اجتماعی استان اصفهان تصاویر چندر رسانه دسته‌بندی نشده فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

روش های تعيين جنسيت جنين 

اگر قدم اول براي اينكه مطمئن شويد كه نوزاد صحيح و سالم است برداشته شده باشد، نوبت به قسمت بسيار هيجان انگيز قضيه كه همان جنسيت است مي رسد. كاري كه معمولا پزشكان حتما با انجام آزمايش هاي مختلف پس از گذشت چند ماه از بارداري انجام مي دهند. همه اين آزمايش ها البته براي باخبر شدن از جنسيت نوزاد است و تاكنون هيچ روش علمي براي « تعيين» جنسيت نوزاد پيدا نشده است.

اگر باردار هستید، ممکن است کنجکاو باشید که جنسیت کودک خود را بدانید. برخی از روش‌ های پیش‌ بینی اولیه وجود دارد که می‌تواند جنسیت کودک شما را تعیین کند، از جمله آزمایش سونوگرافی، آزمایش ژنتیک و آزمایش خون. 

تشکیل آلت تناسلی از هفته ششم بارداری شروع می شود. جنین های دختر و پسر در طول سونوگرافی سه ماهه اول تا حدود هفته چهاردهم بارداری کاملاً شبیه به هم هستند.

نظریه ای به نام نظریه رمزی وجود دارد که نشان می دهد می توانید جنسیت جنین را تا هفته ششم بارداری با مشاهده قرارگیری جفت در تصویر اولتراسوند پیش بینی کنید. این نظریه می گوید که می توان جنسیت جنین را با بررسی اینکه جنین در کدام سمت رحم قرار دارد، تشخیص داد. با این وجود، هیچ مدرک علمی برای حمایت از این روش وجود ندارد.

شما همچنین می توانید با انجام آزمایش غیر تهاجمی قبل از تولد (NIPT)، یک آزمایش خون، که معمولاً بین هفته های ۱۱ تا ۱۴ بارداری انجام می شود، جنسیت کودک خود را دریابید.

روش ‌های آزمایش ژنتیکی مانند آمنیوسنتز یا نمونه ‌برداری از پرزهای کوریونی (CVS) نیز می‌توانند جنسیت کودک شما را آشکار کنند. پزشکان به طور کلی CVS را بین هفته های ۱۱ و ۱۴ بارداری و آمنیوسنتز، بین هفته های ۱۵ و ۲۰ انجام می دهند. این آزمایش‌ها عمدتاً زمانی انجام می ‌شوند که پزشک به ناهنجاری ‌های جنینی مشکوک باشد و نیاز به تشخیص اختلالات کروموزومی داشته باشد و آزمایش ‌ها خطرات خاصی را به همراه داشته باشند. متخصصان این آزمایش ها را برای تعیین جنسیت جنین توصیه نمی کنند.

در طی سونوگرافی که بین هفته های ۱۸ تا ۲۲ بارداری انجام می شود، می توانید متوجه شوید که جنین پسر است یا دختر. در هفته هجدهم، پزشک شما ممکن است بتواند جنسیت کودک شما را در وضعیتی که اندام تناسلی او قابل مشاهده باشد تشخیص دهد. اگر پزشک نتواند اندام تناسلی جنین را به وضوح ببیند، ممکن است نتواند جنسیت جنین را به طور قطع تشخیص دهد.

سونوگرافی یکی از روش های اولیه برای پیش بینی جنسیت جنین است. بین هفته های ۱۸ تا ۲۲ بارداری، پزشک شما ممکن است بتواند جنسیت جنین را در طول سونوگرافی تعیین کند. آنها ممکن است اندام تناسلی جنین را بررسی کنند و به دنبال علائم مختلفی باشند که نشان دهد جنین دختر است یا پسر.

همانطور که قبلاً گفته شد، حتی در طول یک سونوگرافی، پزشک ممکن است نتواند جنسیت جنین را دریابد. جنین ممکن است در وضعیتی باشد که اندام تناسلی او قابل مشاهده نباشد. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است نیاز به تکرار سونوگرافی داشته باشید. اگر دوقلو دارید، تعیین جنسیت چالش برانگیزتر می شود. تعیین دقیق جنسیت جنین به تجربه اپراتور سونوگرافی و استفاده از دستگاهی با وضوح بالا بستگی دارد.

موارد خاصی وجود دارد که تکنسین ها و پزشکان در تصاویر سونوگرافی به دنبال آن هستند تا جنسیت جنین را بیابند. این شامل:

تجسم اندام تناسلی – قبل از اینکه وضوح تصویربرداری اولتراسوند به اندازه امروز بالا باشد، پزشک یا اپراتور سعی می کردند آلت تناسلی پیدا کنند تا تشخیص دهند که آیا جنین پسر است یا خیر. اگر پزشک در سونوگرافی آلت تناسلی پیدا نکرد، در این صورت فرض می ‌شود که جنین دختر است. امروزه امکان مشاهده فرج، کلیتوریس و لابیا در جنین دختر و کیسه بیضه، آلت تناسلی و بیضه های نزولی در مردان وجود دارد. با این حال، در طول سونوگرافی سه ماهه اول، شکل و اندازه آلت تناسلی و کلیتوریس تقریباً یکسان است. تعیین جنسیت سونوگرافی سه ماهه اول دارای نتایج کاذب قابل توجهی است.

 علامت دیگری در سونوگرافی که نشان می دهد کودک شما ممکن است مونث باشد، علامت همبرگر است (به صورت سه خط ظاهر می شود). اندام تناسلی جنین دختر ممکن است شبیه همبرگر باشد و کلیتوریس بین دو لابیا قرار دارد.

 علامت لاک پشت در سونوگرافی نشان می دهد که جنین ممکن است مذکر باشد. در علامت لاک پشت، به نظر می رسد که نوک آلت تناسلی از پشت بیضه ها بیرون می آید. این علامت در برخی از جنین ها به سختی قابل مشاهده است. به همین دلیل، پزشک یا اپراتور به دنبال علائم متعدد در سونوگرافی برای تعیین جنسیت جنین هستند.

جنین ‌های پسر می‌توانند حتی در رحم نعوظ داشته باشند. اگر پزشک شما دقیقاً در لحظه مناسب به سونوگرافی نگاه می کند، ممکن است متوجه آلت تناسلی شود که کاملاً مشخص است. این امر تعیین جنسیت جنین را بسیار ساده تر می کند.

روش های آزمایش ژنتیکی مانند آمنیوسنتز یا CVS نیز می توانند روش های پیش بینی اولیه برای تعیین جنسیت جنین باشند. پزشکان به طور کلی این آزمایش ها را برای تعیین اینکه آیا جنین دارای ناهنجاری کروموزومی یا اختلال ژنتیکی مانند سندرم داون است انجام می دهند. آنها می توانند به طور همزمان اطلاعاتی در مورد جنسیت جنین به دست آورند. کارشناسان آزمایش ژنتیک را فقط برای تعیین جنسیت توصیه نمی کنند، زیرا خطراتی به همراه دارد.

آمنیوسنتز نوعی آزمایش ژنتیکی است که در آن پزشک با استفاده از یک سوزن بلند و نازک، مقدار کمی مایع آمنیوتیک را از رحم می گیرد. برخی از سلول های جنین در مایع آمنیوتیک وجود دارد که می تواند برای تعیین وجود هر گونه اختلال ژنتیکی و همچنین جنسیت جنین مورد استفاده قرار گیرد. به طور کلی آمنیوسنتز را بین هفته های ۱۵ تا ۲۰ بارداری انجام می دهند.

 روش‌های آزمایش ژنتیک ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد و معمولاً برای افراد باردار بالای ۳۵ سال، زوج‌ هایی که سابقه خانوادگی اختلالات ژنتیکی دارند یا برای تأیید نتیجه مثبت غربالگری قبل از تولد استفاده می ‌شود.

 آخرين خبر جالب توجه دراين زمينه اين است كه اخيرا تست جديدي از طريق رايانه و فروش هاي آنلاين ارائه شده كه به مادران اين امكان را مي دهد كه بتوانند با پرداخت چند يورو جنسيت فرزند خود را در حالي كه تنها 6 هفته است مهمان بدن آنهاست را تشخيص دهند. اين كيت تشخيصي جنجالي در آمريكا به پا كرده و از زمان ورودش به بازار بحث هاي بسياري را برانگيخته است.

بعد از ورود اين كيت به بازار عده اي اعتراض كردند كه اين تشخيص زود هنگام جنسيت جنين ممكن است باعث به خطر افتادن جان جنين شود. زيرا در اين صورت والدين مي توانند به محض آنكه متوجه شدند نوزادشان جنسيت دلخواه آنها را ندارد و از آنجا كه تازه 6 هفته است وارد رحم مادر شده و سقط آسان و كم دردسر است نوزاد را سقط كنند و به اين ترتيب آمار سقط هاي جنين به شكل سرسام آوري بالا رود. اين در حالي است كه كمپاني سازنده اين وسيله ادعا مي كند كه دانستن زودتر جنسيت نوزاد مي تواند زمان بيشتري به والدين دهد كه بتوانند در مورد فرزندشان تصميم گيري و برنامه ريزي كنند. گفته مي شود تست هاي فوق احتمال 99 درصد درست از آب در مي آيند و به همين خاطر مي توانند راه موثرتري براي فهميدن جنسيت نوزادان كه معمولا اشتباه هم دارند، باشند.

البته اين اولين باري نيست كه براي فهميدن جنسيت جنين در سنين بسيار كم وسايل مختلفي توليد مي شود. در گذشته نيز انستيتو سلامت كودكان در یک کشور اروپایی  تستي را روانه بازار كردكه ادعا كرد مي تواند جنسيت را در هفته هفتم حاملگي تشخيص دهد اما اين تست تنها براي زناني استفاده مي شد كه امكان بيماري براي نوزادان پسرشان به صورت ارثي وجود داشت و اين آزمايش مي توانست كمك بسياري به آنها كند.

امروزه اكثر بيمارستان ها جنسيت نوزاد را با سونوگرافي پس از 20 هفته به والدين اعلام مي كنند، اما  سازنده تست جديد شناسايي جنيست 6 هفته اي  ادعا مي كند اكثر والدين به خاطر هيجان بسيار دوست دارند كه جنسيت مهمان در راهشان را زودتر بدانند و به همين خاطر است كه مي توانند پس از گرفتن تست جواب هاي آن را به مركز بفرستند و بلافاصله از طريق پست يا با چك كردن سايت فروش اين تست ها جواب خود را دريافت كنند. اما نگراني كه باعث شده تا مخالفت هاي بسياري با اين تست ها صورت بگيرد همچنان وجود دارد و ممكن است برخي خانواده ها با دانستن جنسيت در زمان بسيار نزديك اگر از نتيجه راضي نبودند دست به سقط جنين بزنند و اين همان خطري است كه مي تواند هر نوزاد بي گناهي را كه جنسيت دلخواه والدين را نداشته باشد مورد تهديد قرار دهد.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x