مهندس حمید علاقمندان مدیر کل شرکت توزیع برق استان اصفهان از کاهش سرقت ها خبر داد

مهندس حمید علاقمندان مدیر کل شرکت توزیع برق استان اصفهان از کاهش سرقت ها خبر داد

مهندس حمید علاقمندان مدیر کل شرکت توزیع برق استان اصفهان از کاهش سرقت ها خبر داد
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، نشست خبری با حضور مهندس حمید علاقمندان، مدیر کل شرکت توزیع برق استان اصفهان، مهندس جعفر نصر ، مدیر دفتر روابط عمومی شرکت توزیع برق استان اصفهان ، مهندس رسول روستایی، معاونت برنامه‌ریزی شرکت برق استان اصفهان، و مهندس بحرینی، معاون فروش و خدمات مشترکین استان اصفهان، صبح امروز شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۴ به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با حضور اصحاب رسانه پیرامون پروژه هایی که در دهه فجر و طی سال به بهره برداری رسیده بود برگزار شد.

در این نشست خبری ابتدا حمید علاقمندان، مدیر کل شرکت توزیع برق استان اصفهان، ضمن تبریک ماه رجب المروج و ایام الله دهه فجر با تاکید بر اینکه دو شرکت توزیع برق در استان اصفهان وجود دارد اعلام کرد : شرکت توزیع برق استان اصفهان ۲۳ شهرستان تحت پوشش دارد. شهرستان اصفهان و چهار شهرستان جدید التاسیس به عنوان توزیع برق اصفهان جداگانه ، که دفترشان خیابان عباس آباد است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت توزیع برق استان اصفهان ، به لطف خدا یکی از بزرگترین شرکت‌های توزیع برق کشور از لحاظ استانی ،شبکه‌ای و به لحاظ تعداد مشترکین محسوب می‌شود.به لطف الهی ما امسال تعداد ۳۴۵ پروژه با اعتبار ۷۲۵ میلیارد تومان در شرکت توزیع برق استان اصفهان در شش سرفصل به مرحله بهره‌برداری رسانده‌ایم.


مدیر کل شرکت توزیع برق استان اصفهان اعلام کرد : اولین سرفصل(پروژه) تامین برق ۳۰ هزار متقاضی جدید با برآورد ۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی که مجموعه مشترکین شرکت توزیع برق استان اصفهان را به یک میلیون و ۶۳۰ هزار رساند.
دومین سرفصل پروژه تبدیل سیم‌های مسی هوایی به شبکه‌های کابل خود نگهدار می‌باشد ،که ۱۱۰۰ کیلومتر شبکه خود نگهدار احداث گردید و برای این پروژه ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شد. در حال حاضر ۶۰ درصد شبکه توزیع برق استان اصفهان به صورت کابل خود نگهدار بهره‌برداری می‌شود.
سومین سرفصل هوشمندسازی مشترکین شرکت برق استان که به لطف الهی توانسته‌ایم امسال ، ۱۸۵۳۱ مشترک را هم رویت پذیر و هم کنترل پذیر نماییم و اعتبار این پروژه بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان می‌باشد.در حال حاضر مجموعه
۸۴۸۵۶ مشترک شرکت برق توزیع استان اصفهان رویت پذیر هستند. یعنی کنتورهای آنها نیاز به مامور قرائت در محل ندارند و قرائت از دور انجام می‌شود. اولویت کنترل مشترکین بیشتر روی صنعتی قرار گرفته و بعد هم کشاورزی.

سرفصل چهارم پروژه بهارستان است با تعریف بهینه سازی روستاهای استان اصفهان که امسال اعتبار ۸۰ میلیارد تومان ۹۰ روستا را به طور کامل به روز رسانی و بهینه سازی نموده‌ایم طی سه سال گذشته ۶۵۰ روستای استان اصفهان در طرح بهارستان به طور کامل بهینه سازی گردیده‌اند. مجموعه روستاهایی که ما برق رسانی می‌کنیم ۱۳۲۱ روستا است.
پروژه پنجم رفع افت ولتاژ و بهینه سازی شبکه برای مجموعه مشترکین استان به ویژه نقاط دوردست با اعتبار ۱۱۰ میلیارد تومان می‌باشد. در تابستان و زمستان مشکلی که ما در نقاط دوردست داریم مشکل افت و یا اضافه ولتاژ است.
سرفصل ششم راه‌اندازی ابر ششم کشور به عنوان ابر سهام ششم می‌باشد که با اعتبار ۲۵ میلیارد تومان راه‌اندازی گردید و بیش از ۶۰۰ هزار مشترک کشور،شامل ۲۵ استان کشور می‌باشند در این ابر یا سامانه قابل رویت می‌باشند. حمید علاقمندان ابراز داشت: این شش پروژه‌ای بود که با اعتبار ۷۲۵ میلیارد تومان خدمتتان عرض کردم. پروژه ویژه‌ای که به عنوان سرفصل هفتم خدمت شما عرض می‌کنم این است که به لطف الهی و به کمک مجموعه بسیج استان و ۵ بانک عامل توانستیم در طرح نیروگاه‌های خورشیدی مقیاس کوچک ۵۵۰ نیروگاه کوچک را با ظرفیت ۴ مگاوات به مرحله بهره‌برداری برسانیم.
مدیر کل شرکت توزیع برق استان اصفهان در همین خصوص اظهار داشت : نیروگاه‌های کوچک و پشت بامی شرکت برق استان اصفهان به ۲۴ مگاوات رسید که در رتبه اول کشور قرار گرفت.وی همچنین افزود: توافقنامه‌ای را مجموعه وزارت نیرو با مجموعه بسیج و بانک‌های عامل کشور داشتند که ما بتوانیم وام بگیریم. وامی که اخذ میکردیم با کمک بسیج از طریق مشترکینی که بهزیستی و کمیته امداد معرفی می کردند ، برای هر کدام از آنها از محل این وام که امسال ۱۲۵ میلیون تومان شده بود، پنل های خورشیدی را به صورت انبوه به ازای هر متقاضی بصورت معمول ۵ کیلو وات.خریداری میکردیم .چون این طرح برای محرومین ، عزیزان مدد جو از بهزیستی و کمیته امداد بود ، با یک سری از کارخانجات که آنها هم واقعا کمک کردند ، با نرخ تمام شده تولید خریداری شد.محل باز پرداخت این وام ، از محل قراعت این کنتورها وپولی است که وزارت نیرو می‌دهد. ما بخشی از آن را به بانک می دهیم که وام مستهلک شود و بخش خیلی کمی هم به خود مدد جو تعلق می گیرد. اقساط که تمام می‌شود درآمد خالصی را می‌تواند این پنل خورشیدی برای مددجو داشته باشد.
حمید علاقمندان از کاهش سرقت ها خبر داد و اعلام کرد: کاهش سرقت ها در شبکه در ۲بخش است. بخش ترانسفورماتور وسیم های شبکه . در بخش ترانسفورماتور ،کاهش سرقت از تعداد چند۱۰ ترانسفورماتور در طول سال به کمتر از ۵ عدد ترانسفورماتور رسیده است. در حوزه شبکه از سال جاری میزان سرقت‌ها به کمتر از ۳ میلیارد تومان رسیده است. وی همچنین افزود : با تبدیل کابل‌های خود نگهدار، اتفاقی که افتاد ، اینکه افت ولتاژ مردم کمتر شد ، تلفات شبکه ما کمتر شد به خصوص تعداد خاموشی‌های اتفاقی کاهش پیدا کرد. ۹۰ درصد از سیم‌هایی که می‌بینید روکش ندارند ،مسی هستند. و به خاطر قیمت بالایش در معرض سرقت قرار می‌گیرد ،کابل‌های خود نگهدار ما جنسش آلومینیوم است و دارای روکشی است که از آن محافظت می‌کند. این دو عامل باعث شده است که هم در سرقت اثرگذاری خیلی خوبی داشته باشد هم در بهینه سازی و رفع عیوب شبکه.

مدیر کل شرکت توزیع برق استان اصفهان، با بیان اینکه ما سه نوع شبکه داریم ابراز داشت: ۱- کابل زیرزمینی : شبکه‌هایی هستند که هزینه‌های خیلی خیلی بالایی دارند در مکانهای توریستی و ترافیکی به لحاظ مبلمان شهری نیاز است احداث می‌شود. ما تا الان هیچ شبکه زیرزمینی را روی زمین نیاورده‌ایم. ما ۲ دسته شبکه دیگر هم داریم که رو قرار گرفته اند.وی همچنین افزود: ۹۰ درصد از سرقت‌های ما سیم‌هایی هستند که در پیاده‌روها در روی زمین بالای پایه‌های بتنی ما می‌بینید. که ما آنها را به کابل خود نگهدار تبدیل کردیم. در جاهای بسیار خاص و خلوت، حتی کابل‌های زمینی را هم سرقت می‌کنند. کابل‌های قدیمی که زیر زمین هستند. حتی در مرکز شهر هم ممکن است اتفاق بیفتد.


حمید علاقمندان بیان کرد: طول شبکه‌های شرکت توزیع برق استان اصفهان ۴۲ هزار کیلومتر می‌باشد که ۲۰۰۰ کیلومتر از قطر کره زمین ( طول خط استوا ) بیشتر است. پهناور بودن این شبکه باعث می‌شود که آسیب پذیری آن بیشتر شود نیروگاه‌های بزرگ خورشیدی در سطح استان‌ها ، با شرکت‌های برق منطقه‌ای است.
حمید علاقمندان مدیر کل شرکت توزیع برق استان اصفهان در پایان سخنان خود تاکید داشت: معیار این است کسی بایستی هزینه تمام شده برق را بیشتر بدهد که مصرف بالاتری دارد این قاعده‌ای بوده که در تمام محاسبات ارائه شده است. در استان‌های جنوبی و بخشی از استان ما که شامل کاشان می‌باشد تعرفه گرمسیری اعمال می‌شود. چهار منطقه گرمسیری در کشور داریم .کاشان ، آران و بیدگل گرمسیر ۳ می‌شوند که اگر تا ۶۰۰ کیلووات برق مصرف کنند هر ماه نرخ آن ۷۰ تومان می‌شود .
سپس مهندس رسول روستایی، معاونت برنامه‌ریزی شرکت توزیع برق استان اصفهان، با بیان اینکه: هدف از تبدیل شبکه مسی به پروژه های خود نگهدار فقط کاهش سرقت نیست ، بلکه هدف این پروژه همزمان با کاهش سرقت ، اصلاح و بهینه سازی و مقاوم سازی شبکه و افزایش قابلیت اطمینان شبکه هم هست. وی همچنین تاکید کرد: هدف تبدیل سیم مسی به کابل خود نگهدار ، کاهش سرقت تاسیسات ، افزایش قابلیت اطمینان و بهینه سازی شبکه است.
رسول روستایی درادامه افزود: تلفات شرکت حدود ۷ درصد است که یکی از پایین‌ترین درصدهای تلفات در سطح کل کشور محسوب می‌شود و جز ۳ یا ۴ شرکت برتر در سطح کاهش تلفات هستیم. روستایی با بیان اینکه: تاسیسات ما عمر مفیدی بین ۲۵ تا ۳۰ سال دارد ولی با بهینه سازی طول عمر تاسیسات بیشتر می‌شود، افزود: تلفات در کل دنیا حدود ۵ درصد است و ما در نرم خوبی قرار داریم و به دلیل کنترل پذیری جز بالاترین شرکت‌ها در کشور هستیم.


معاونت برنامه‌ریزی شرکت توزیع برق استان اصفهان خاطرنشان کرد: شبکه‌های ما به صورت مویرگی در سطح استان گسترده شده‌اند واین گستردگی شبکه ، کنترل به لحاظ انسانی را یک مقدار سخت می‌کند. چند راه وجود دارد یکی بحث کنترل الکترونیکی، مکانیزه و از راه دور است که در حال انجام است بخشی از پروژه‌های رویت پذیری و هوشمندسازی خصوصا اگر به طور کامل پیاده سازی شود شبکه را برای ما رویت پذیری می‌کند که کجا قطع شد است.
در ادامه جعفر بحرینی معاونت فروش و خدمات شرکت توزیع برق استان اصفهان اظهار داشت: با توجه به پایین بودن نرخ‌های برق ، برای این که بخش‌های خصوصی در سال های اخیر جهت احداث نیروگاههای خورشیدی ورود پیدا کنند ، ایجاد انگیزه نمی‌کرد. وی افزود: قانون مانع زدایی از صنعت برق که مصوب شد، ( ماده ۱۶ ) اعلام کرده صنایع باید هر ساله یک درصد از مصرف انرژی خود را از طریق تولید نیروگاه تجدید پذیر مصرف کند اگر نتوانند خودشان تولید کنند ، می‌توانند از بورس خریداری کنند. ما از بورس دو پنجره داریم پنجره‌ اول نیروگاه‌های سوخت فسیلی است که نرخ برق آنها پایین‌تر است. مهندس بحرینی گفت: در این راستا سیاست‌های کنترلی هم وصل شده به این معنا که برای اقشار کم درآمد در بخش خانگی که مصرف آنها پایین‌تر است اگر در حد الگوی مصرف ( الگوی مصرف خیلی مهم است) ، مشترک مصرف کند ، در فصل‌های گرم ماهیانه ، الگوی مصرف ما تا ۳۰۰ کیلووات است. و در فصل‌های غیر گرم ۲۰۰ کیلووات است.جعفر بحرینی بااین توضیح که : اگر مشترک ما کم مصرف باشد یعنی در فصل گرم تا ۳۰۰ کیلووات مصرف کند ،۷۷ تومان تا پله ۱۰۰ کیلو وات، ۹۰ تومان ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلووات و ۲۱۰ تا ۳۰۰ کیلووات ۱۹۴ تومان است و اگر همین مشترک پرمصرف شود پله اول به جای ۷۷ تومان ۱۱۷ تومان می‌شود و به صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند. این به خاطر این است که مشترکین به مصرف کمتر تشویق شوند. ۷۴ درصد از مشترکین خانگی در سطح استان در سطح الگوی مصرف ، مصرف می‌کنند و تنها ۲۶ درصد از مشترکین خانگی خارج از الگوی مصرف هستند.


بحرینی معاونت فروش و خدمات شرکت توزیع برق استان خاطرنشان کرد: قیمت ، چراغ راهنمای تولید کننده و مصرف کننده است. مصرف کننده وقتی می‌بیند قیمت پایین است مصرفش را بی‌اندازه بالا می‌برد تولید کننده وقتی می‌بیند قیمت پایین است به سمت تولیدش نمی‌رود. معاونت فروش و خدمات شرکت توزیع برق استان اصفهان تاکید کرد: بحث اختلاف بین ناترازی تولید و مصرف ،از چندین سال قبل شکل گرفته ،وقتی قیمت برق در تعرفه خانگی ارزان باشد، به جای ایزوله کردن ساختمان، با انرژی برق ساختمان خود را هم راحت سرد و هم راحت گرم می‌کنیم .


وی همچنین در مورد کنتورهای هوشمند بیان کرد : شاید جای سوال باشد که این چه مشکلی از مصرف کننده ما حل می‌کند؟ ما می‌توانیم به مشترکین به صورت لحظه‌ای گزارش دهیم که در این ساعت به چه صورت مصرف کرده‌اید مشترکین خانگی بسیار برای ما مهم است مشترکین خانگی مصرفشان را انجام می‌دهند بعد از دو ماه ما یک قبض برای آنها صادر می‌کنیم که پارامترهای زیادی در آن لحاظ شده است. مهندس بحرینی افزود: اگر ما بتوانیم به صورت روزانه مصرف او را چک کنیم و به مشترکین اطلاع دهیم خودشان متوجه می‌شوند که نسبت به دوره‌های قبل مصرفشان بیشتر یا کمتر بوده است و می‌توانند مصرف خود را مدیریت کنند. بحث مدیریت مصرف ، با استفاده از کنتورهای هوشمند همین اطلاعاتی که به آنها می‌دهیم می‌توانند مدیریت مصرف بسیار بهتری داشته باشند.
جعفر بحرینی معاونت فروش و خدمات شرکت توزیع برق استان اصفهان در پایان این نشست خبری اعلام کرد: مصرف مشترکین در زمان پیک برای ما خیلی مهم است. قبض‌های برق ما سه تعرفه دارد: میان باری ، کم باری و اوج بار. اگر مصرف کننده بین ساعت ۱۱ شب تا ۷ صبح مصرف کند قیمت برق یک چهارم اوج بار یا نصف میان باری است و قبض به شدت کاهش پیدا می‌کند.

مریم نظری

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x