حسین هرسیج رئیس دانشگاه اصفهان: برگزاری همایش بین المللی نقش ایرانیان در توسعه و بازسازی عتبات عالیات در ادوار گذشته

دکتر حسین هرسیج رئیس دانشگاه اصفهان: برگزاری همایش بین المللی نقش ایرانیان در توسعه و بازسازی عتبات عالیات در ادوار گذشته


رئیس دانشگاه اصفهان گفت: همایش بین المللی نقش ایرانیان در توسعه و بازسازی عتبات عالیات در ادوار گذشته، بصورت تخصصی و مسئله محور ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد اما قبل از آن چهار پیش همایش فصلی خواهیم داشت.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، دکتر حسین هرسیج، رئیس دانشگاه اصفهان، چهارشنبه سیزدهم دی ماه، در سالن شهید حاج قاسم سلیمانی دانشگاه اصفهان، در نشست خبری با اصحاب رسانه با محوریت و عنوان دبیرخانه همایش بین المللی نقش ایرانیان در توسعه و بازسازی عتبات عالیات در ادوار گذشته در سالن شهید حاج قاسم سلیمانی دانشگاه اصفهان اظهار کرد: دانشگاه به‌عنوان یک محیط عملی و آکادمیک وظیفه خود دانسته است که در این مسیر گام بردارد و ما در ماه‌های گذشته تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کردیم و امروز به افتتاحیه این همایش رسیدیم. همایش بین المللی نقش ایرانیان در توسعه و بازسازی عتبات عالیات در ادوار گذشته، بصورت تخصصی و مسئله محور ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد اما قبل از آن چهار پیش همایش فصلی خواهیم داشت. این همایش در راستای این رویکرد است و این مسئله ارتباط تنگاتنگ با احیای تمدن اسلامی و ارتقای قدرت نرم جمهوری اسلامی در کل دنیا دارد.

دکتر حسین هرسیج، رئیس دانشگاه اصفهان، ادامه داد: شهید سردار حاج قاسم سلیمانی، رهرو راه ولایت و امامت، به حق بنیانگذار ستاد بازسازی عتبات عالیات بود. همه ما به نوعی مدیون زحمات سردار دل‌ها و فرماندهان جبهه مقاومت هستیم.

دکتر حسین هرسیج، در رابطه با امنیت کنونی جامعه و دانشگاه ها گفت: اکنون امنیت جامعه و دانشگاه‌ها و ادامه فعالیت ستاد بازسازی عتبات عالیات، مدیون امنیتی است که فرماندهان جبهه مقاومت برای ما به ارمغان آوردند و زمینه را برای عشاق امامت و ولایت فراهم کردند تا در هر زمان که اراده کنند بتوانند به عتبات عالیات مشرف شوند. آنها به خوبی می‌دانستند که هزینه سازش بیش از هزینه مقاومت است. با حضور فرماندهانی مانند سردار سلیمانی و بنیان‌گذاری ستاد توسعه و بازسازی عتبات‌ عالیات در ۲۰ سال پیش امروز این فرصت حضور برای همه ما فراهم شده است.

دکتر حسین هرسیج، رئیس دانشگاه اصفهان، افزود: ایرانیان نقش ویژه ای در بازسازی عتبات عالیات دارند، امید است از جنبه علمی و تبلیغاتی با توجه به رویکرد جامعه محوری و تمدن سازی دانشگاه بتوانیم اقدامات شایستی را در این زمینه به انجام برسانیم.

دکتر حسین هرسیج، رئیس دانشگاه اصفهان، درخصوص اهمیت بازسازی و توسعه عتبات عالیات ادامه داد: حضور و عملکرد ایرانیان در احیای عتبات عالیات نشان دهنده تمدن ایران اسلامی و ارتقای قدرت نرم جمهوری اسلامی است، بدین وسیله فرهنگ مقاومت، شهامت و شهادت که به واسطه شهید سلیمانی این فرهنگ تسری پیدا کرد؛ در دنیا ترویج می‌یابد.

دکتر حسین هرسیج، درباره زمان و نحوه برگزاری این همایش خاطرنشان کرد: همایش نقش ایرانیان در بازسازی عتبات عالیات، بصورت تخصصی و مسئله محور در حال انجام است اما نمی‌شود در تمام مسائل ستاد عتبات عالیات دخالت کنیم با این حال در راستای تحقق بخشی به تحقیقات و بنیان سازی و تحلیل آنها، کمیته های مختلفی تشکیل شده است که این تحقیقات را بررسی و تحلیل کنند. همایش اصلی ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد اما قبل از آن چهار پیش همایش فصلی خواهیم داشت.

هرسیج گفت: در حال ارتباط با دانشگاه های سوریه و لبنان هستیم تا به عنوان دانشگاه های همکار به ما در این زمینه کمک کنند. فراخوان همایش، بین المللی است و با کمک ستاد عتبات عالیات ضمن بررسی و پیگیری مباحث علمی و مقالات برگزیده، برخی از این مقالات در مجلات علمی و پژوهشی به چاپ می‌رسد.

رئیس دانشگاه اصفهان تصریح کرد: تیم داوران، تیم جامعی از دانشگاه های مختلف است، ۱۴ نفر از برگزیدگان مقالات به سفر زیارتی عتبات عالیات و ۱۴ نفر دیگر به سفر مشهد مقدس خواهند رفت.

سپس جعفر عسکری، رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان، هم در این نشست خبری ضمن تبریک به مناسبت میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و یادآوری سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: شهید سلیمانی بنیانگذار ستاد بازسازی عتبات عالیات بوده و ما نیز باید پرچمدار و ادامه‌دهنده راه ایشان باشیم تا از طریق توسعه عتبات عالیات، فرهنگ اهل بیت (ع) ترویج پیدا کرده و گستره آن به نقاط مختلف دنیا برسد. دبیرخانه همایش بین‌المللی «نقش ایرانیان در توسعه و بازسازی عتبات عالیات در ادوار گذشته» آغاز به‌کار کرده و این همایش قرار است با همکاری ستاد بازسازی عتبات عالیات و دانشگاه اصفهان در محورهای مختلف با مشارکت پژوهشگران در سال ۱۴۰۳ برگزار شود. اهل بیت علیهم السلام نیازی به فعالیت و کنشگری ما ندارند. ما ۱۴۰۰ سال منتظر فرصتی برای احیای این فرهنگ ولایی بودیم و نباید کوتاهی در این راه صورت بگیرد. چندین سال از انقلاب شکوهنمد اسلامی می‌گذرد. کارهای ارزشمندی انجام شده است ولی انتظار میرود با بهره گیری از روش های علمی و پژوهشی قدم های شایسته تری برداشته بشود.

جعفر عسکری، رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان، گفت: دبیرخانه همایش بین‌المللی «نقش ایرانیان در توسعه و بازسازی عتبات عالیات در ادوار گذشته» آغاز به‌کار کرده و این همایش قرار است با همکاری ستاد بازسازی عتبات عالیات و دانشگاه اصفهان در محورهای مختلف با مشارکت پژوهشگران در سال ۱۴۰۳ برگزار شود. وی افزود: همایش اصلی قرار است در بهمن ۱۴۰۳ برگزار شود، اما قبل از آنها پیش همایش‌هایی برگزار خواهد شد که اولین گام‌های پژوهشی برای گردآوری منبع علمی جامع در خصوص نقش ایرانیان در توسعه و بازسازی عتبات عالیات در ادوار گذشته باشد و این همایش اولین سنگ بنای همکاری‌های علمی‌پژوهشی ستاد بازسازی عتبات عالیات و دانشگاه‌ها در راستای ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی خواهد بود و از پژوهشگران و صاحبان قلم دعوت به همکاری می‌کنیم. جعفر عسکری، در ادامه افزود: در نشستی که با روسای دانشگاه‌ها داشتیم، با توجه به استقبال آنها، با محوریت دانشگاه اصفهان قرار شد کاری علمی و پژوهشی برای بررسی نقش ایرانیان در توسعه و بازسازی عتبات عالیات صورت گیرد. مبنی بر این است که دانشگاه فرهنگیان هم مجمع جهانی اربعین را به میزبانی اصفهان برگزار کند. دانشگاه هنر هم با بهره گیری از دانشجویان و اساتید خلق آثار هنری با محوریت اربعین را به عهده دارد. دانشگاه اصفهان هم یک موزه با نام اهل بیت علیهم السلام افتتاح کردند.

عسکری در خصوص پیشینه و فعالیت های ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات گفت: حدود ۱۸ سال پیش به همت شهید حاج قاسم سلیمانی و تایید مقام معظم رهبری، ستاد کاملا مردمی توسعه و بازسازی عتبات عالیات شکل گرفت و حدودا ۲۱۶ پروژه برای توسعه عتبات عالیات درحال انجام است که قابل مقایسه با گذشته نیست و نشان‌دهنده فعالیت و اخوت میان ایران و عراق است.

رئیس ستاد توسعه بازسازی عتبات عالیات تصریح کرد: حدود ۷۰ درصد صحن حضرت زینب و ۴۰ درصد صحن امام باقر علیه السلام تکمیل شده و امید است در اربعین سال آینده از آن بهره برداری شود زیرا که همه اینها افتخاری برای ارادت مندان و عشاق الحسین است.

وی گفت: ساخت ضریح ها، درب‌های حرمین و پروژه های متعدد در کاظمین و سامرا با نذورات مردمی در حال تکمیل است؛ این قبیل فعالیت ها منحصر به ایرانیان نیست، از هند و پاکستان و لبنان و غیر مسلمانان هم برای شرکت و فعالیت در این ستاد حضور دارند.
عسکری گفت: این زیر ساخت ها در ترویج فرهنگ ائمه نقش بسزایی دارند. سال گذشته ۲۲ میلیون زائر به عتبات عالیات مشرف شدند. اگر امکانات بهداشتی، رفاهی و … فراهم نباشد، این استقبال کاهش می‌یابد. لذا نیاز است در این حوزه سرمایه گذاری شود. امید است با رویکرد و رویشی که در کثرت زوار داریم، خدمات شایسته ای به آنها عرضه شود که بستر تمدن اسلامی فراهم بشود .

رئیس ستاد توسعه بازسازی عتبات عالیات تصریح کرد: با وجود مشکلات اقتصادی، حدود ۲ هزار خادم داوطلب داریم و نسبت به سال گذشته ۱۲۳ درصد شاهد افزایش نذورات بودیم.

وی خاطرنشان کرد: موکب های ایرانی، جدای از ۱۷۲ موکبی که اصفهان دارد، خدمات ارزنده ای در حوزه کمک های مومنانه، بهداشت و درمان ارائه دادند. کمتر از دو هفته است که قرارداد همایش مابین دانشگاه اصفهان و ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات منعقد شده است و به علت تقارن آن با شهادت سردار دلها و میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها قرار بود از آن رونمایی بشود ولی زمینه آن فراهم نشد.

عسکری یادآور شد: بیشترین موکب در اربعین مربوط به استان‌های تهران خوزستان و اصفهان است که در اربعین گذشته، ۱۷۲ موکب را اصفهانی‌ها بر پا کردند. و در سال گذشته ۶۰ میلیارد کمک های مردمی اصفهان حاصل شد و ۱۲۳ درصد کمک های مردمی افزایش پیدا کرده است و از ابتدای فعالیتِ ستاد استان تاکنون، هنرمندان اصفهانی، ۴۰ درِ هنری را در عَتَبات عالیات ساخته اند.

جعفر عسکری افزود: صحن حضرت زهرا و حضرت زینب (س) در شهر کربلا در دست ساخت است که صحن حضرت زهرا(س) در کربلا ۷۰ درصد پیشرفت داشته و اربعینِ سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

جعفر عسکری، رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان، افزود: تمام این پروژه‌های ساخت و ساز در راستای معرفت افزایی قدم برداشته‌اند و این امر نیازمند شناختن نقش و جایگاه ایرانیان در توسعه و بازسازی عتبات عالیات است که به لطف خدا با همکاری دانشگاه اصفهان و دانشکده‌های مرتبط در چند محور، همایشی در این خصوص برگزار خواهد شد تا منبع جامع و کامل علمی‌پژوهشی در این درباره به جامعه علمی کشور افزوده شود.”

مریم نظری

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x