فرحناز مهری آزاد: آسیب های جبران ناپذیر عدم توجه والدین به مسئله تربیت جنسی فرزندان

فرحناز مهری آزاد: آسیب های جبران ناپذیر عدم توجه والدین به مسئله تربیت جنسی فرزندان

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز؛ فرحناز مهری آزاد /مدرس دانشگاه در ارتباط با آسیب های جبران ناپذیر عدم توجه والدین به مسئله تربیت جنسی فرزندان گفت:

بی شک از زمان تولد، خانواده مهمترین نقش را در شکل گیری شخصیت ، هویت و رفتار کودک دارد و با توجه به اینکه یکی از اساسی ترین مقوله های تربیت، تربیت جنسی کودکان و نوجوانان می باشد میتوان نتیجه گرفت که تربیت جنسی فرزندان یکی از مهمترین وظایف تربیتی والدین محسوب میشود چراکه قویترین نیرو در آدمی غریزه جنسی است و مسلما درصورت عدم تربیت صحیح میتواند آسیب های جدی به فرد، خانواده و حتی جامعه وارد نماید.
تربیت جنسی کودکان زیرمجموعه ای از نظام تعلیم و تربیت است که در اسلام هم مورد توجه خاص قرارگرفته است و در واقع به معنای “آموزش مسائل جنسی” در حد فهم و درک کودکان است به گونه ای که باعث انحراف آنان نشود.
متاسفانه امروزه به دلیل دسترسی کودکان و نوجوانان به تکنولوژی و فضای مجازی منابع غیر صحیح برای پاسخگویی به سوالات و نیازهای جنسی  کودکان فراوان بوده و همین مسئله میتواند باعث انحراف و دریافت های نادرست از این مسائل گردد .
دین اسلام در تمام موارد تربیتی انسان و برای تمام مراحل و مقاطع زندگی دستورات ویژه ای ارائه داده است تا انسان به بهترین نحو تعلیم داده شود ، تربیت جنسی نیز یکی از مسائلی است که اسـلام از توجـه بـه آن غافل نبوده است.
تربیت جنسی یکی از دشوارترین و حساس ترین انواع تربیـت هاسـت اما با این حال به جهت آداب و رسوم خرافاتی و تابو سازی از مساائل جنسی  که آن را حیـا و حجـب نامیده اند از پرداختن به آن سر باز زده و در فرهنگ ایرانی، خانواده ها و نظام تربیتـی حاضـر به قبول این مسئولیت خطیر به بهانه های مختلف ازجمله شرم از طرح این گونه مسائل با کودکان نیستند  و براساس چنین دیدگاهی است که  امروزه بطور روزافزون شاهد بروز آسیب های رفتاری نوجوانان بطور گسترده در سطح جامعه هستیم.
پیامـدهای ناآگـاهی جنسی در کودکان و نوجوانان بسیار مخرب تر از آگاهی آنها در این زمینه است؛ پیامدهایی از قبیل به دست آوردن اطلاعات غلط، بی حد و حصر و بی موقع از منابع ناموثق، احساس گنـاه و خجالت از مشاهده عوارض طبیعی بلـوغ ، آگاهی نداشتن از تکالیف شرعی ، کنجکاوی ها و درگیری های ذهنـی بـیش از حد، افزایش درگیر شدن در روابط جنسی ناخواسته، تشخیص ندادن نشانه های سوءاستفاده جنسی، گرایش به راه های نامشروع ارضای این غریزه و … فرهنگ ایرانـی بـه همـاهنگی بـین عوامـل عمـده تربیتـی یعنـی خانواده، مدرسه و جامعه نظر دارد.
تربیت جنسی در خانواده باید از همـان کودکی و سن ۳سالگی که کنجکاوی در مورد فیزیک و آناتومی بدن آغاز می شود صورت گیرد و با توجه به نیاز و درخواست کودک به صورت تدریجی انجام شود.
تربیت جنسی در مدارس هم همگام با والدین با توجه به شرایط سنی از همان مقطع ابتدایی باید آغاز گردد؛ چراکه سـن بلوغ و سن آسیب جنسی پایین آمده است.
متاسفانه با اینکه  مسئله تربیت  جنسی یکی از ضروریات جامعه امروز است، منابع بومی زیادی در این رابطه در دسترس پژوهشگران ایرانی نیست.
اما در تحقیقات پژوهشگاههای خارجی بسیار جزئی تر و عمیق تر به اهمیت و بررسـی ایـن مسـائل پرداختـه شده است و شاهد نتایج کمی و کیفی دقیقتری هستیم.

وایل اسچاورز (۲۰۱۰) در تحقیق خود نشان می دهد کـه میـزان بـارداری، سـقط جنـین و بیماریهای مقاربتی در نوجوانان آمریکایی بیشتر از کشورهای توسعه یافته است و ایـن میـزان رو به افزایش است. عواملی که با باروری نوجوانـان و رفتارهـای مخـاطره آمیـز جنسـی آنهـا مرتبط است شامل: جایگاه اقتصادی-اجتماعی، وضعیت تحصـیلی والـدین، اجتمـاع و عوامـل موثر دیگری مانند عزت نفس، دسترسی به آموزش و موفقیت در مدرسه میـان عوامـل بیشـمار دیگر است.
پنیکس باراکا و اودونوهو (۲۰۱۰) در تحقیق کیفی خود به حالـت هـای اخیـر نظریـات و تحقیقات مربوط به آزارهای جنسی و پیشگیری و درمان آن ها پرداخته است.
اما در تحقیق کمی که در کشور مالزی توسـط قـانی ، عبداالله،ســید اکیــل و نورالدین (۲۰۱۳) در بـین دختـران نوجوان انجام شد، به این نتیجه رسید که ارتباط معناداری بین ارزش هـای اخلاقـی اسـلامی و الگوهای رایج رفتاری رایـج در بـین نوجوانـانی کـه درگیـر ارتباطـات جنسـی قبـل از ازدواج شده اند، وجود دارد .
دوران نوجوانی حساس ترین دوره زندگی انسان در ارتباط با تاثیرگذاری گروه همسالان بر رفتار،گفتار، و حتی نوع نگرش و دیدگاه فرد است . تمامی مصاحبه شونده ها بیان می کنند که هنگامی که سوالات جنسـی خـود را بـی جـواب می یافتند با دوستان خود در مدرسه و همسالان خود در فامیل در مورد مسایل جنسی به گفتگـو می نشستند و اطلاعاتی را که با کنجکاوی از راههای مختلف به دست آورده بودنـد بـا هـم بـه اشتراک می گذاشتند چه بسا توسط دوستانشان پاسخ هایی را دریافت می کردند که حال که به آن پاسخ ها فکر می کنند متوجه میشوند که جواب های دریافتی چقدر در انحرافات بعدیشان موثر بوده است..
بنابراین می توان با اطمینان گفت که مهمترین علت مشکلات جنسی درخانواده است. اگر والدین از بدو تولد فرزندشان مسائل تربیتی مهم در زمینه ی تربیت جنسی کودکان را رعایت نکرده و قدم به قدم فرزندشان را در مسیر درست هدایت نکنند بطور مسلم فرزندانشان را بسوی آسیب های جدی هدایت می کنند .
وجود محبت و امنیت در محیط خانه و بین اعضا خانواده ،بی توجهی به مسئله تربیت جنسی و نظارت بر رفتار فرزندان ، عدم توجه به پنهانی بودن روابط زناشویی ، استفاده نامناسب از امکانات و تکنولوژی تعصبات بیش از حد مذهبی و سختگیری های بیش از حد از جمله مواردی هستند که خانواده مسئولیت مستقیم در آن دارد و جای تاسف و نگرانی خواهد بود اگر موارد فوق را خانواده ها بطور ناآگاهانه و بدون توجه به اثرات مخرب آن بر ساختار خانواده ، جامعه و فرزندانشان انجام دهند.
درعین حال  جای امیدواری است چون خوشبختانه می توان از طریق برگزاری دوره های آموزش خانواده توسط مدارس برای اولیا و دانش آموزان  بطور همزمان و به موازات یکدیگر و نیز  رعایت اصول و موازین عرفی و شرعی، میزان آسیب های ناشی از موارد فوق را در خانواده ها و سطح جامعه کاهش داد و با بستر سازی مناسب در رابطه با تشریح نیاز به آموزش های مناسب در زمینه ی  تربیت جنسی ، جامعه را بسوی سلامت و آرامش و خانواده ها را در مسیر اصلاح رفتارهای غلط دیروز و یادگیری روشهای آموزش مناسب هدایت نمود.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x