
برگزاری نوزدهمین نشست موزهکافه تایپ با همکاری ایکوم ایران

نوزدهمین نشست موزهکافه تایپ با همکاری ایکوم ایران برگزار شد

نوزدهمین نشست موزهکافه تایپ با همکاری ایکوم ایران برگزار شد

علیرضا نیاکان – پایگاه خبری احوال نیوز، نوزدهمین نشست «موزهکافه تایپ»، با همکاری کمیته ملی موزههای ایران (ایکوم ایران)،عصر روز یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۵ از ساعت ۱۸ تا ۲۰ با حضور جمعی از عکاسان، پژوهشگران، نویسندگان و فعالان حوزه میراثفرهنگی برگزار شد.
در این نشست، هربرت کریممسیحی، علی رهبر، جمشید بایرامی، داوود نادری، الفرد یعقوبزاده، سیداحمد محیط طباطبایی و فاطمه رضایی به ارائه دیدگاهها و تجربیات خود در حوزه عکاسی، مستندنگاری، حافظه تاریخی و میراثفرهنگی پرداختند.
سخنرانان با تأکید بر جایگاه عکاسی بهعنوان ابزاری برای ثبت و انتقال حافظه جمعی، نقش تصویر را در مستندسازی تحولات اجتماعی، حفظ میراث فرهنگی و شکلگیری روایتهای تاریخی مورد بررسی قرار دادند. همچنین اهمیت آرشیوهای تصویری، اخلاق مستندنگاری، چالشهای حفاظت از اسناد دیداری و ظرفیت موزهها در بازخوانی و تفسیر رویدادهای تاریخی از محورهای اصلی این نشست بود.
سیداحمد محیط طباطبایی، رئیس کمیته ملی موزههای ایران (ایکوم ایران)، در بخشی از این نشست بر ضرورت پیوند میان موزهها، عکاسان و پژوهشگران تأکید کرد و نقش اسناد تصویری را در حفظ حافظه فرهنگی جوامع و انتقال میراث به نسلهای آینده حائز اهمیت دانست.
موزهکافه تایپ که با هدف ایجاد فضایی برای گفتوگوهای تخصصی میان فعالان حوزه فرهنگ، هنر، عکاسی و میراثفرهنگی شکل گرفته است، در نوزدهمین نشست خود نیز بستری برای تبادل دانش و تجربه میان صاحبنظران این حوزهها فراهم آورد. این برنامه با همکاری ایکوم ایران برگزار شد و مورد استقبال علاقهمندان، دانشجویان و پژوهشگران حوزههای موزه، عکاسی و میراثفرهنگی قرار گرفت
