دکتر مهدی نصراصفهانی در ترجمان دانش: تروما ریجستری باعث جلوگیری از آسیب ها در تصادفات و کاهش هزینه‌ها شود

دکتر مهدی نصراصفهانی در ترجمان دانش: تروما ریجستری باعث جلوگیری از آسیب ها در تصادفات و کاهش هزینه‌ها شود

دکتر مهدی نصراصفهانی در ترجمان دانش: تروما ریجستری در مراقبت و معالجه بیماران می‌تواند کمک کند. و باعث جلوگیری از آسیب ها در تصادفات و کاهش هزینه‌ها شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، صبح یکشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۳ نشست خبری مشترک ترجمان دانش و معاونت بهداشتی علوم پزشکی دانشگاه اصفهان، با حضور دکتر مهدی احمدی فر، مدیر ترجمان دانش ، حسینی کارشناس ترجمان دانش ، جمعی از اساتید و پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و با حضور اصحاب رسانه، در سالن اجتماعات شماره ۳ معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار گردید.
در این نشست خبری ابتدا دکتر مهدی نصراصفهانی، متخصص طب اورژانس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با ارائه پژوهشی تحت عنوان: « طراحی و اجرای نظام ملی ثبت اطلاعات بیماران ترومایی در شهر اصفهان » با بیان به اینکه: سیستم های ثبت ما در سیستم جامع مراقبت، جزو لاینفک است و باعث نظارت مستمر در بحث مراقبت ها می شوند، در خصوص تروما ریجستری، در روند مراقبت ها به این اهداف اشاره کرد: هدایت کیفیت درمان و مراقبت از بیماران- شناسایی عوامل تروما (حوادثی که اتفاق می افتد و بیشتر جنبه جسمانی دارد)- کمک به برنامه های کنترلی-کمک به برنامه های پیشگیری از وقوع حوادث و حتی مرگ و میر- کاهش هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی.


دکتر مهدی نصراصفهانی، با اعلام اینکه هر ریجستری برای راه اندازی یک سری پیش نیاز دارد، افزود: ریجستری تروما هم پیش نیاز مشخص و مهم آن بودجه مناسب، نرم افزار مرغوب و مناسب و قابل اعتماد، پرسنل آموزش دیده، داشتن تعریف مشخص از جمعیت مورد تحقیق، داشتن فرآیند مناسبی جهت جمع آوری داده ها، توانایی انجام گزارش و اعتبار سنجی مجموعه و در نهایت فرآیندی برای بحث حریم خصوصی جهت اطلاعاتی که جمع می کنیم
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به عناصر کلیدی در جمع آوری داده ها، افزود: اطلاعات دمو گرافیک، اطلاعات خدمات پیش بیمارستانی، خدماتی که در اورژانس اتفاق می افتد، این داده ها را باید بدست بیاوریم.


وی همچنین اذعان داشت: برای هر آسیبی که در بدن اتفاق می افتد باید کد مشخصی داشته باشیم. مانند، عوارض بیمارستانی، پیامد بیماری، که بالاخره فوت می کند، زنده می‌ماند و یا دچار مصدومیت می شود و از همه مهمتر بحث دفع آسیب ها و شدت آسیب از مواردی است که در ریجستری از آن استفاده می کنیم.
دکتر مهدی نصراصفهانی متخصص طب اورژانس ضمن اشاره به نقطه شروع ریجستری تروما، اظهار داشت: از چند سال پیش که نمایندگان سازمان بهداشتی به ایران آمده بودند، در بحث حوادث ترافیکی ومرگ و میری که در حال اتفاق است، حساسیت ایجاد شده بود. در جلسه ای که در وزارتخانه برگزار شده بود، اهدافی برای کاهش حوادث از جمله مرگ و میر و حوادث ترافیکی و بیماریهای غیر واگیر تبیین کردند که یکی از آن ۱۳ هدف، یعنی هدف شماره ۱۱ آن کاهش نسبی ۲۰ درصدی در میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی بود. که برای رسیدن به این هدف یک سری اقدامات قرار شد در وزارتخانه، انجام شود.،که ۲ هدف اصلی داشت، یکی تشکیل کارگروه حوادث ترافیکی و دیگری تدوین کتاب چارچوب ملی ارائه خدمت بود. مورد ۵ این کتاب، نظام ثبت بود.وی همچنین افزود: استانداردهای ۴۳ تا ۴۶ که در کتاب چاپ شده بود.استاندارد شماره ۴۳ تعریف شده این کتاب، استقرار بانک اطلاعاتی مصدومان حوادث ترافیکی بود. و استاندارد۴۴ آن تهیه سالنامه برای آمار مصدومین واستاندارد ۴۵ مربوط به دانشگاه های تیپA بود. در این استاندارد موظف راه‌اندازی تروما ریجستری شدند.که اولویت آن حوادث ترافیکی بود.
دکتر مهدی نصراصفهانی متخصص طب اورژانس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ابراز داشت: ما از طریق مرکز تحقیقات این طرح را ثبت کردیم و چون طرح ملی بود تفاهم نامه‌ای با آقای دکتر زنده دل مسوول ثبت در وزارتخانه و بیمارستان سینا آقای دکتر ظفر قندی بستیم.
دکتر مهدی نصراصفهانی متخصص طب اورژانس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان کرد: ما‌ در ابتدای کار امکاناتی مثل کامپیوتر، فضای فیزیکی نداشتیم، ولی مجموعه ای به ما کمک کردند.
وی با اعلام این خبر که از ۹۸/۶/۱ استارت کار بصورت رسمی زده شد، افزود: فرآیند ثبت به این شکل بود که بیمارانی که وارد بیمارستان می شدند،( ما همه بیماران ترومایی ثبت نمی‌کنیم باید تعداد مشخصی باشند) داده ها جمع آوری و وارد یک نرم افزار ملی می‌شود. داده هایی که مربوط به اصفهان است مالکیتش با خودمان است و به داده های کشوری هم دسترسی داریم.

دکتر مهدی نصراصفهانی در خصوص استفاده از ریجستری خاطرنشان کرد: هر ریجستری قابلیت های خودش را دارد تروما ریجستری هم در مراقبت و هم معالجه بیماران می‌تواند کمک کند. و باعث جلوگیری از آسیب ها در تصادفات و همچنین کاهش هزینه‌ها می شود.

دکتر مهدی نصراصفهانی توصیه کرد: باید دید کجا ها حادثه ساز و مشکل ساز است ، جاده، اتومبیل، یا فرهنگ رانندگی، شناسایی این موارد باعث کاهش هزینه‌ها می شود.


متخصص طب اورژانس مطرح کرد: در ریجستری ما اطلاعات مان بیشتر در این حوزه هاست که چه کسی بیشتر در معرض خطر است؟ چه نوع آسیب دیده گی بیشتر رخ می دهد ؟ وی همچنین افزود: نحوه درمان و شدت عوارض و پیامدهای آن هم در ریجستری ها مشخص می شود.

متخصص طب اورژانس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اذعان داشت: خوشبختانه تا این لحظه در اصفهان ما نزدیک ۵هزار پرونده با اطلاعات با کیفیت داریم که به راحتی می توانیم تصمیم گیری کنیم.حدود ۱۰ طرح تحقیقاتی مربوط به PHD – رزیدنتی و اینترن بوده که ۶ تا از این طرح ها به چاپ رسیده است.

دکتر مهدی نصراصفهانی متخصص طب اورژانس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در پایان سخنان خود تاکید داشت: امید واریم با حمایت معاونت پژوهشی و هم معاونت بهداشتی ما بتوانیم این طرح را ادامه دهیم. چون راه اندازی یک سیستم ثبت ممکن است کار سختی باشد، ولی حفظ آن واقعاً کار هر کسی نیست وبا هر امکاناتی امکان پذیر نیست.

مریم نظری
انتهای/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x