محمدرضا معلمی: دبیرستان هراتی اصفهان میراث فرهنگی و مدرسه ای ماندگار

محمدرضا معلمی: دبیرستان هراتی اصفهان میراث فرهنگی و مدرسه ای ماندگار

محمدرضا معلمی: دبیرستان هراتی اصفهان میراث فرهنگی و مدرسه ای ماندگار

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ؛ نشست خبری با اعضای مجموعه مهر دبیرستان هراتی اصفهان ؛ همزمان با گرامیداشت مقام معلم و گردهمایی دانش آموزان و معلمان این دبیرستان بود ؛ به همراه حمید رضا معلمی و پوربافرانی مدیر دبیرستان هراتی و ناظم زاده ؛ در محل دبیرستان هراتی برگزار شد.
در این نشست خبری ابتدا حمید رضا معلمی از اعضای مجموعه مهر هراتی اظهار کرد: دبیرستان نمونه دولتی شیخ‌زاده هراتی یکی از مدارس قدیمی و خاطره‌ساز شهر اصفهان است که در سال ۱۳۳۳ توسط مرحوم شیخ‌زاده هراتی از بازرگارنان نامی استان یزد ساخته شد و در سال ۱۳۹۴ به‌ عنوان اولین مدرسه ماندگار از سوی شورای آموزش و پرورش استان اصفهان و کشور به ثبت رسید.

حمید رضا معلمی ادامه داد: وی که در شهر هرات شهرستان خاتم از توابع استان یزد به دنیا آمد، در یزد به «آقا محمد شیخ حسن» معروف بود و به همین دلیل، بعدها لقب شیخ‌زاده را گرفت.

وی با بیان این که محمد هراتی در کاروانسرای شیرازی یزد حجره‌ای داشت، ادامه داد: او پس از راه اندازی کارخانه‌ی ریسندگی و بافندگی هراتی بوسیله‌ی «حسین علی هراتی» در سال ۱۳۱۳ هجری شمسی در یزد، نماینده‌ی او در امور کارخانه شد و پس از مدّتی تجربه‌ی کارآموزی، برای ایجاد و راه‌اندازی کارخانه‌ی ریسمان و نخ به نمایندگی از «حسین علی» راهی اصفهان شد.

حمید رضا معلمی افزود: «محمّد هراتی» به تدریج خود مستقلاً به امور بازرگانی پرداخت و فعالیت خود را گسترش و رونق داد و به کارهایی مانند تجارت مرکبات و صدور چای به عراق و دیگر کشورها پرداخت و از این راه ثروت سرشاری اندوخت.

حمید رضا معلمی گفت: کارخانه پشم‌ریسی اصفهان در سال ۱۳۱۴ تعداد ۴۵۰ نفر سهامدار داشته است.

محمد هراتی» بعداً فعالیت‌های اقتصادی خود را گسترش داد.
هراتی همچنین با ساخت برخی آثار در گسترش فرهنگ اصفهان نقش عمده‌ای داشت که از جمله‌ی مهمترین اثر ارزنده‌ی وی ساخت دبیرستان هراتی در خوش آب و هواترین نقطه‌ی اصفهان در حدّ فاصل پل خواجو و سی و سه پل  به مساحت ۸۷۵۰ مترمربع در خیابان کمال الدّین اصفهان است که در سال ۱۳۳۰ در اصفهان شروع به ساخت کرد. این دبیرستان در یکم آذر ۱۳۳۳ آغاز به کارکرد.
نخستین مدیر این دبیرستان دکتر احمد مهران بود. این دبیرستان در طول بیش از ۶۰ سال فعّالیّت علمی و آموزشی، علاوه بر کسب افتخارات علمی، تربیتی، ورزشی و غیره در المپیادهای گوناگون، هزاران نفر از فرزندان این سرزمین با همّت محمّد هراتی و دوستان و همفکرانش و نیز تلاش و پیگیری مدیران، معاونان، دبیران و همه افراد بخش آموزشی و تربیتی، به مدارج عالی مدیریت علمی و اجتماعی کشور رسانده و سهم عمده‌ای در باروری انسان‌های توانمند برعهده داشته که بعدها هر کدام از آنها نیز سهم عمده‌ای در شکوفایی این شهر داشته‌اند. کار دیگر محمد هراتی ساخت دبستان هراتی در جنب همان دبیرستان در سال ۱۳۴۳ و کار خیر دیگر وی را اهدای زمین برای ساخت مدرسه‌ی فاضل در مبارکه‌ی اصفهان است.
سپس پوربافرانی مدیر مدرسه هراتی؛ اظهار کرد: بهترین مدیریت این مدرسه متعلق به آقای عجمی بوده است که مدت ۱۵ سال مدیر این مدرسه بوده است.
و این نشان می دهد که که هر چه مدیریت طولانی باشد کارها بهتر انجام می شود.
پور بافرانی اضافه کرد: در سال قبل ۵ نفر از دانش آموزان به مرحله کشوری راه پیدا کرده که یک نفر از دانش آموزان هم به مرحله جهانی راه پیدا کرد که از افتخارات این مدرسه است.
سپس ناظم زاده گفت: شهدای این دبیرستان بیش از ۵۰ نفر است و یادمانی از شهدا در دبیرستان وجود دارد.

علیرضا اقتصاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x