دکتر اطهر امید در ترجمان دانش: ما استارت شروع استفاده از آزمون‌های استدلال بالینی در گروه داخلی زدیم

دکتر اطهر امید در ترجمان دانش: ما استارت شروع استفاده از آزمون‌های استدلال بالینی در گروه داخلی زدیم


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، صبح دوشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۳۰ نشست خبری ترجمان دانش، با محوریت آموزش در پزشکی با حضور دکتر مهدی احمدی فر، مدیر ترجمان دانش ، حسینی کارشناس ترجمان دانش ، جمعی از اساتید و پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و با حضور اصحاب رسانه در سالن اجتماعات شماره ۳ معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار گردید.


در این نشست خبری ابتدا دکتر مهدی احمدی فر مدیر ترجمان دانش با بیان اینکه حدود یک سال است که به طور منسجم و برنامه‌ریزی شده واحد ترجمان دانش را شکل دهی و شیوه نامه و دستورالعمل آن را آماده کردیم خاطرنشان کرد: از همان سال گذشته انجام ماموریت را شروع کردیم، در واقع واحد ترجمان دانش موظف است پژوهش‌هایی که در دانشگاه انجام می‌شود را در عرصه رسانه بیاورد و نتایج حاصله از آن را استخراج و به زبان ساده ترجمه و اطلاع رسانی عمومی و خصوصی کند. مدیر واحد ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه افزود: ما باید زمینه‌های تبادل برای دانش و حتی کاربردی کردن نتایج دانش و کارآفرینی و تولید و چیزهایی که می‌تواند از دل پژوهش‌ها بیرون بیاید مستقیماً یا با هماهنگی سایر مدیریت‌ها،مثلاً در حوزه کارآفرینی با هماهنگی و ارتباط با صنعت یا با همکاری پارک علم و فناوری، حتی با بخش‌های بیرونی مثل فولاد مبارکه، ذوب آهن و بخش‌های مختلف دیگر همه برای اینکه آن پژوهش انجام شده به ثمر برسد، نتایج مبادله می‌شود.

مهدی احمدی فر مدیر ترجمان دانش با اعلام اینکه از سال گذشته تا حالا نزدیک ۲۰ نشست خبری داشته ایم خاطرنشان کرد: نشستی که امروز داریم ، ویژگی خاص دارد طرح هایی که در مقوله آموزش با رویکرد های مختلف دانشکده ها و مراکز با دیدگاه های مختلف انجام شده و به هر حال هدف پژوهش ، هدف آموزشی بوده است ما این طرح ها را که نتایج آن کاربردی واثر بخش است را استخراج کردیم و به معاونت آموزشی نامه زدیم و پیگیری کردیم.


سپس دکتر اطهر امید نجف آبادی، دکترای تخصصی آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، با ارائه پژوهشی تحت عنوان «بررسی ارتباط بین دانش علوم پایه دانشجویان پزشکی با نمره آزمون استدلال بالینی آن ها» خاطرنشان کرد: اصل مشکل که ما سراغ این پژوهش رفتیم این بود که دانشجویان پزشکی در مقطع علوم پایه این نگرش را دارند که مباحث علوم پایه (فیزیولوژی بیوشیمی و …) اصلأ به دردشان نمی‌خورد. این نگرش ( کار بالین جدا از علوم پایه است و دانشجویان اگر دروس علوم پایه بخوانند یا نخوانند پزشک می‌شوند) که بین دانشجویان پزشکی وجود دارد، برای اساتید علوم پایه خیلی سخت بود. ما برای اینکه بررسی کنیم چنین موضوعی وجود دارد و این نگرش چقدر صحت دارد، این مطالعه را طراحی کردیم. وی درهمین راستا ابراز داشت: ما نمرات علوم پایه ،نمره بافت شناسی، بیوشیمی، آناتومی، فیزیولوژی، میکروب، ایمونولوژی، آسیب شناسی، انگل، قارچ، جنین و ژنتیک، معدل دوره علوم پایه به علاوه نمره آزمون جامع علوم پایه ، دانشجویان را از آمورش دانشکده گرفتیم و یک سری آزمون های استدلال های بالینی برای دانشجویانی که در بخش داخلی بودند، هم برگزار کردیم .


دکتر اطهر امید دکترای تخصصی آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه: آزمون‌های استدلال بالینی با آزمون‌های دوره علوم پایه متفاوت است و طراحی آن از پیچیدگی‌هایی برخوردار است اذعان داشت: ما این آزمون‌ها را برای دانشجویان برگزار کردیم که ببینیم دانشجویان چقدر می‌توانند در بالین خوب استدلال کنند. وی همچنین افزود: ما در واقع دو دسته نمره داشتیم یک دسته نمرات علوم پایه و یک دسته نمرات استدلال بالینی. بعد همبستگی این‌ها را بررسی کردیم.


دکتر اطهر امید در ادامه مطلب خود افزود: به این نتیجه رسیدیم که یک همبستگی ، نه خیلی زیادی بلکه همبستگی متوسطی بین نمرات استدلال بالینی این دانشجویان و نمرات علوم پایه آنها وجود دارد و نهایتاً چیزی که به نتیجه رسیدیم می‌تواند معدل دوره علوم پایه دانشجویان را تا حدی پیش بینی کند که چقدر این دانشجویان می‌توانند در بالین موفق باشند و خوب می‌توانند استدلال کنند. وی اظهار داشت: این همبستگی نشان دهنده این است که قاعدتاً علوم پایه می‌تواند در مقطع بالین کاربرد داشته باشد و اگر دانشجویی در مقطع علوم پایه خوب درس خوانده باشد، تا حدی موفقیتش را در دوره بالین پیش بینی می‌کند. و علوم پایه برای دانشجویان اهمیت دارد. دکترای تخصصی آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد: ما به عنوان کسانی که در حوزه آموزش کار می‌ کنیم ، به دانشجویان که شکایت می کنند که چر ا این قدر مباحث علوم پایه را به ما تدریس می کنند ، الان محکم‌تر و با قاطعیت بیشتری اعلام می‌کنیم که مباحث علوم پایه به عنوان بیس شما است و لازم است که شما این دروس را یاد بگیرید که بعداً در بالین موفق باشید.


دکتر اطهر امید با اشاره به اینکه: قبلاً آزمون‌های استدلال بالینی در گروه داخلی نداشتند، تاکید داشت: با این کار ما استارت شروع استفاده از آزمون‌های استدلال بالینی در گروه داخلی زدیم. آزمون‌ها که در گروه‌ها برگزار می‌شد همه چند گزینه‌ای بود . وی در پایان اذعان داشت: آزمون‌های از نوع استدلال بالینی خیلی با ارزش است، این که ببینیم مهارت استدلال بالینی‌ دانشجویان چقدر است، نوع آزمون متفاوت می‌شود. الان هر ماه آزمون‌های استدلال بالینی برای دانشجویان برگزار می‌شود.

مریم نظری
انتهای پیام /

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x