تصمیم غلط

تصمیم غلط

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

با خودم گفتم اگر من هم چند باری مواد مصرف کنم، جلال می ترسد و به خاطر من و فرزندش اعتیادش را ترک می کند.
زن جوان با حالت پریشان وارد اتاق مشاوره شد، جای بریدگی های متعدد روی مچ دستش نشان می داد که چند بار قصد خودکشی داشته اما هر بار نجات یافته است.
او گفت: ۱۰ سال پیش در حالی که ۱۶ سال بیشتر نداشتم به اصرار خانواده ام به عقد پسر جوانی به نام جلال در آمدم، چند ماه بعد از ازدواجمان بود که جلال بیشتر شب ها دیر وقت به خانه می آمد و یا اصلاً نمی آمد، کم کم به او شک کردم و بعد ازتحقیق زیاد فهمیدم که همسرم اعتیاد دارد.
وقتی که از او درباره اعتیادش سوال کردم فوری طفره رفت و گفت: «من که معتاد نیستم فقط تفریحی شیشه و گه گاهی هم هروئین مصرف می کنم.» نمی دانستم چکارکنم، از طرفی دوستش داشتم و از طرفی هم از طلاق و عاقبت بعد از آن می ترسیدم و از طرفی هم اعتیاد همسرم را دیگر نمی توانستم تحمل کنم.
این بود که فکر کردم اگر بچه دار شوم شاید سربه راه شود و دست از مصرف مواد و رفیق بازی بردارد، چیزی نگذشت که من و جلال صاحب یک دختر شدیم،اما بچه دار شدن ما هم تاثیری در رفتار همسرم نگذاشت و اصلاً او توجهی به ما نمی کرد و اعتیادش روز به روز بیشتر می شد.
روزها همین طور سپری می شد تا اینکه یک فکر احمقانه به ذهنم افتاد و با خودم گفتم اگر من هم چند باری مواد مصرف کنم جلال می ترسد و به خاطر من و فرزندش که شده اعتیادش را ترک می کند قبلاً هم چندین بار تهدیدش کرده بودم که اگر مواد را کنار نگذارد من هم معتاد می شوم.
خلاصه با یک تصمیم غلط شروع به مصرف مواد کردم، آن موقع اصلاً نمی دانستم که ممکن است با چند بار مصرف من هم معتاد شوم، متاسفانه همین طور شد و وقتی که یک بار شیشه کشیدم دیگر نتوانستم آن را کنار بگذارم، مرتب وسوسه می شدم که مصرف کنم، تا به خودم آمدم دیدم از همسرم هم بیشتر وابسته به مواد شدم، دیگر از خودم بدم می آمد، حالا نه تنها همسرم ترک نکرد بلکه من هم گرفتار شده بودم، دلم برای دخترم می سوخت، چند بار به خاطر خُماری و دیر نرسیدن مواد به دستم نزدیک بود دخترکوچولویم را خفه کنم.
دیگر از این زندگی نکبت بار خسته شده بودم چند بار اقدام به خودکشی کردم ولی هر بار به لطف اطرافیان نجات پیدا کردم، الآن هم دخترم به دلیل بد سرپرست بودن در اختیار اورژانس اجتماعی است. حالا به اینجا آمدم تا شما مرا راهنمایی کنید تا از این منجلاب و گرفتاری که در آن افتادم نجات پیدا کنم.
نظریه کارشناس مرکز مشاوره پلیس اصفهان
افروز افشاری، کارشناس ارشد مشاوره مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان اصفهان  در خصوص این پرونده گفت: اعتیاد به مصرف مواد مخدر بحرانی است که از دیرباز تا کنون وجود داشته و مصرف آن نه تنها سلامت جسمی و روحی مصرف کننده را تهدید می کند بلکه خانواده را نیز تا مرز فروپاشی پیش می برد.
وی افزود: از دید سبب شناسانه گرایش برخی افراد به مصرف مواد مخدر به تیپ شخصیتی و روانی فرد مربوط است کسانی که اعتماد به نفس پائین و ویژگی های خلقی افسرده دارند و برای درمان به مصرف مواد مخدر پناه می برند، رفتارهای تکانشی دارند و ناسازگار هستند.
به گفته این کارشناس ارشد مشاوره و مددکاری، تنش در روابط میان زوجین و فضای روانی ناسالم در خانواده همراه با تحقیر و سرزنش، برآورده نشدن نیازهای عاطفی – احساسی فرد، ناکام ماندن در رزندگی مشترک و به نوعی دست نیافتن به هدف هایی که پس از ازدواج به آنها می اندیشند از جمله عوامل گرفتار شدن در دام اعتیاد است.
افشاری گفت: زندگی با همسر معتاد، چه زن باشد چه مرد، مشکلات خاص خودش را دارد، با وجود یک فرد معتاد در خانواده زندگی هر یک از اعضای خانواده به نحوی صدمه می بیند، به این دلیل که آنها برای ادامه حیات مجبور می شوند که تغییراتی در زندگی خود ایجاد کنند تا بتوانند با اثرات و یرانگر بیماری اعتیاد کنار بیایند.
وی بیان داشت: برخی با تدبیر و آگاهی به فرد معتاد کمک می کنند که به زندگی سالم برگردد یا در صورت نتوانستن ، شرایط همسر خود را می پذیرند و به زندگی ادامه می دهند اما برخی هم به دلیل عدم سازگاری و انطباق پذیری پائین بیشترین آسیب را می خورند که زن جوان این داستان نیز نمونه ای از این دست است.
حمیدرضا محمدی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x