دکتر مسعود اعتمادی فر: مبتلایان به بیماری صرع می‌توانند مانند یک انسان عادی زندگی کنند ازدواج کرده و بچه‌دار شوند

دکتر مسعود اعتمادی فر: مبتلایان به بیماری صرع می‌توانند مانند یک انسان عادی زندگی کنند ازدواج کرده و بچه‌دار شوند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، امروز شنبه چهاردهم بهمن ماه همزمان با هفته جهانی صرع، دکتر مسعود اعتمادی فر، متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ بیماری صرع و مدیر عامل انجمن صرع اصفهان، به همراه دکتر احمد شریعتی ، عضو شورای شهر اصفهان و عضو خیریه انجمن صرع اصفهان، مهندس طوفان روغنی، روابط عمومی انجمن صرع اصفهان، در محل سالن جلسه مجتمع مطبوعاتی استان اصفهان، با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

در این نشست خبری ابتدا دکتر مسعود اعتمادی فر، اظهار کرد: بیماری صرع یکی از بیماری‌های شایعی است  که از ابتدای خلقت انسان بوده و حدود ۱۰ درصد مردم در عمرشان دچار تشنج شده اند. دکتر مسعود اعتمادی فر، در رابطه با انجمن خیریه صرع گفت: انجمن خیریه صرع با حمایت مردم و خیرین بیش از سه هزار نفر را شناسایی کرده و تحت نظر خود قرار داده است. انجمن با هدف کمک به بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به صرع تشکیل شده و مهم ترین هدف این انجمن فرهنگ سازی است.

جامعه باید بداند که افراد مبتلا به صرع توانمندی های یک انسان سالم را دارند. بیماری صرع قابل درمان است اما نگرش جامعه باید نسبت به بیماری صرع و مبتلایان به این بیماری تغییر کند.

مسئولین انجمن معتقدند دستگاه هایی که از امکانات مالی و حمایتی برخوردارند باید در امر اهدا و وقف پیشقدم شوند و در ضمن بکار تبلیغاتی در این زمینه نیز بپردازند تا مردم به انجام این امور تشویق شوند، همچنین باید ارتباط و هماهنگی لازم بین افراد خیر و نیازهای جامعه در امر سلامت برقرار شود.

مبتلایان به بیماری صرع می‌توانند مانند یک انسان عادی زندگی کنند ازدواج کرده و بچه‌دار شوند، و این افراد در بیشتر اوقات ضریب هوشی نرمالی داشته و توانایی انجام کارهای مدیریتی را نیز دارند. و حتی می تواند مانند بقیه افراد جامعه رانندگی کند. دکتر مسعود اعتمادی فر، ادامه داد: بیماری صرع برای جامعه نباید هراس انگیز باشد زیرا اکثر بیماران مبتلا به این بیماری درمان پذیر هستند.

حتی زنان مصروع می توانند در عین مصرف دارو، باردار شوند و حتی کودک خود را شیر دهند. دکتر مسعود اعتمادی فر، ادامه داد: مصروع می تواند درمشاغل موجود در جامعه فعالیت کند و تنها تعداد کمی از این شغل هاست که برای این قشر مناسب نیست.

بیماری صرع یکی از بیماری‌های شایعی است  که از ابتدای خلقت انسان بوده و حدود ۱۰ درصد مردم در عمرشان دچار تشنج شده اند.

دکتر مسعود اعتمادی فر، افزود: ضربه‌های مغزی، عفونت ها، تومورهای مغزی، ضایعاتی که هنگام زایمان به وجود می آید و ناهنجاری های مغز می‌توانند منجر به بیماری صرع شوند، روش تشخیص صرع علاوه بر علائم بالینی، استفاده از روش های تشخیصی مثل نوار مغز یا ام آی ار است. وی در ادامه افزود: کانونی ایجاد کننده تشنج در مغز داریم که ۱۰ درصد افراد جامعه ممکن است این کانون را داشته باشند که به علت پیش شارژهای الکتریکی نابجا که ایجاد می‌کند، بیماری صرع را به وجود می آورد، اگر این کانون یکبار تشنج ایجاد کند به آن تشنج می‌گویم که ۱۰ درصد جامعه را در بردارد که تعداد زیادی می‌باشد. وی در ارتباط با آمار بیمار مصروع گفت: ۸۵۰ هزار بیمار مصروع در ایران زندگی می‌کنند که ۶۰ هزار بیمار مصروع در استان اصفهان زندگی می‌کنند.

سپس دکتر احمد شریعتی ، عضو شورای شهر اصفهان و عضو انجمن خیریه صرع اصفهان، ضمن یادی و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و تبریک ایام دهه فجر اظهار کرد: بحث پیشرفت علوم پزشکی را در بعد از انقلاب اسلامی را اصحاب رسانه تبئین کنند و این پیشرفت ها را بازگو کنند. انجمن خیریه صرع با کمک افراد مختلف ساختمان آن تکمیل شده است و همکاری شهرداری و اوقاف همیسه همراه انجمن بوده است. دکتر احمد شریعتی ، افزود: افراد بیایند و هر کسی یک نفر را حامی شوند و این با این کار باری از روی دوش انجمن برداشته خواهد شد. دکتر احمد شریعتی ، افزود: افرادی که می توانند کارآفرینی کنند کمک بزرگی به این عزیزان کرده اند.

در پایان دکتر مسعود اعتمادی فر، متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ بیماری صرع و مدیر عامل انجمن خیریه صرع اصفهان، در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، مبنی بر این که بیماری صرع ، وراثتی است یا خیر؟ و همچنین اگر کسی با این بیماران مواجه شد چگونه می توانند به این بیماران کمک کنند؟ اظهار کرد: کمتر از سه درصد بیماران صرع جنبه ژنتیکی دارند و انتقال صرع از طریق وراثت نادر است. صرع در تمام گروه‌های سنی دیده می‌شود،  این بیماری در اطفال و سنین بالای ۵۰ سال بیش تر می‌باشد، همچنین در مردان و زنان مساوی است اما در مردان به علت ضربه های مغزی بیش تر دیده می‌شود. بیماران مصروع مشکلات فراوانی دارند که دلیل آن ۱۰ تا ۳۰ درصد، بیماران صرع‌های مقاوم هستند و این  یعنی درمان روی آنان اثری ندارد.

بسته به اینکه کدام قسمت مغز در این بیماری درگیر شود علائم آن نیز متفاوت است. اما بیماری که تشنج می کند، خد بعد از ۳۰ ثانیه کنترل می شود و بهتر است بیمار را به پهلو خوابانده شود، و اگر بیشتر از ۵ دقیقه طول بکشد باید با اورژانس تماس گرفت و به بیمارستان انتقال داده شود.

علیرضا اقتصاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x