اجتماعی استان اصفهان تصاویر چندر رسانه فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

بزرگداشت نظامی گنجوی

پایگاه خبری احوال نیوز: در یادداشتی استاد محمدرضا لطیفی، شاعر، نویسنده و پژوهشگر در حوزه ادبیات ،به بهانه ی روز بزرگداشت نظامی گنجوی نوشت:

این روزها فضای بیکران شعر پارسی، عطر و بوی تمام نشدنی نظامی به خود گرفته است. شاید اگر در قرن بعد، سعدی و مولانا و بعدتر حافظ در سپهر لایتناهی ادب ایران زمین چون خورشید رخ نمی نمودند، بهانه و مجال بیشتری می بود تا کام جان فارسی دوستان، از اندیشه ی تابناک حکیم گنجه بهره مند و سیراب و سرزنده شود.

پیر گنجه را بلاشک می بایست خداوندگار داستان سرایی در تمام دوران ادبیات دری دانست. این پادشاه سخن، با آفریدن اساطیر عاشقانه ناب، روح عطشناک قوم پارس را به بارش باران دلدادگی و دوستی، با لیلی و مجنون و خسرو و شیرین پر از طراوت و مهر کرد.

پیش تر مخزن الاسرار را تقدیم جهانیان کرد و بعدها هفت پیکر و اسکندر نامه را که آن اولی عارفانه های آسمانی و بعدی بی پیرایه ترین داستان های دست یافتنی دنیای پیرامون آدمیان و این آخری خلاصه تمام حکمت ها و اندرزها و تجارب ارزنده ی آن معلم علیم و آن مربی عظیم است که به اختصار پنج گنج و پنج شاهراه در هزارتوی عشق و اندیشه هاست.

من به عنوان آشنای ادب پارسی ، با دلنوازترین واژه ها، این روزها را محضر تمام طالبان حقیقت و محبت شادباش و تهنیت عرض می کنم.

الهه کمالی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x