اجاره بها گران نمی شود!

اجاره بها گران نمی شود!

اجاره بها گران نمی شود

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

به گزارش آسیانیوز، رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: بازار اجاره آرام است و شایعه افزایش قیمت را رد می‌کنم.

مصطفی قلی‌ خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این که «بازار اجاره آرام است»، گفت: «من تمامی شایعات در خصوص افزایش چشمگیر نرخ اجاره را رد می‌کنم.» اظهارات او در حالی است که گزارش‌های متعددی از افزایش چشمگیر اجاره‌بها در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد طی یک ماه اخیر منتشر شده است.

تازه‌‌‌ترین‌‌‌ آمارهای رسمی نشان‌دهنده کاهش سرعت رشد بالای اجاره‌‌‌بهای مسکن است. تورم اجاره مسکن که در سال گذشته به بالاترین میزان رسید وقله رشد ۵۵درصدی را به ثبت رساند هم‌‌‌اکنون مسیر کاهش در پیش گرفته است. هر چند هنوز هم تب اجاره‌‌‌بها بالاست و مستاجرها در اغلب موارد در تامین هزینه‌‌‌ اجاره واحدهای مسکونی با مشکل مواجه هستند اما آمارها نشان می‌دهد سرعت رشد اجاره‌‌‌بها بعد از قله‌‌‌پیمایی بیش از ۵۰‌درصدی، هم‌‌‌اکنون در مسیر کاهش قرار گرفته است.

به این ترتیب، فرضیه پایان تشنج شدید در بازار اجاره مسکن تقویت شده است. این دومین ماهی است که به طور محسوس سرعت رشد اجاره‌‌‌بهای مسکن در کشور کاهش یافته است. در بهمن ماه نیز تورم اجاره‌‌‌مسکن به ۵۲‌درصد رسید که دو واحد‌درصد از قله تورمی ثبت شده در بازار اجاره سال ۱۴۰۰ در آبان ماه کمتر است.

این در حالی است که دنیای افتصاد هفته گذشته نوشت بعد از ثبت رکورد تورم ۵۵‌درصدی در بازار اجاره کشوری در آبان ۱۴۰۰، روند کاهش سرعت رشد اجاره‌‌‌بها به طور نامحسوس از آذرماه آغاز شد. تورم اجاره در آذرماه ۱۴۰۰ در کشور در مقایسه با آذرماه ۹۹ معادل ۲/ ۵۴‌درصد، دی ماه معادل ۵۴‌درصد و بهمن ماه معادل ۲/ ۵۲‌درصد بود که این میزان در اسفند ماه به ۲/ ۵۰‌درصد رسید.

این روند نشان‌دهنده قرار گرفتن بازار در مسیر کاهش سرعت رشد اجاره‌‌‌بها در این بازه زمانی است و نشان می‌دهد هم‌‌‌اکنون بازار کشوری اجاره برای چهارمین ماه متوالی در مسیر بازگشت از قله تورمی، موقعیت خود را حفظ کرده است. البته این کاهش تورم به معنای کاهش اجاره‌‌‌بهای مسکن نیست وتنها نشان‌دهنده کاهش سرعت رشد اجاره‌‌‌بها در شهرهای کشور در مقایسه با ماه‌‌‌های قبل است.

مهدی جمشیدی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x