرچه بیشتر بخوانیم و بنویسیم، بهتر ارتباط برقرار می کنیم.
– مطالعه در بالا بردن سطح تمرکز بسیار موثراست.
مطالعه ما را از یکنواختی دورکرده و باعث تزریق منابع عالی و پر از تفریح به ذهن می شود و ما را از روزمرگی و یکنواختی کاملا جدا می کند.
-مطالعه درمقایسه با انواع سرگرمی ها یک سرگرمی ارزان است.
– مطالعه می تواند الهام بخش و تغییر دهنده باشد خواندن بیوگرافی انسان های موفق و چالش هایی که آنها پشت سر گذاشته اند در ما انگیزه ایجاد می کند.
و ما می توانیم با مطالعه زندگی انسان های شایسته، خوب و موفق و درس گرفتن از رفتارهای انسان های بد به انسانی بهتر تبدیل شویم.
-مطالعه به سلامتی ما کمک می کند.
بسیاری از کتاب هایی که مطالعه می کنیم به ما نحوه کمک به خودمان را می آموزد.در حوزه های تغذیه درست، ورزش، خروج از افسردگی و سایر مواردی که سلامتی ما را تهدید نموده و به خطر می اندازد.
– مطالعه ما را مودب تر می کند.
– مطالعه مهارت ها و استعدادهای ما را تربیت می کند و افزایش می دهد.
–  مطالعه اعتماد به نفس ما را نیز افزایش می دهد.
با خواندن کتاب ما با دیگران  بهتر ارتباط برقرار می کنیم و زمینه های مختلف زندگی را بهتر می آموزیم، همه اینها به ایجاد یک اعتماد به نفس بالا کمک می کند.
کتاب یک سرگرمی قابل حمل و سبک وزن است
شما می توانید هر جا، در یک هواپیما در هنگام مسافرت، در رختخواب  و هرجای دیگر آن را همراه داشته و از این همراه خوب استفاده کرده و با او سرگرم شوید.
– مطالعه قدرت تخیل را افزایش می دهد و به ما کمک می کند تا جهان های تازه ای برای زندگی خود خلق کنیم.
داستان ها به ما فرصت می دهند به جهان های دیگر سفر کنیم، جایی که همه چیز متفاوت است.
با خواندن کتاب ها، نگاهی عمیق تر به تاریخ و فرهنگ سرزمین خود و سرزمین های دیگرخواهیم داشت وکمتر در سیلاب اطلاعات غلط فریب خواهیم خورد.
-کتاب ها افق های دید را گسترش می دهند، به ما اجازه می دهند کشورهای دیگر، افراد دیگر و بسیاری از چیزهای دیگری که هرگز ندیده ایم  را از نزدیک ببینیم و آنها را تجربه کنیم .
– مطالعه قدرت خلاقیت را در ما افزایش می دهد.
بزرگترین تفاوت بین خواندن و تماشای تلویزیون این است که خواندن به ما امکان می دهد خلاقیت خود را آزاد کنیم. ما با مطالعه  شروع به دیدن جهان به شیوه ای متفاوت می کنیم و به این ترتیب راه حل های جدیدی  برای زندگی بهتر پیدا می کنیم.
– مطالعه اخلاق مارا بهبود می بخشد
– مطالعه به ما کمک می کند ایده های خوب را از ایده های بد، بهتر تشخیص دهیم و به ما اجازه می دهد که با رویکردهای مختلف زندگی و مشکلات انسان های مختلف آشنا شویم و به این ترتیب می آموزیم  تصمیمات بهتری در زندگی بگیریم.
– کتاب ها ما را باهوش تر می کنند
افرادی که به طور منظم مطالعه می کنند، دقیق تر از کسانی هستند که مطالعه نمی کنند. آنها ذهنی باز دارند و بیشتر تمایل دارند از محیط اطراف خود آگاه باشند.
-و بالاخره کتاب ها از ما انسان هایی محبوب ، اجتماعی و جذاب می سازند، زیرا ما آنچه می آموزیم با دیگران به اشتراک می گذاریم و این جذابیت و محبوبیت مان را صد چندان می کند.
تمام این موارد نشان می دهد که کتاب در زندگی انسان معجزه می کند و براحتی دردسترس است تا زندگی مان را دگرگون سازد.
به همه آنها که به کتاب وکتابخوانی علاقه دارند تبریک گفته و امیدواریم قادر باشیم با مهارت هایی که مطالعه به ما می آموزد و به شیوه خود هرسال تعدادی را علاقمند به کتابخوانی کنیم و به این ترتیب فرهنگ جامعه را ارتقا بخشیده و باعث بالا بردن سطح کیفی آن گردیده و برمتفکران ، هنرمندان و اندیشمندان آن بیفزائیم.


مهرناز آزاد

۲۴ آبان ماه ۱۴۰۱

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x