اجتماعی استان اصفهان اقتصادی تصاویر چندر رسانه حقوق بشر دین و اندیشه فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

نشست دبیر مجمع انجمن های ادبی کشور با جمعی از انجمن های ادبی استان در چهارمحال و بختیاری

 

نشست دبیر مجمع انجمن های ادبی کشور با جمعی از انجمن های ادبی استان در چهارمحال و بختیاری

 

 

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، تیرماه ۱۳۹۸ ، حدود ۲۸ نفر ا دبیران انجمن های سراسر استان چهارمحال و بختیاری به دعوت نقی بلالی دهکردی ، دبیر منتخب استان و به میزبانی نژاد حسینی معاون فرهنگی اداره کل استان، با حضور : مسئول انجمن ادبیات داستانی استان ؛ دکتر تیموری کارشناس فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ؛ طهماسبی ،دکتر مهرناز آزاد ؛ دبیر مجمع انجمن‌های ادبی کشور و دکتر کورش ترابی دیدار و گفتگو نمودند.
جلسه در فضایی بسیار صمیمانه شروع شد و تمام دبیران انجمن ها یک به یک مشکلات موجود در انجمن های ادبی خود را عنوان نمودند.
عمده مشکلات موجود نداشتن فضا برای تشکیل جلسات هفتگی، نداشتن کتابخانه ای جامع در حوزه ی ادبیات برای استفاده اعضا و بودجه ی کافی برای انجام فعالیت‌های گسترده تر مثل انجام جشنواره ها یا همایش ها و همچنین خلاء و تشکیل کارگاه های فنی آموزش شعر و داستان بود و به گفته ی بعضی از اعضا فعالیت هایشان به دلیل اینکه در شهرستان های کوچک، حتی دهستان ها هستند دیده نمی شود.
پس از طرح مشکلات از سوی انجمن ها، نژاد حسینی معاون فرهنگی اداره کل استان، ضمن خوش آمدگویی به همه‌ی انجمن ها و به ویژه حضور پیش بینی نشده‌ی دبیر مجامع کشوری در این نشست ، گفت: اداره‌ی کل چهارمحال بختیاری همواره تلاش نموده است تا آنجا که ممکن است از انجمن های ادبی استان حمایت کند.
ایشان همچنین اضافه نمود انجمن ها به صورت مکتوب درخواست های خودشان را به معاونت فرهنگی ارسال نمایند تا پس از بررسی نسبت به حل مشکلات آنها اقدام گردد.
دبیر مجامع ادبی استان چهارمحال بختیاری نیز گزارشی از عملکرد مجمع در سه ماه اول سال ۹۸ ارائه نمود و ابراز امیدواری کرد که با رایزنی هایی که با معاونت فرهنگی اداره کل ارشاد صورت گرفته تلاش نموده است تا آنجا که ممکن است مشکلات انجمن ها را حل کند.
دبیر مجمع انجمن های ادبی کشور نیز ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع صمیمی مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیران مجامع ادبی استان چهارمحال بختاری گفت: مهمترین روش برای پیشرفت انجمن های ادبی در سراسر کشور ورود علمی به آموزش و پژوهش است.
تاریخ نشان می دهد انجمن های ادبی به شکل محافل شعرخوانی از قرن سوم در دربار تشکیل می گردیده است و از قرن ششم به این طرف با تغییر شرایط اجتماعی حلقه های ادبی در سراسر ایران، خارج از دربار هم ایجاد گردیده است از جمله بارزترین استان ها در تشکیل این حلقه های ادبی، آذربایجان ، خراسان ، اصفهان ، تبریز بوده اند و در دوره ی صفویه رشد چشمگیری داشته است و دردوره ی قاجار شیراز و تهران را نیز در برگرفته است.
اما همواره این انجمن ها یک دورهمی های ساده و شعرخوانی و سرگرم کننده بوده است. اما از آنجایی که امروز تلاش ما ساماندهی این انجمن ها است اگر بخواهیم طرح تازه ای برای شکوفایی انجمن های ادبی کشور بنویسیم نیاز است به خودمان به عنوان یک انجمن وسیع تر و عمیق تر از یک دورهمی یا محفل فرهنگی شعرخوانی نگاه کنیم و اگر نگاهمان به این محافل علمی باشد باید آموزش و پژوهش پایه و اساس انجمن ها باشند. زیرا چنانچه بخواهیم روی انجمن هایمان سرمایه گذاری کنیم خروجی های قابل طرحی باید ارائه دهیم تا سرمایه گذاران رغبت به سرمایه گذاری داشته باشند.
مهرناز آزاد در ادامه یادآوری نمود که انجام چنین حرکت اصولی نیاز به یک برنامه ریزی علمی و محتوایی دارد تا در ابتدا با آموزش کارگاهی اعضا در حوزه های شعر و ادبیات داستانی بنیه ی انجمن ها را تقویت نماییم و سپس با آموزش دبیران آنها در حوزه ی مدیریت و ارتباطات از دبیران انجمن ها مدیرانی بسازیم که بتوانند طرح ها و ایده های انجمن هایشان را مدیریت نموده و با ارتباطات سالم با ادرات کل ارشاد و معاونت های فرهنگی شهرداری ها و حامیان مالی غیردولتی روی طرح ها و ایده های خود سرمایه گذاری کنند.
وی ادامه داد وقتی انجمن ها بتوانند فعالیت های خوب پژوهشی و آموزشی داشته باشند یقینا بسیاری از مراکز فرهنگی خروجی های آن ها را خریداری و یا روی آنها سرمایه گذاری خواهند نمود و این خود در آینده می تواند محل درآمد بسیار خوبی برای انجمن ها باشد. اما در ابتدا برای ایجاد چنین خروجی هایی نیاز به حمایت های معنوی و مادی دارند که ما تمام تلاشمان را برای حمایت از این گروه انجمن ها که به حوزه های پژوهش و آموزش ورود می کنند خواهیم نمود.
دبیر مجمع انجمن های ادبی کشور همچنین در مورد کمرنگ بودن فعالیت های انجمن های دورافتاده پیشنهاد نمود، می توانند از طریق ارتباط برقرارکردن با نشریات محلی بخصوص صفحات فرهنگی و هنری فعالیت های خود را به جامعه ارائه نمایند. ضمن اینکه در سال های اخیر تقریبا تمام نشریات فعال دارای پایگاه ها و سایت های اطلاع رسانی مجازی هستند که این یک امتیاز است زیرا انجمن ها با ارائه گزارشات خود به صفحات فرهنگی هنری این نشریات نه تنها در شهر و استان خود بلکه در تمام کشور و جهان در فضاهای مجازی توسط نشریاتی که اخبار آنها را منتشر می کنند دیده خواهند شد.
مهرناز آزاد در پایان به این نکته اشاره کرد که تمام تلاش خود را می کند تا انجمن هایی را که برای ارتقا سطح سواد اعضا خود به کتاب و کتابخانه نیاز دارند از طریق ارگان های ذیربط حمایت خواهد نمود.

الهه کمالی- روابط عمومی
انتهای پیام/*

 

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x