اجتماعی استان بین الملل تصاویر

آیا آمریکا و اسرائیل برنامه حمله به ایران دارند ؟

آیا آمریکا و اسرائیل برنامه حمله به ایران دارند ؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

اخیرا یک رزمایش گسترده با برنامه شبیه سازی حمله هوایی به تاسیسات هسته ای ایران توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی انجام شده است .
از طرفی دیروز نیز ارتش آمریکا از جدیدترین هواپیمای بمب افکن راهبردی خود با نام B-21 که آن را ۳۰ سال مخفی نگه داشته بود ، رونمایی کرد .
برخی با توجه به این اقدامات و شکست خوردن احیای برجام معتقدند آمریکا در حال بررسی گزینه نظامی برای حمله به تاسیسات اتمی ایران است.
اما راقم این سطور نظراتی دیگر دارد که دلایل آن در زیر آورده می شود .
1️⃣ اگر آمریکا برنامه حمله به تاسیسات اتمی ایران را داشت آن را در بوق و کرنا جار نمی زد و بمب افکن راهبردی خود را که ۳۰ سال از ساخت آن می گذرد رونمایی نمی کرد .
بدون تردید اگر آمریکا قصد حمله به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی را داشته باشد ، رعایت اصل غافلگیری و مخفی کاری برای موفقیت آن بسیار لازم و ضروری می نماید .
2️⃣ دهها هزار نظامی آمریکایی در اطراف مرزهای ایران حضور دارند که با اولین شلیک به سمت ایران هزاران موشک و راکت به سمت آنها روانه خواهد شد ؛ همچنین متحدان نفتی و ثروتمند آمریکا در جنوب خلیج فارس (به جز سعودی) با چنین حمله ای کاملا مخالفند؛ زیرا آنان خاک خود را در اختیار ایالات متحده قرار داده اند و از نظر ایران متخاصم تلقی گردیده و در نتیجه تمام سرمایه گذاری های آنان در طرفه العینی نابود خواهد شد .
3️⃣ بخشی از تاسیسات اتمی ایران ( مانند فوردو) زیر کوه قرار داشته و قابلیت نابودی توسط تسلیحات متعارف را ندارد ؛ پس موفقیت حمله هوایی تنها در خصوص تاسیسات نطنز امکان پذیر است و برنامه هسته ای جمهوری اسلامی به طور کامل و اساسی نابود نخواهد گردید.
همچنین دانش اتمی در ایران بومی شده و برفرض محال که تمام تاسیسات اتمی آن نیز با موفقیت و صرف هزینه های گزاف نابود شوند ، بازهم این کشور ظرف چند سال آن را می تواند بازسازی کند.
4️⃣ ایران بیش از ۷۰ هزار رینگ پدافندی با تسلیحات مختلف دارد و عبور از تمامی آن تسلیحات و رسیدن به عمق این کشور ریسک قابل توجهی را طلب می کند ؛ مطمئنا فرماندهان آمریکایی پس از نشاندن موفقیت آمیز پهپاد RQ170 و انهدام پرنده فوق پیشرفته و رادارگریز گلوبال هاوک ملتفت گشته اند که رادارگریزی تسلیحات آنان آنچنان هم موثر نبوده است ؛ همچنین برخی از رادارهای ایرانی بارها روی آسمان خلیج فارس هواپیماهای نسل پنجم اف ۲۲ را رهگیری نموده اند.
5️⃣ جمهوری اسلامی ایران منحصر به یک جغرافیای خاص نیست و در سوریه ، لبنان ، عراق ، یمن و حتی آمریکای جنوبی حضور دارد و می تواند طیف های مختلفی از واکنش را در برابر حمله علیه خاک خود سازماندهی کرده و اجرا نماید .
6️⃣ ایران حداقل به اندازه ۳ بمب اتمی اورانیوم ذخیره ‌کرده است و اگر حمله به آن صورت گیرد مشخص می گردد که راهبردهای متعارف برای بازدارندگی این کشور کافی نبوده اند و بلاشک به سمت تولید بمب اتمی خواهد رفت؛ چیزی که فعلا  جمهوری اسلامی باصدای بلند و علنا آن را تکذیب  می کند .
از سوی دیگر تهرانبا شلیک موشک ماهواره بر ۳ مرحله ای نشان داد سلاحی که بتواند کلاهک مدنظرش را به خاک آمریکا برساند ، ساخته است.
7️⃣ ایران عضو NPT است و تا وقتی در عضویت این معاهده قرار دارد به سمت سلاح اتمی نمی رود ؛ بنابراین حفظ شرایط موجود و قانع کردن ایران به حل موضوع از طریق مسالمت آمیز از نظر غرب بهترین راه حل است.
8️⃣ مبنای تصمیم گیری های آمریکا رعایت اصل چیرگی فایده بر هزینه است ؛ آمریکا می داند حمله نکردن به ایران ولو به قیمت این که ایران نهایتا به بمب اتمی برسد، بهتر از آنست که منابع مادی و انسانی گزافی را هزینه درگیری با تهران کند و رقیبی چون چین را خوشحال نماید .
9️⃣ حمله مشترک آمریکا و اسرائیل به ایران خطر بقا را برای اسرائیل درپی دارد زیرا به اذعان خود مسئولان این رژیم ، حزب الله بیش از ۱۵۰ هزار راکت و موشک وهزاران پهپاد ذخیره کرده که در بدو حمله به جمهوری اسلامی به سوی تاسیسات حیاتی و شهرهای رژیم صهیونیستی شلیک خواهند شد و پرواضح است که تل آویو تاب تحمل آن را ندارد .
در نتیجه باید گفت مسئله نفت ، لزوم صرف هزینه های گزاف مادی و انسانی، ناکارآمد بودن حمله به تاسیسات اتمی ایران و شدت و حجم‌ پاسخ جمهوری اسلامی و متحدانش باعث خواهد شد که ایالات متحده حتی فکر حمله به برنامه هسته ای تهران را به ذهنش متبادر نکند و اقدامات اخیر و رونمایی از بمب افکن B21 تنها کارکرد تبلیغاتی و جنگ روانی جهت تغییر رفتار ایران دارد.

علیرضا تقوی‌نیا

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x