محمدرضا ابراهیمی: رکورد اعتکاف دانش آموزی را در کشور و استان اصفهان داشته ایم

محمدرضا ابراهیمی: رکورد اعتکاف دانش آموزی را در کشور و استان اصفهان داشته ایم

به گزارش حبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، امروز شنبه ۲۱ بهمن ماه نشست خبری محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش پرورش استان اصفهان، در نشست  “مسئولان پاسخ می‌دهند” در محل مجتمع مطبوعاتی استان اصفهان ، ضمن گرامیداشت فرا رسیدن ایام‌الله دهه فجر، و عید مبعث پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد ( صل الله علیه واله ) اظهار داشت: رکورد اعتکاف دانش آموزی را در کشور و استان اصفهان داشته ایم، و این حضور یعنی دهه هشتاد و نودی ها در صحنه هستند و یک بحث اعتقادی پشت سر آن می باشد. محمدرضا ابراهیمی، ادامه داد: مردم اساس و پایه نظام جمهوری اسلامی هستند و از  جمهوریت و اسلامیت نظام پشتیبانی می‌کنند چون احکام اسلامی زمانی جاری خواهد شد که مردم حضور داشته باشند؛ همان طور که شهید مطهری در اوایل انقلاب گفت که جمهوری شکل حکومت را مشخص می‌کند و اسلام محتوای آن را و مردم از زمان پیروزی انقلاب، شکل نظام را ایجاد و با انتخابات مختلف تقویت کردند و آموزش و پرورش در این مسئله پیشتاز بوده است.

محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش پرورش استان اصفهان، افزود: درصورتی که به آموزش و پرورش توجه یا بی‌توجهی شود نتیجه آن در تمامی سطوح و ارگان‌ها پدیدار می‌شود. نبض جامعه توسط آموزش پرورش تنظیم می‌شود و اگر جایی در جامعه لنگ بزند توسط آموزش پرورش رخ می‌دهد. اگر به آموزش پرورش توجه شود آینده جامعه تضمین می‌شود. محمدرضا ابراهیمی، در همین ارتباط ادامه داد: اگر جامعه‌ای به آموزش و پرورش توجه کند، نتیجه آن در همه سطوح، نهادها، ارگان‌ها و تک تک افراد جامعه اثرگذار خواهد بود و اگر بی‌توجهی صورت بگیرد، اثرات منفی آن روی مردم، سازمان‌ها و ارگان‌ها پدیدار خواهد بود و در حقیقت نبض جامعه توسط آموزش و پرورش تنظیم می‌شود.


 به جای درمان آسیب‌های اجتماعی باید از این ظرفیت به عنوان پیشگیری استفاده کرد. محمدرضا ابراهیمی، افزود: میزان توجه و اهتمام عمومی به آموزش و پرورش، آینده یک جامعه را نشان داده و تضمین می‌کند و بی‌توجهی به این ارگان مهم جامعه را به چالش می‌کشد و اگر جامعه‌ای می‌خواهد که آسیب اجتماعی نداشته باشد، باید روی آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری کند.

محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش پرورش استان اصفهان، در رابطه با نیروی انسانی در اداره کل آموزش و پرورش گفت: در استان اصفهان یک میلیون دانش آموز در ۵۷۰۰ مدرسه تحصیل می‌کنند و با بحران کمبود نیروی انسانی برای این یک میلیون دانش‌آموز مواجه هستیم. مدیرکل آموزش پرورش استان اصفهان، با آمار کل دانش آمزان کشور گفت: ما در کل کشور حدود شانزده میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز داریم و از این تعداد، بیش از یک میلیون دانش‌آموز در پنج هزار و ۷۰۰ مدرسه استان اصفهان مشغول تحصیل هستند و با بحران نیروی انسانی مواجه هستیم. رونمایی از سند تحول بنیادین در سال ۱۳۹۰ که در این سند مهم‌ترین راه ورود به آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان است و با ساختار جدید دانشگاه‌های تربیت معلم  به دانشگاه فرهنگیان  تبدیل شدند که همراه با ارتقای کیفی و ساختاری بود. وی افزود: رویکرد حکمرانی دولت باید در آموزش پرورش کم می‌شد و در سال ۹۲ رویکردی تنظیم شد که مهم‌ترین هدف آن کوچک کردن نقش آموزش پرورش بود و توجیه آنان چابک‌سازی و واگذاری به بخش خصوصی بود. 

محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش پرورش استان اصفهان، در ارتباط با مدیریت مدارس غیر انتفاعی افزود: در دوره‌ای که حکمرانی آموزش پرورش کمتر شده بود و مدارس غیردولتی ایجاد شدند که در کشور ۱۴ و نیم درصد دانش‌آموزان در مدارس غیرانتفاعی مشغول به تحصیل هستند و در استان اصفهان ۱۹ درصد دانش‌آموزان در  مدارس غیرانتفاعی مشغول به تحصیل هستند.

محمدرضا ابراهیمی، در ارتباط با تعداد دانشجویان دانشگاه فرهنگیان گفت: در کل کشور تعداد دانشجویان ورودی دانشگاه فرهنگیان به ۲۵ هزار نفر رسید و در استان اصفهان تعداد ورودی ۲ هزار و ۳۰۰ نفر رسید. در وزارتخانه‌ و اداره کل دغدغه‌ اصلی ما در وهله اول تامین نیروی انسانی است. در دو سال اخیر ورودی  ۵ هزار نفر بود که امسال به ۷۰ هزار نفر می‌رسد.

مدیرکل آموزش پرورش استان اصفهان، افزود: سختگیری‌هایی که در گزینش تخصصی، عمومی صورت می‌گیرد و نسبت به گذشته  بهتر شده اما با ایده‌آل فاصله دارد. در سال گذشته به ازای هر ۲۱ نفر، یک نفر ورودی طبق ماده داشتیم و امسال ورودی‌های آزمون یک میلیون نفر برای پذیرش ۴۰ هزار نفر در دو رشته معلمی و آموزگاری است.

محمدرضا ابراهیمی، در رابطه با دو سال قبل و اوج کرونا گفت: در دو سال گذشته با بحران کرونا مواجه بودیم و کمبود معلم، فضا و تجهیزات مشخص نبود و با فشاری برای برطرف کردن نیازها مواجه نبودیم و در سال ۱۴۰۱ دیدیم تعدادی کلاس بالای ۵۰ و ۶۰ نفر داریم و مدارسی برای بازگشایی آماده نبودند و بازگشایی زمان کرونا بسیار دشوار بود که با مشارکت دولت و خیرین روزانه ۲/۵ کلاس وارد روند آموزش و پرورش می‌شود و روزی نیست که تفاهم‌نامه و کلنگ‌زنی نداشته باشیم.

محمدرضا ابراهیمی، افزود: در دو سال گذشته نسبت به سال‌های قبل تجهیزات خوبی وارد مدارس و به خصوص هنرستان‌ها شد. به دنبال توزیع متوازن شاخه‌ای و رشته ای طبق برنامه ششم توسعه ۵۰ درصد نظری و ۵۰ درصد باید باشد که هنوز محقق نشده است.  ۴۲/۶ درصد دانش‌آموزان تمایل به تحصیل در هنرستان داشتند که با ۵ درصد افزایش به ۴۷/۶ درصد رسید.محمدرضا ابراهیمی، در ارتباط با این که شهرداری طبق قانون وظایف خود را انجام نمی دهد گفت: بر اساس ماده ۱۳ قانون شوراهای آموزش و پرورش،شهرداری‌ها مکلف هستند ۳ درصد از عوارض صدور پروانه را به آموزش و پرورش تخصیص دهند و همچنین بر اساس ماده ۱۶  در مناطقی که فاقد مدرسه هستند، شهرداری‌ها موظفند که ۵ درصد از صدور پروانه برای مراکز تجاری را برای خرید زمین در اختیار آموزش و پرورش و سازمان‌ توسعه و نوسازی مدارس قرار دهند اما متاسفانه هیچ کدام از این مفاد انجام نشده و حوزه‌های نظارتی ورود نکرده‌اند.

در پایان محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش پرورش استان اصفهان، در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، مبنی بر این که چرا در گزینش معلمین از افراد با سابقه زیر پنج سال استفاده شده است و املاک آموزش و پرورش و دیون های فرهنگیان که بعد از بازنشستگی پرداخت نمی گردد اظهار کرد: گزینش معلمان یک رویکردی است که یک سری افرادکه فرضی در ذهن نداشته باشند ارزیابی کنند برای معلمی که می تواند وارد شود. مدیرکل آموزش پرورش استان اصفهان، افزود: دانشگاه فرهنگیان در شرف تعطیلی قرار گرفت و مقام معظم رهبری به موضوع ورود کردند؛ دانشگاه فرهنگیان در همان دوره یک موفقیت بود اما هیچ وقت به شرایط ایده‌آل و حتی عدد پایه نرسیده سال گذشته که دانشگاه فرهنگیان بیش از ۲۵ هزار نفر ورودی داشت که در استان اصفهان با تمام کمبودها و برنامه‌های پیچیده‌ای که داشتیم، این عدد به دو هزار و ۳۰۰ نفر ورودی رسید.در ارتباط با املاک باید گفت: افرادی انتخاب شدند که هدف اصلی مولدسازی در راستای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام با رویکرد خیرین است که برای هر سه مورد سهم مشخص شده و امیدواریم که اعتبار تخصیص یافته به زودی عملیاتی شود و در حال پیگیری این موضوع هستیم.،در این مدت ده‌ها پروژه نیمه‌تمام به بهره‌برداری رسیده و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است؛ ما با کمبود تجهیزات زیادی مواجه هستیم اما خوشبختانه طی دو سال گذشته تجهیزات خوبی مدارس به ویژه هنرستان‌ها تزریق شده است. محمدرضا ابراهیمی، افزود: ما از املاک آموزش و پرورش صیانت می کنیم و چند مورد هم پیگیری کرده ایم و یکی از املاک را که در مدت ۳۸ سال از دست آموزش و پرورش خارج شده است برگردانده شده است. محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش پرورش استان اصفهان، در مورد دیون ها و عدم پرداخت بعد از بازنشستگی همکاران فرهنگی اظهار کرد: دیون همکاران آموزش و پرورش بعد از بازنشستگی پرداخت می گردد ولی اگر بحث شکایت دستگاه قضا باشد زودتر جواب می دهد.

علیرضا اقتصاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x