استان اصفهان بین الملل تصاویر چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

“سایه” آرام گرفت/ روحش آرام ، دلش آرام ، تنش آرام گرفت

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز: هوشنگ ابتهاج متخلص به سایه شاعر و پژوهشگر نامدار معاصر در بامداد ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ در سن ۹۴ سالگی در شهر کلن آلمان درگذشت.

امیر هوشنگ ابتهاج متخلص به ه. ا. سایه شاعر و پژوهشگر ایرانی
۶ اسفند ۱۳۰۶ در رشت متولد شد و دوره تحصیلات دبستان را در رشت و دبیرستان را درتهران گذراند . درسال ۱۳۳۷ با خانم آلما مایکیال ازدواج کرد و  حاصل این ازدواج چهار فرزند به نامهای یلدا «۱۳۳۸»، کیوان «۱۳۳۹»،آسیا «۱۳۴۰»، و کاوه «۱۳۴۱» می‌باشد.
ابتهاج از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۶ سرپرست برنامه گلها در رادیوی ایران و پایه گذار برنامه موسیقایی گلچین هفته بود.مدتی هم به عنوان مدیر کل شرکت دولتی سیمان تهران  به کار اشتغال داشت.
منزل شخصی سایه که خود آن را ساخته، در سال ۱۳۸۷ با نام خانه ارغوان به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسیده است. دلیل این نام‌گذاری وجود درخت ارغوان معروفی در حیاط این خانه است که سایه شعر معروف ارغوان خود را برای آن درخت گفته‌است.
در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۹۵ بیست و سومین جایزهٔ ادبی و تاریخی دکتر محمود افشار یزدی در باغ موقوفات دکتر افشار به انتخاب اعضای هیئت گزینش جایزهٔ این بنیاد به هوشنگ ابتهاج اهدا شد. پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۷ در مراسم پایانی ششمین «جشنواره بینالمللی هنر برای صلح»، نشان عالی «هنر برای صلح» به هوشنگ ابتهاج و ۳ هنرمند دیگر تقدیم شد.
از نمونه کارهای وی می توان به آلبوم دستگاه چهارگاه و نغمه افشاری که در سال ۱۳۵۵ توسط کانون فکری کودکان و نوجوانان منتشر شداشاره کرد. در مهر ۱۳۹۵ بیست و سومین جایزه بنیاد موقوفات افشار، که در این بنیاد برگزار شد، به هوشنگ ابتهاج تعلق گرفت.


💠از مجموعه های شعر و آثار به اختصار 
🔹«اولین نغمه ها»/«نخستین نغمه ها»:سایه در سال ۱۳۲۵ مجموعهٔ «نخستین نغمه ها» را، که شامل اشعاری به شیوهٔ کهن است، منتشر کرد. در این دوره هنوز با نیما یوشیج آشنا نشده بود.«اولین نغمه ها» در غزل از حیث زبان به حافظ بسیار نزدیک شده است. غزلهاى عاشقانه‏ى او همراه با مضامین اجتماعى نهفته در آن، غزل وى رابه بهترین غزلهاى معاصر بدل ساخته است.
🔹«سراب»: «سراب» نخستین مجموعهٔ او به اسلوب جدید است،اما قالب همان چهارپارهاست با مضمونی از نوع تغزل و بیان احساسات و عواطف فردی؛ عواطفی واقعی و طبیعی.
🔹«سیاه مشق»: شعرهای سالهای ۲۵ تا ۲۹ شاعر را دربرمی گیرد.در این مجموعه، سایه تعدادی از غزل های خود را چاپ کرد و توانایی خویش را درسرودن غزل نشان داد.
🔹«شبگیر»:مجموعهٔ «شبگیر» پاسخگوی اندیشهٔ تازهٔ اوست که در این رابطه اشعار اجتماعی با ارزشی پدید می آورد.
🔹«چند برگ از یلدا»:  مجموعهٔ «چند برگ از یلدا» راه روشن و تازهای در شعر معاصر گشود.
🔹 «حافظ به سعی سایه»:تصحیح او از غزل های حافظ است که نخستین بار در ۱۳۷۲ توسط نشر کارنامه به چاپ رسید که سایه در مقدمه آن را به همسرش پیشکش کرده است.
هوشنگ ابتهاج سرانجام در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ درگذشت. یلدا ابتهاج دختر امیر هوشنگ ابتهاج ( سایه ) در صفحه اینستاگرام خود از درگذشت این شاعر نامی خبر داد و نوشت: «بگردید ، بگردید ، درین خانه بگردید درین خانه غریبید ، غریبانه بگردید.

الهه کمالی

انتهای خبر/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x