دکتر سادات بدری در ترجمان دانش: مصرف هر مکملی باید دلیلی داشته باشد و مصرف اضافه هیچ کمکی به بدن نمی کند

دکتر شیرین سادات بدری در ترجمان دانش: مصرف هر مکملی باید دلیلی داشته باشد و مصرف اضافه ی مکمل ها هیچ کمکی به بدن نمی کند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، در روز دوشنبه بیستم آذر ماه در سلسله نشست‌های خبری ترجمان دانش، در آذر ماه پژوهش ، در دانشکده داروسازی با حضوردکتر لیلا صفائیان، عضو هیئت علمی گروه فارماکولوژی و سم شناسی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دکترسمیه تیموری، عضو هیئت علمی گروه فارماسیوتیکس، دکتر شیرین سادات بدری، عضو هیئت علمی گروه داروسازی بالینی و خدمات دارویی، نماینده معاونت پژوهشی ، معاون و کارشناسان پژوهشی و روابط عمومی دانشکده و مجریان چهار طرح تحقیقاتی دانشکده ، در محل سالن دکتر یقینی دانشکده دارو سازی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

در این نشست خبری ابتدا دکتر لیلا صفائیان، عضو هیئت علمی گروه فارماکولوژی و سم شناسی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در رابطه با طرح خود به عنوان ( ارزیابی اثرات پایین آورنده چربی های خون عصاره گیاه تره قفقازی در مدل حیوانی ) گفت: مصرف این گیاه چربی کبد چرب را کاهش می دهد. دکتر لیلا صفائیان، عضو هیئت علمی گروه فارماکولوژی و سم شناسی، در ادامه اظهار کرد: در این طرح دوزهای مختلف عصاره گیاه تره قفقازی که گیاهی بومی استان های غربی ایران و از تیره نرگسیان می باشد در یک مدل حیوانی در موش های صحرایی مبتلا به ازدیاد سطح چربی های خون مورد ارزیابی قرار گرفت و تجویز این عصاره توانست سطح تری گلیسیرید و کلسترول را کاهش داده و نیز سبب بهبود کبد چرب و کاهش سطح آنزیمهای کبدی شود .

سپس دکترسمیه تیموری، عضو هیئت علمی گروه فارماسیوتیکس، در خصوص طرح خود با عنوان ( تهیه و ارزیابی ویفر مخاط چسب حاوی دیسپرسیون جامد سرتاکونازول جهت درمان کاندیدیازیس دهانی ) گفت: این دارو در مخاط دهان چسبندگی بیشتری نسبت به داروهای دیگر دارد و زمان ماندگاری آن در دهان بیشتر است. دکترسمیه تیموری، عضو هیئت علمی گروه فارماسیوتیکس، در ادامه افزود: در این طرح تحقیقی به این نتیجه می توان رسید، که با توجه به ماندگاری بیشتر این دارو در دهان اثربخشی آن در درمان بیماری بیشتر از سایر داروهای موجود نظیر نیستاتین می باشد.

بعد از آن دکتر شیرین سادات بدری، عضو هیئت علمی گروه داروسازی بالینی و خدمات دارویی، در خصوص طرح های تحقیقاتی خود با عنوان های ( ارزیابی تاثیر مکمل امگا-۳ بر سطح هوموسیستئین سرم در بیماران تحت دیالیز صفاقی ) گفت: حدود ۵ سال است که استفاده از مکمل ها حالت تجمل گرائی پیدا کرده است، و باید بدانیم مصرف اضافه مکمل ها در بدن کمکی نخواهد کرد. مکمل ها نباید بدون تجویز پزشک مصرف شود و باید بدانیم مصرف مکمل ها بدون تجویز پزشک بدون عارضه نیست. و نتیجه این مطالعه که انجام شده است کاربردی است. سپس دکتر شیرین سادات صادقی بدری، عضو هیئت علمی گروه داروسازی بالینی و خدمات دارویی، اظهار کرد: نتیجه تحقیق در طرح اول حاکی از این بود که مکمل امگا- ۳ تاثیر معنی داری بر سطح هوموسیستئین سرم بیماران تحت مطالعه نداشته و بنظر می رسد مطالعات بیشتر و در مقیاس بزرگتری در این خصوص لازم می باشد. دکتر شیرین سادات صادقی بدری، عضو هیئت علمی گروه داروسازی بالینی و خدمات دارویی، در مورد طرح دیگر تحقیقاتی با عنوان ( بررسی تاثیر تجویز سلنیوم بر پروفایل چربی ،شاخص های کم خونی و التهاب در بیماران تحت دیالیز خونی و دیالیز صفاقی ) ادامه داد: نتیجه تحقیق در طرح دوم نشانگراین بود که مصرف مکمل سلنیوم در بیماران تحت مطالعه توانست برخی عوامل خطر مرگ ومیر آنها را کاهش داده و هموگلوبین را بدون عوارض جانبی عوامل اریتروپوئیتیک افزایش دهد. و در این طرح تحقیقاتی، نقش مفید مکمل سلنیوم در کاهش اسید اوریک نیز در این مطالعه نشان داده شده است.

در پایان خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، دکتر لیلا صفائیان، عضو هیئت علمی گروه فارماکولوژی و سم شناسی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در مورد استفاده از این گیاه داروئی تا چه اندازه بوده است، و اثرات این داروی گیاهی تا جه اندازه بوده است گفت: با توجه به هزینه های زیادی که این طرح تحقیقاتی داشت ، هنوز بررسی نکرده ایم که در آینده چزو پیشنهادات است. در مطالعات کبد در اثرات چربی اثر داشته است و چربی های آن را هم کرده است.

سپسدکترسمیه تیموری، عضو هیئت علمی گروه فارماسیوتیکس، در ارتباط با این که آیا در این تحقیق از متخصصان دندانپزشکی استفاده شده است و تا چه اندازه پیشرفت داشته است، به خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، گفت: با توجه به این که این طرح در مرحله آزمایشگاهی است ، در میان گذاشته نشده است، اما به محض اجرا حتما با این متخصصین ارتباط برقرار خواهد شد.

سپس دکتر شیرین سادات بدری، عضو هیئت علمی گروه داروسازی بالینی و خدمات دارویی، در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، مبنی بر این که مصرف مکمل ها در بدن چه مقدار کاربرد دارد، وآیا مصرف مکمل ها درجه و عدد خاصی برای مصرف کنندگان دارد؟ گفت: مصرف مکمل ها یکی از ابزارهای دارو محسوب می شود، و مصرف هر مکملی باید دلیلی داشته باشد، و مصرف اضافه ی مکمل ها هیچ کمکی به بدن نمی کند. بحث نرمال مکمل ها در بدن متفاوت است و هر کدام حالت درمانی به خصوص خود را دارد، که باید برای تجویز دلیل داشته باشد، و عدد خاصی ندارد. در واقع مکمل ها هم نقش پیشگیری دارند و هم درمانو مثلا اگر کسی دچار کم خونی شده باشد، نیاز به آهن دارد، ولی اگر کسی کم خونی ندارد با توجه به تجویز پزشک باید برای پیگیری از کم خونی از آهن استفاده کند.

علیرضا اقتصاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x