اجتماعی استان تصاویر فرهنگ و هنر مرکزی

صدور ۸ هزار و ۵۰۰ پرونده برای افراد فاقد شناسنامه

صدور ۸ هزار و ۵۰۰ پرونده برای افراد فاقد شناسنامه

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: تا کنون ۸هزار و ۵۰۰پرونده برای افراد فاقد شناسنامه تشکیل شده است که از این تعداد برای ۷هزار و ۶۷۱مورد شناسه تعریف و اخذ شده است.دکتر هاشم کارگر معاون وزیر و رئیس سازمان ثبت احوال کشور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ثبت احوال هویت و موجودیت اشخاص را احراز، معرفی و از آن امانتداری می‌کند، افزود: هر چه در این مسیر دقیق‌تر، سریع‌تر و صحیح‌تر عمل کنیم شهروندان راحت‌تر، بهتر و با کیفیت مناسب‌تری به حقوق اجتماعی خود خواهند رسید، زیرا خدمات ثبت احوال، زیرساخت بسیاری از اقدامات سایر دستگاه‌های دیگر است و این نشان دهنده اهمیت بالای جایگاه این سازمان در کشور است. معاون وزیر کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه اطلاعات سازمان ثبت احوال مبنای بسیاری از فعالیت‌ها، خدمات و اقداماتی است که بخش‌های دولتی و خصوصی به آن می‌پردازند، ضرورت تحول در این سازمان بسیار مهم‌تر و اساسی‌تر خود را نشان می‌دهد. حرکت در مسیر هویت هوشمند

وی هدف و برنامه اصلی سازمان ثبت احوال را حرکت به سمت هویت هوشمند و تحقق سازمانی تمام الکترونیک عنوان کرد و گفت: ایجاد زیرساخت‌های لازم در این زمینه در دستور کار است و می‌توان با یک برنامه عملیاتی منسجم و با تلاش همه بخش‌های سازمان این مهم را محقق کرد.

شناسایی و تعیین تکلیف افراد فاقد شناسنامه

معاون وزیر کشور با اشاره به ضرورت تعیین تکلیف افراد فاقد شناسنامه در کشور تصریح کرد: براساس برنامه‌ها و سیاست‌های دولت سیزدهم در جهت ساماندهی افراد فاقد شناسنامه و تاکیدات رییس جمهور و وزیر کشور در این خصوص، ضمن ایجاد زیرساخت‌های لازم برای شناسایی و ساماندهی این افراد، تاکنون ۸هزار و ۵۰۰پرونده برای فاقدین شناسنامه تشکیل شده است که از این تعداد برای ۷هزار و ۶۷۱مورد شناسه تعریف و اخذ شده است.

تاکید رئیس جمهور بر سامان دادن مدارک هویتی

وی با اشاره به دغدغه‌های رئیس جمهور و وزیر کشور در خصوص ارتقای سطح امنیت و مسائل گوناگون نظیر مباحث فرهنگی و غیره با استفاده از سامان دادن مدارک هویتی افراد، ادامه داد: تعیین تکلیف هویت افراد یکی از نیازهای امروز کشور است که می‌تواند دولت انقلابی و مردمی را در جهت ارائه خدمات بهتر در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، رفاه شهروندان و ایجاد عدالت در خدماتی که دولت به آحاد جامعه ارائه می‌دهد، یاری کند.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه تعیین تکلیف تابعیت این افراد و سپس صدور شناسنامه برای آنان در دستور کار است، افزود: همه ایرانیان باید این سند هویتی را داشته باشند، از طرفی برخی افراد بالای ۱۸سال به ادارات ثبت احوال مراجعه می‌کنند در حالی که فاقد شناسنامه یا سند هویتی هستند و ادعای ایرانی بودن دارند و تا زمان مراجعه به ثبت احوال به هر دلیل برای آنان سند هویتی تنظیم نشده است.

وی افزود: در راستای تعیین تابعیت و اعطای شناسنامه، این افراد باید به ادارات ثبت احوال محل سکونت خود مراجعه کرده و درخواست شناسنامه یا تنظیم سند هویتی را ارائه کنند، اداره ثبت احوال مربوطه برای این افراد تشکیل پرونده می‌دهد و در صورت تکمیل شدن پرونده آنها در هیات پنج نفره اداره کل استان مربوطه یا شورای تامین شهرستان‌های محل سکونت جهت بررسی هویت و تابعیت آنها طرح می‌شود.

جزئیات نحوه تعیین تابعیت

دکتر کارگر با اشاره به اینکه پرونده‌های ارجاع شده در هیات پنج نفره بررسی و در صورت عدم تردید در تابعیت آنها و تکمیل بودن پرونده، مدیرکل استان مجوز لازم را برای تنظیم سند هویتی و صدور شناسنامه صادر می‌کند.

وی گفت: در صورت تردید در تابعیت فرد پرونده وی به شورای تامین استان ارجاع می‌شود و شورای تامین در صورت تکمیل بودن پرونده تابعیت متقاضی را بررسی و نظر خود را در خصوص تابعیت وی به اداره ثبت احوال مربوطه اعلام می‌کند و چنانچه شورای تامین تابعیت متقاضی را تایید کرد، اداره ثبت احوال مربوطه نسبت به تنظیم سند هویتی و صدور شناسنامه برای وی اقدام می‌کند و چنانچه شورای تامین تابعیت فرد را تایید نکرد، وی می‌تواند نسبت به رأی شورای تامین از طریق مراجع قضایی اعتراض کند.وی افزود: با توجه به ایجاد سامانه و بانک اطلاعاتی مختص افراد فاقد شناسنامه، کلیه اقدامات و مکاتبات در خصوص آنان ثبت و ضبط می‌شود.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: در این سامانه برای این افراد شناسه‌ای اختصاصی تعریف شده و با اخذ اثر بیومتریک برای آنان کارت موقت مختص افراد فاقد شناسنامه صادر می‌شود.

معاون وزیر کشور بیان کرد: تا هنگامی که فرد در وضعیت فاقد شناسنامه و بررسی پرونده در شورای تامین یا هیات پنج نفره به سر می‌برد این کارت معتبر است و می‌تواند با استفاده از آن از مزایای اجتماعی بهره‌مند شود و پس از تایید یا رد تابعیت آنان این کارت و شناسه مربوطه ابطال می‌شود و سایر مراحل مربوطه طی خواهد شد.

دکتر کارگر گفت: از تمامی افرادی که تابعیت آنان تعیین نشده و هم اکنون فاقد شناسنامه هستند، تقاضا داریم به ادارات ثبت احوال محل سکونت خود مراجعه کرده و نسبت به ارائه درخواست خود برای تعیین هویت و تابعیت  اقدام کنند.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x