اجتماعی استان بین الملل تصاویر سیاسی فرهنگ و هنر

بیانیه پایانی مراسم اختتامیه کنگره بین المللی دیپلماسی ملل : دیپلماسی ملت ها را به نزدیکی و شناخت یکدیگر دعوت می کند

بیانیه پایانی مراسم اختتامیه کنگره بین المللی دیپلماسی ملل : دیپلماسی ملت ها را به نزدیکی و شناخت یکدیگر دعوت می کند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

متن بیانیه پایانی اختتامیه کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل به :

علم غایتی در خود است و به این معنا مبین عطش بنیادی  انسان به دانش است. این عطش ذاتا بر هرگونه ملاحظه فایده‌مندانه مقدم است. دانشگاه باید مکانی برای پاسداران حقیقت باشد و گفت‌وگوهای علمی مجالی است برای این منظور . 

امروز در اختتامیه نخستین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل قرار داریم  که با همت دانشگاه اصفهان و به ابتکار اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علوم سیاسی ایران برگزار شد . 

در این کنگره توانستیم نخستین گام را در راستای تحقق گفت‌وگوی ملل برداریم.

و مفتخریم که این حرکت در سرزمین اصالت و تمدن و با همت جوانان این مرز و بوم سامان یافته است . 

در ایامی که تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی علیه ملت ایران، چالش‌های عدیده‌ای را برای مردم پدید آورده و زندگی جوانان را از روند طبیعی خود خارج ساخته است ، دانشجویان علوم سیاسی و روابط بین الملل با حمایت دانشگاه اصفهان ، با آگاهی از حقوق و وظایف انسانی خویش اقدام به آغاز نوع جدیدی از گفتگو – نه صرفا در سطح گفتگوی میان دولت‌ها- بلکه در راستای همکاری بین ملت‌ها در چارچوب قوانین بین الملل خصوصا نخبگان، پژوهشگران، اساتید و دانشجویان نموده اند که گفتمان تازه ای در عرصه امور خارجه کشورمان محسوب می شود . 

این گفتمان نوین که در نخستین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل به منصه ظهور رسیده است ،ایده ای است  در مسیر تحقق راه شکوفایی فطرت انسان ، به دور از دروغ، تزویر، کینه، زور و تبعیض.

 در ایده دیپلماسی ملل، نقش مرزهای جغرافیایی و قراردادی کمرنگ شده است و از برجستگی و اهمیت پیشین آن خبری نیست. 

این دیپلماسی ملت‌ها را به نزدیکی و شناخت یکدیگر دعوت می کند و در بطن خویش میگوید: 

“هرکجا مرز کشیدند شما پل بزنید 

حرف تهران و سمرقند و سرپل بزنید،

هرکه از جنگ سخن گفت بخندید به او 

حرف از پنجره رو به تحمل بزنید.” 

امروز دانشگاه اصفهان و اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علوم سیاسی ایران کوشیده‌اند به نوبه خود و با اعانت از گذشته و تاریخ خویش در راستای تحقق ایران فرهنگی و در مسیر دشوار گسترش این گفتمان نو، به بسط روابط علمی خویش با دانشگاه‌ها و نخبگان سایر ملت‌ها و کشورها همت گمارند. 

آنچه در نخستین کنگره دیپلماسی ملل دنبال کردیم ، شکل گرفتن گفتگوهای موثر  وارزشمند با حضور نخبگان و اندیشمندان میهن عزیزمان، سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی، اساتید رشته‌های مختلف (خصوصا علوم سیاسی و روابط بین‌الملل)، پژوهشگران و دانشجویان و اعضای موثر انجمن‌های علمی علوم سیاسی سراسر کشور بود. 

در این گفتگو ها تاکید شد امروز که اراده ملت ایران و جوانان این مرز و بوم توانسته با فائق آمدن بر تحریم‌های ظالمانه آمریکا گام در مسیر پیشرفت نهد، شایسته است با استفاده از فناوری‌های نوین اطلاعاتی و روش‌های جدید ارتباطی، برای گسترش تعاملات دیپلماتیک در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی، راهبردهای مختلف را به صورت منسجم و پیوسته و در  هماهنگی کامل با اهداف استراتژیک ، در چارچوب امکانات موجود مد نظر قرار دهیم . 

در این کنگره برضرورت توجه به مسائل مهمی همچون شبکه‌سازی در تعاملات علمی، فرهنگی و اقتصادی، استفاده از ظرفیت بخش‌های مختلف  حضور پررنگ بخش خصوصی،  NGO ها ، نهادهای مدنی ، تشکل‌های دانشجویی و انجمن‌های علمی، بهره مندی از توان ایرانیان خارج از کشور و ارج نهادن به خلاقیت و نوآوری نخبگان جوان تاکید شد. 

همچنین بر ضرورت توجه به نقش و جایگاه مراکز پژوهشی، مراکز غرب شناسی، مراکز ترویج زبان فارسی در خارج از ایران و یا مراکز  گسترش زبان سایر ملل در ایران تاکید شد. 

شرکت کنندگان در کنگره معتقدند تقویت دیپلماسی عمومی بدون توجه به دیپلماسی اقتصادی دشوار و بلکه ناممکن است. اقتصاد ایران که در گذشته به واسطه تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران در فشار بوده است و به همین دلیل از سهم کمتری در اقتصاد بین‌الملل برخوردار شده است ؛ اکنون نیازمند توجه ویژه به مبادلات تجاری با کشورهای مختلف خصوصا همسایگان است.

 با توجه به ظرفیت اقتصادی بالا ، مزیتهای ژئواستراتژیک ایران و ضرورت ایجاد  کریدورهای اقتصادی ، توجه جدی تر به تعاملات بین المللی ضروری به نظر میرسد. از سوی دیگر ، موفقیت این طرح در گرو همکاری نخبگان دانشگاهی، بخش خصوصی و نهادهای برخواسته از آن همچون اتاق های بازرگانی، صنایع و معادن است که در این کنگره به عنوان یکی از سرفصل‌های اصلی مد نظر قرار گرفت .

در پایان ، قبل از هرچیز خدا را شاکریم که به ما فرصت و توان انجام این مهم را داد.امید آنکه مقبول در گاهش افتد . 

همچنین خرسندیم که در همکاری تنگاتنگ میان دانشگاه اصفهان و اتحادیه انجمن‌های علوم سیاسی این امکان ایجاد شد تا با میزبانی از سفرا و میهمانان خارجی، نخبگان فکری، فرهنگی، مقامات مسئول در عرصه دیپلماسی عمومی و با حضور اساتید ، پژوهشگران ، دانشجویان ایرانی و غیر ایرانی، اعضای اندیشکده‌های مختلف در حوزه سیاست‌گذاری گرد هم آییم تا با حمایت بی دریغ مسئولان دانشگاه اصفهان و همکاری و حمایت اتاق بازرگانی اصفهان، شرکت صنایع رنگ ریف ، فضای این تعامل و همفکری شکل گیرد. 

ضمن تشکر از همه افرادی که ما را در ایده‌پردازی ، اجرا و به نتیجه رسیدن این کنگره یاری کردند، امیدواریم شاهد برگزاری رویدادهای علمی مشابه و دوره‌های بعدی این کنگره با حضور و مشارکت گسترده دانشگاه‌های مختلف، نهادهای دانشجویی و دستگاه‌های دیپلماتیک کشورهای مختلف و تقویت عرصه دیپلماسی عمومی و تعاملات علمی ، فرهنگی، اقتصادی باشیم .

مهدی جمشیدی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x