اجتماعی استان اصفهان تصاویر فرهنگ و هنر مرکزی

کلیدهای مهارت اجتماعی

کلیدهای مهارت اجتماعی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

مهارت اجتماعی به معنای تطبیق رفتار خود در شرایط بسیار متغیر است. مبتلایان به برخی اختلالات بالینی نقص هایی را در این مهارت ها تجربه می کنند.

مفهوم مهارت های اجتماعی چند وجهی است . در واقع، مهارت اجتماعی بخش زیادی از رفتارهای ما را در بر می گیرد. رفتارهایی که در یک موقعیت مناسبند (مانند گفت و گو با یک دوست در میهمانی و یا در موقعیت نامناسب مانند حرف زدن در مراسم تشییع جنازه هستند. بدین ترتیب، چگونه می توانیم بین آنها تمایز قائل شویم؟

مهارت اجتماعی به معنای تطبیق رفتار خود در شرایط بسیار متغیر است. مبتلایان به برخی اختلالات بالینی نقص هایی را در این مهارت ها تجربه می کنند.

کارشناسان اشکال، کنش ها و رفتارهای زیادی را توصیف کرده‌اند که حول مفهوم مهارت‌های اجتماعی می‌چرخند.

۱-ورود به جهان اجتماعی

برای اینکه از نظر ارتباطی مهارت داشته باشید، باید نحوه گوش دادن را بیاموزید. البته گوش دادن شامل رفتارهای متفاوتی است. یکی از آنها این است که بتوانید مکالمه را شروع کنید، و با تحمل مکث و سکوت های طرف مقابل بتوانید همچنین روند گفتگو را حفظ کنید .

برای انجام این کار، ساختن یک فیلمنامه کوچک ذهنی با سؤالات اساسی و ساده و متفاوت که امکان پرسیدن آنها وجود دارد، می تواند مفید باشد. آنها فرمول های ادب را تشکیل می دهند که شما تمایل دارید به روشی از پیش تعیین شده از آنها استفاده کنید.

۲- ارتباط قاطعانه (ابراز وجود)

در این بخش، ما از مهارت های پایه به مهارت های پیشرفته حرکت می کنیم. بسیاری از مردم در رفتارهای «کمک خواستن» یا عذرخواهی مشکل دارند. بنابراین، تکنیک هایی که به دنبال آموزش ارتباطات نوع قاطعانه هستند مفید هستند.

یکی از جنبه های کلیدی رفتار اجتماعی ماهرانه این است که بتوانیم دستوراتی بدهیم یا قاطعانه از کسی بخواهیم کاری خاص را انجام دهد یا ندهد. به عنوان مثال، احسان به دوستش، که در حال رانندگی است، می گوید: “لطفاً،سرعت مجاز را رعایت کن”؛ یا “لطفا هنگام رانندگی با تلفن همراه صحبت نکن”.

۳- بیان عاطفی (همدلی کردن)

گفتگو با فردی دیگر و تلاش برای ایجاد تغییر در طرف مقابل چیزی است که بسیاری از ما آن را تجربه می کنیم. هنر متقاعد کردن فرد مقابل به انجام کاری به این معناست که بدانید در لحظه تعامل چه احساساتی را تجربه می کنید، چه فکر می کنید و چه می خواهید.

در واقع این رفتار عملا به معنای همدلی کردن و قرار دادن خود در موقعیت/شرایط دیگری است. در حقیقت، توانایی همدلی کردن یکی دیگر از عناصر اساسی برای رفتارهای مهارت اجتماعی است . البته، باید بدانید که از کدام حوزه عاطفی شروع می کنید و چگونه آن را بیان می کنید.

۴-کنترل (مدیریت) خشم

در مواقع خاص و در نتیجه عصبانیت یا رنجش، ممکن است با رفتاری تهاجمی ارتباط برقرار کنید. هنگامی که ارتباطات خصمانه می شود، استفاده از مهارت خودکنترلی بسیار مهم است.

در چنین شرایطی باید بدون ورود به بحث های مخرب بتوانید از حقوق همه دفاع کرده و آن را رعایت کنید. از ارتباطی که حول محور خشم می چرخد دوری کنید.

درعوض، از آنچه که باعث خشمگین شدن شما می شود، از رفتاری که دوست داشتید به جای عصبانیت داشته باشید و کاری را که باید بکنید تا دیگر چنین واکنشی نشان ندهید، این ها را با دیگران به اشتراک بگذارید و راجع به آنها صحبت کنید.

۵- پادزهر استرس را داشتن

اگر از نظر اجتماعی مهارت دارید، دانستن اینکه چگونه به چیزی که باعث ناراحتی، دلخوری، درد و یا احساس منفی شما می شود، نه بگویید، برای شما یک اصل خواهد بود.

علاوه براین، برای موفقیت درهرتعامل اجتماعی، باید بدانید که چگونه برای سخنان ورفتارهایی که پتانسیل آسیب رساندن به شما را دارند، موانع یا مرزهایی را تعیین کنید .

این واقعیت که بدانیم به سخنان خصمانه یا انتقادهای دیگران چگونه پاسخ دهیم، واقعاً مهم است. اگر تکنیک های تنفس صحیح (تنفس شکمی) را بیاموزید، مواجهه با این نوع مخالفت ها و انتقادها برای شما بسیار آسان تر خواهد بود. این تکنیک‌ها با کاستن از فعالیت ذهنی و استرس به شما کمک می‌کنند تا با شرایط ناخوشایند بهتر کنار بیایید.

۶- مهارت های اجرایی یا هنر سازماندهی بهتر

مهارت اجتماعی به معنای سازمان یافته بودن است . در جامعه امروزی، ابتکار عمل داشتن در یک مکالمه یا پی بردن به این که علت یک مشکل خاص چیست، مهم است. بر این اساس، مهارت های اجتماعی شما در شناخت چگونگی تعیین یک هدف و پیاده سازی رفتارهایی که به شما اجازه دستیابی به آن را می دهد، تاثیر دارد.

تهیه و تنظیم: فرزانه افشاری، کارشناس مشاوره مرکز مشاوره آرامش پلیس اصفهان

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x