آغاز کاشت ۱۱۰ هزار درخت جدید در عرصه‌های شهری اصفهان

آغاز کاشت ۱۱۰ هزار درخت جدید در عرصه‌های شهری اصفهان


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، صبح سه‌شنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۵ آغاز کاشت ۱۱۰ هزار درخت جدید در عرصه‌های شهری اصفهان به‌همراه آغاز عملیات احداث باغ مشاهیر و ویژه‌برنامه‌های علمی، فرهنگی و هنری، در قالب سی‌امین ویژه‌برنامه «به احترام مردم اصفهان» با حضور مدیران شهری اصفهان در سالن اجتماعات دبیرستان شهدای ادب واقع در بلوار هشت‌بهشت برگزار شد.

مجید عرفان‌منش، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان، در این آیین تصریح کرد: با توجه به ابتلای اصفهان به مقوله خشکسالی و آلودگی‌های زیست محیطی در طرح تفصیلی، زمین‌هایی برای کاربری فضای سبز تعیین شده که مدیریت شهر برای آزادسازی و تملک آنها در تلاش است.

عرفان‌منش با اعلام اینکه: امسال با شعار «جای خالی را با درخت پُر کنید» تصمیم گرفته شد در نقاط دارای آب و زمین مناسب برای بهبود زیست شهر درخت کاشته شود، افزود: با توجه به اینکه در بعضی فضا‌ها خاک مناسب و آب در دسترس است، مقرر شد درخت در این فضا‌ها کاشته شود و اکنون ۱۷۰ هکتار فضای سبز جنگلی در شمال غرب اصفهان و در مجاور پالایشگاه نیز در حال احداث است.

سپس علی نیکبخت، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، با اعلام اینکه: به موضوع فضای سبز باید به عنوان پدافند غیرعامل نگاه کنیم، ابراز داشت: لازم است به فضای سبز به‌عنوان یک پدافند غیرعامل نگاه کنیم، چرا که این فضای سبز به کاهش آسیب‌پذیری در شرایط بحران کمک می‌کند و با توجه به بحرانی بودن شرایط آلاینده‌ها در این شهر، کمبود آب و تغییر اقلیم نیازمند حفاظت و توسعه فضای سبز در اصفهان هستیم.

علی نیکبخت خاطرنشان کرد: در اصفهان ۴ میلیون درخت وجود دارد، بر اساس محاسبات، ارزش خدمات زیست‌محیطی شهر معادل ۲۲ هزار میلیارد تومان است، خدماتی که آسایش اقلیمی را برای ما فراهم کرده است. فضای سبز مزایای بسیاری دارد، اقلیم خشک اصفهان اهمیت فضای سبز را صدچندان می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان اعلام کرد: در شرایط بحرانی هستیم و اصفهان به لحاظ اکولوژیک ورشکسته محسوب می‌شود. وی در ادامه مطلب خود افزود: ابرچالش اصفهان آب است، گفت: آب کافی برای آبیاری فضای سبز نداریم، تغییر اقلیم به شدت شهر را تحت تأثیر خود قرار داده است. درختان شهر را به رغم تلاش‌های بسیار مدیریت شهری از دست می‌دهیم، مشکلی که در بیشتر شهرهای کشور و حتی شهرهای جهان رخ داده است.
علی نیکبخت اذعان داشت: در سرانه فضای سبز اگر چه جزو بهترین‌ها در کشور هستیم، اما این سرانه کم است، صنایع را به هر طریق که می‌توانند باید ملزم به کاهش آلودگی هوا کنیم.

علی نیکبخت عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار داشت: احیای زاینده‌رود باید با جدیت پیگیری شود و برداشت آب از این حوضه آبریز از سوی صنایع باید لغو شود. دانشگاه صنعتی ۵۰۰ هکتار فضای جنگلی ایجاد کرده است، اما آب برای آبیاری ندارد که می‌طلبد حقابه‌ای برای آن در نظر گرفته شود. سازمان پارک‌ها با همه مشکلات کار می‌کند، اما از این مجموعه به اندازه کافی حمایت مالی و تشکیلاتی نمی‌شود

احسان بدخشیان مشاور پروژه باغ مشاهیر با اعلام اینکه: ۲۲ هکتار از پهنه ۳۰۰ هکتاری پروژه گل نرگس، برای ایجاد فضای سبز اختصاص یافت،افزود: در دوره جدید مدیریت شهر ارزش افزوده‌ای به این محدوده اختصاص داده شد.

وی در همین خصوص اظهار داشت: این باغ در جنوب شهر اصفهان احداث می‌شود تا برگزاری رویدادهای ملی را در آن شاهد باشیم، البته معرفی ارزش‌ها، دستاوردها و زندگی مشاهیر از اهداف ساخت این باغ است. برای طراحی باغ مشاهیر، نزدیک به ۹۰ اثر مشابه در جای‌جای جهان را مورد بررسی قرار دادیم، مطالعات بومی‌سازی شد و در نهایت بر مبنای معماری اصیل ایرانی، طرح اقتباس شد.

وی با اشاره به اینکه منظور از مشاهیر کسانی هستند که برای اصفهان ارزش‌آفرینی کردند، گفت: در ۲۰ جلسه‌ای که در میز فرهنگ برگزار شد، ۶۰ نفر از مشاهیر از اولین دوره‌های تاریخی شهر اصفهان تا دوران معاصر انتخاب شدند. ایده اصلی باغ ایرانی برای اجرای این پروژه شکل گرفت، با توجه به اینکه این پروژه در نزدیکی باغ فرح‌آباد سابق قرار دارد، با توجه به تصاویر موجود از این باغ، ویژگی‌های از آن در طرح اقتباس شد.

مشاور پروژه باغ مشاهیر مطرح کرد: ویژگی‌های چهار دوره پایتختی اصفهان در تار و پود باغ خود را نشان می‌دهد، مشاهیر هر دوره در همان بخش معماری ویژه همان دوره تاریخی معرفی می‌شوند. کاربری باغ مشاهیر خانواده‌محور است، مسجد، فروشگاه صنایع دستی، کافه کتاب، میدان مرکزی، موزه قلب زمین، کوشک به مساحت ۱۲ هزار متر مربع، دیواره اصفهان و آمفی‌تئاتر با ظرفیت ۴۵۰۰ نفر بخش‌هایی از این باغ است.

محمد نورصالحی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، درهمین خصوص تصریح کرد: یکی از اولویت‌های ما در این حوزه حرکت به سوی مباحث علمی است، همان‌گونه که اش
اره شد ارزش فضای سبز اصفهان نزدیک به رقم بودجه شهر است.وی همچنین افزود: فضای سبز نتیجه زحمات گذشتگان و تلاش مجموعه مدیریت شهری فعلی در راستای حفظ و توسعه این محدوده‌ها است. فضای سبز شهر اصفهان بالغ بر شش هزار هکتار است و سالانه نزدیک به ۶۰ میلیون متر مکعب آب نیاز دارد، اما هم‌اکنون با نصف این میزان آبیاری می‌شود.
نورصالحی تاکید کرد: این هشدار وجود دارد که درختان و فضای سبز شهر اصفهان شرایط سختی را می‌گذراند، این در حالی است که درخواست اول مدیریت شهری و شورا از مدیران استان، تحقق جریان پایدار زاینده‌رود است، البته اساسی‌ترین درخواست مردم هم همین موضوع است.

نورصالحی با اشاره به آغاز احداث باغ مشاهیر و تقدیر از مدیریت شهر برای اجرای این پروژه گفت: این باغ یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های ایرانی خواهد بود که در زمان‌بندی مناسب و فشرده به بهره‌برداری می‌رسد. وی همچنین ادامه داد: اولویت نخست در احداث باغ مشاهیر، ایجاد عرصه فضای سبز و کاربری پارک است و در کنار آن کاربری گردشگری، فرهنگی و تفریحی هم خواهد داشت که به‌طور قطع کار ماندگار و ارزشمندی خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اعلام اینکه: در مناطق دیگر همچون ۱۱، ۲، ۱۴ و ۸ نیز ظرفیت ایجاد چنین طرح‌هایی وجود دارد، افزود: شورای اسلامی شهر از تملک عرصه‌هایی که در طرح تفصیلی برای ایجاد فضای سبز پیش‌بینی شده است، حمایت خواهد کرد. از مدیران استان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، وزارت نیرو درخواست می‌کنم که مدیریت شهر را در تأمین آب کافی برای فضای سبز و دیگر نیازهای شهر کمک کنند.

مریم نظری
انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x