اجتماعی بهداشت تصاویر چندر رسانه دسته‌بندی نشده یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

تغییرات سن بلوغ  دختران درسال های اخیر 

تغییرات سن بلوغ  دختران درسال های اخیر 

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز؛ در حالی که سن بلوغ در دختران ایرانی بین ۹ تا ۱۱ سالگی عنوان می شود.، ارزیابی وضعیت چهار هزار دختر تهرانی، که توسط گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز تحقیقات رشد و تکامل این دانشگاه انجام شده، نشان می دهد چاقی ارتباط مستقیم با کاهش سن بلوغ در دختران دارد و هر چه میزان چاقی بیشتر باشد، سن بلوغ دختران پایین تر می آید. به این ترتیب، با افزایش شیوع چاقی، سن بلوغ در دختران ایرانی و به خصوص در شهرهای بزرگ مثل تهران، رو به کاهش گذاشته است.

بر اساس آمارها، در ایران در ۲۰ سال اخیر تعداد کودکان مبتلا به چاقی ۳ برابر شده است و ۶ درصد کودکان ایرانی در سنین مدرسه، چاق اند.

دکتر علی ربانی، متخصص کودکان و فوق تخصص غدد و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران که مسئولیت این طرح تحقیقاتی را در تهران بر عهده داشته، با اشاره به اینکه بلوغ زودرس می تواند نشان دهنده یک بیماری باشد و اگر سیر سریعی داشته باشد، در قد نهایی فرد تاثیر دارد، می گوید: حاصل تحقیق روی ۴ هزار و ۲۰ نفر، نتایج مختلفی را به ما نشان داد؛ از جمله اینکه بلوغ در دختران ایرانی نسبت به کشورهای دیگر مورد مطالعه از قبیل مصر و امریکا و بعضی از کشورهای اروپایی زودتر است و حتی در سن ۷ سالگی شروع می شود.

وی ادامه می دهد: دومین نتیجه این مطالعه این بود که معمولا دوران بلوغ ۲ سال است، ولی متوسط طول دوران بلوغ در ایران بیشتر است، یعنی به طور کلی هم سن شروع بلوغ در ایران زودتر و هم سن خاتمه آن دیرتر است. نکته قابل تامل در این تحقیق این بود که بلوغ در دخترانی که وزن بیشتر داشتند، زودتر از حد معمول شروع شده بود؛ به گفته دکتر ربانی آنچه در کتاب ها آمده، هم این است که وزن کمتر منجر به بلوغ دیرتر از حد معمول می شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه در مطالعه یاد شده معلوم شد ۲ درصد دختران ایرانی زیر ۷ سال به بلوغ می رسند، در ادامه تاکید می کند: توصیه من به والدین این است که با شروع علائم بلوغ، به قد کودک خود توجه کنند و این را بدانند که در این هنگام فرد به بلوغ رسیده کاملا باید مورد بررسی پزشک قرار گیرد تا سیر بلوغ تند نباشد به طوری که فرصت رشد رااز فرد بگیرد.

دکتر ربانی با توضیح اینکه بلوغ ۵ مرحله دارد و ۲ سال طول می کشد تا این مراحل خود را نشان دهند، ادامه می دهد: مرحله اول قبل از بلوغ است؛ مرحله پنجم هم زمانی است که فرد کاملا بالغ شده است و مراحل ۲و۳و۴ ممکن است در فردی کمتر از چند ماه و در فرد دیگر حدود یک سال  طول بکشد. اما در حالی که چاقی معضل و اپیدمی تمام کشورهای جهان است، چرا بلوغ زود رس بیشتر در دختران ایرانی خودش را نشان می دهد؟

 دکتر ربانی در پاسخ به این پرسش می گوید: البته این مشکل فقط مخصوص کشور ما نیست، بلکه نسبت به کشورهای مورد مطالعه، ایران در رتبه اول بوده و احتمالا می توان چنین نتیجه ای را به خیلی از کشورها نسبت داد.

این فوق تخصص غدد با بیان اینکه بیولوژی بدن سن بلوغ را برای هر فردی تعیین کرده است، می گوید: بدیهی است که اگر ما عوامل بلوغ از قبیل وزن را پایین نگه داریم، بلوغ دیرتر شروع می شود. یعنی اگر قرار باشد فردی در وزن ۳۷ کیلو گرم به بلوغ برسد، طبیعی است که هر چه فرد دیرتر به این وزن برسد، بلوغ نیز در او دیرتر شروع می شود و این امر در قد او هم تاثیر خواهد داشت. بااین حال بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه میشیگان انجام شده است دخترانی که در سن ۳ سالگی اضافه وزن دارند، در سن ۹ سالگی وارد دوره بلوغ شده و حتی علائم اولیه بلوغ را در سن ۸ و ۹ حتی ۷ سالگی نشان داده اند.

دکتر ربانی در تشریح فرایند بلوغ می گوید: وقتی بلوغ شروع می شود، هیپوتالاموس، هیپوفیز و گنادوتروپین ها فعال می شوند. هیپوتالاموس هیپوفیز را تحریک می کند، هیپوفیز تخمدان را تحریک می کند و تخمدان هم استروژن ترشح می کند. استروژن باعث بسته شدن اپی نفرین یعنی قسمتی می شود که باعث رشد استخوان است و اگر این اتفاق زود بیفتد، قد کوتاه می شود. اما ظاهرا بلوغ زود رس فقط به چاقی مربوط نمی شود و بیماری های دیگر از قبیل بیماری های آنزیمی، ترومای مغزی، ضربه های مغزی، آنسفالیت ها، کم کاری تیروئید و … نیز در ایجاد نوع مرضی آن موثرند. 

دکتر ربانی با اشاره به اینکه بلوغ به ۲ دسته بلوغ مرضی و غیر مرضی تقسیم می شود، می گوید: نکته بسیار مهم این است که قبل از تمام شدن دوران بلوغ این بیماری ها باید تحت درمان های دوره ای و اختصاصی قرار گیرند. 

دکتر ربانی در توضیح نحوه این درمان ادامه می دهد، درمان جلوگیری از بلوغ زود رس مرضی که منجر به کوتاهی قد می شود، داروهایی هستند که این داروها همان محرک های بلوغ اند، ولی چون مقدار زیادی از آن را به فرد می دهیم، مکانیزم بدن بر عکس می شود، به گونه ای که توقف فعالیت هیپوفیز و هیپوتالاموس و تخمدان ها را در پی دارد و در نهایت از بلوغ جلوگیری می کند.

به گفته دکتر ربانی آمپول های دیفرلین یا دکاپپتیل که از دسته آنالوگ های طولانی اثر GNRH هستند، هر ۴ هفته یک بار تزریق می شوند و فرد باید هر ۲ ماه یک بار توسط پزشک ویزیت شود. وی تاکید می کند: بی تحرکی و غذاهای پر کالری در زندگی امروز به خصوص در تک فرزندان منجر شده که در اغلب دختران ایرانی به جای این که سالانه شاهد ۲ کیلو اضافه وزن باشیم، این مقدار افزایش پیدا کند. در حالی که به عقیده متخصصان هنوز هیچ علت قطعی و شناخته شده ای در خصوص علت شروع دوران بلوغ وجود ندارد.

شهرزاد سادات موسوی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x