اجتماعی استان دین و اندیشه فرهنگ و هنر

سخنی با عزاداران حسینی و هیئت های عزاداری

سخنی با عزاداران حسینی و هیئت های عزاداری

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

بار دیگر ماه محرم، ماه پیروزی خون برشمشیر فرا می رسد و ندای “یا حسین مظلوم ” این بار نه در کوچه ها و خیابان های کشور اسلامی ما که در تمامی کشورهای منطقه و جهان طنین انداز می شود تا لرزه بر اندام یزیدیان زمان اندازد و به آنان بفهماند ،اسلامی که حسین و یارانش برای آن قربانی شدند همیشه زنده خواهد ماند.

اما نکته ای که از تمام روایات می توان دریافت این است که ائمه معصومان (ع) به منظور حفظ واقعه کربلا و انتقال فرهنگ آن به نسل های آینده، برگزاری مراسم سوگواری ساده و بی آلایش را توصیه می نمودند اما متاسفانه با گذشت زمان و گسترش مذهب تشیع، این مراسم با پاره ای از آداب و رسوم قومی و ملی و سلایق فردی و جمعی ممزوج شد، که خود می تواند مانعی برای درک مناسب پیام عاشورا باشد. از این جهت بر تمام علمای راستین شریعت و عزاداران مخلص حسینی واجب است تا با کیاست خاصی در زدودن این گونه انحرافات از چهره مجالس عزاداری امام حسین (ع) تلاش کنند.

بی شک اگر شیعه بتواند مکتب عاشورا را آن گونه که هست و بوده به جهانیان معرفی کند منبع الهام همه آزادی خواهان مبارزی خواهد شد که در پی الگوی راستین برای انقلاب و مبارزه با ظالمان و دیکتاتورها هستند.  به منظور انجام این رسالت راستین، بر یکایک ما عزاداران حسینی لازم است که در راستای چند اقدام اساسی و تاثیر گذار اهتمام موکد داشته باشیم:

۱-باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که نوع و چگونگی عزاداری ما می تواند در تقویت و یا تضعیف نهضت عاشورا منشاء اثر باشد. در واقع اگر سوگواری ما بدون توجه به ماهیت اقداماتمان صورت بگیرد، ناخواسته موجبات تحریف و تضعیف و تقلیل حماسه عاشورا را فراهم نموده ایم و چهره ای دون شأن و منزلت ابا عبد اله الحسین (ع) را به دیگران ارائه نموده ایم و مسلماً چنین نتیجه ای خواست و اراده ی محبان آن حضرت نیست.

 انجام اعمال نامتعارف و انحرافی که فاقد ریشه های مذهبی است مسیر واقعه عاشورا و ماهیت آگاهی بخشی آن را مخدوش می نماید و پرهیز و اجتناب از این اقدام نکته ای غیر قابل انکار می باشد و حتی آگاه سازی دیگران به تبعات مخرب و مخاطرات این اعمال خرافی نیز در شرایط کنونی که رسانه های بیگانه به دنبال خوراک رسانه ای خود جهت دروغ پراکنی و سیاه نمایی از اسلام عزیز هستند رسالتی عاشورایی به شمار می آید.

۲- همکاری و همیاری هیئت های مذهبی با نیروهای انتظامی که در سال های اخیر به نحو شایسته ای با این نیرو جهت برگزاری هر چه باشکوه تر و منظم تر ایام محرم همکاری داشتند می تواند به شکلی فراگیرتر و وسیع تر صورت گیرد تا پلیس که همواره خدمت گزار مردم و عزاداران حسینی بوده است، بتواند محرم امسال را هم به گونه ای مطلوب به عزاداران عزیز خدمت رسانی کند .

البته پلیس انتظار دارد که عموم مردم و عزاداران در استقرار نظم و امنیت مراسم و مجالس عزاداری و همچنین جلوگیری از تحریفات و بدعت ها یاری رسان پلیس باشند و بی تردید عشق به ابا عبد الله (ع) عزداران عزیز را به همکاری و همراهی در این خصوص ملزم می نماید.

۳-نکته دیگری که همواره یکی از ایرادات بوده است عدم توجه به حقوق شهروندان و تضییع حقوق دیگران در حین برگزاری مراسم و مجالس عزاداری می باشد به گونه ای که بعضاً شاهد گلایه هایی از سوی مردم با مضمون اذیت و آزار ناخواسته توسط برخی از عزاداران بوده ایم. از یاد نبریم که فلسفه ی عاشورا و اقدام امام حسین (ع) احقاق حق بود و زیرپا گذاشتن حقوق دیگران به نام عزاداری برای عاشورا، با فلسفه عاشورا در تعارض است .

باید بدانیم که رعایت حقوق دیگران یک معروف بوده  و یکی از مصادیق این امر جلوگیری از اختلاط زنان و مردان به دلیل از دحام جمعیت، عدم پارک کردن خودرو مقابل درب منازل، بلند نکردن صدای سیستم صوت مراسم تا پاسی از شب، جلوگیری از ایجاد راه بندان و ترافیک به بهانه پخش نذورات و … می باشد که باید نسبت به این موارد توجه داشت تا موجبات اذیت و آزار شهروندان فراهم نشود .

۴-تربیت دینی به عنوان موثر ترین مکانیسم کنترل اجتماعی است چرا که اخلاق و رفتار نشات گرفته از تعالیم مذهبی مانع بروز رفتارهای انرحافی می شود لذا از آنجایی که بهترین برنامه های تربیتی مبتنی بر امنیت اجتماعی در تعالیم دین اسلام و پیروی صحیح از ائمه اطهار (ع) وجود دارد

۵-بدون شک ایام محرم و صفر فرصت مغتنمی در جهت اجرای فرمان مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) مبنی بر جهاد تبیین است. بنابر این  از مبلغان، روحانیان  و مداحان در مساجد، تکایا و حسینیه ها ، انتظار می رود جوانان و خانواده ها را نسبت به آسیب های اجتماعی و تهدید های جنگ نرم دشمن بیش از پیش آگاه سازند و بار دیگر با بهره گیری از نهضت عظیم عاشورای حسینی دشمنان اسلام را ناکام گذارند.

۶-امروز پلیس نظام مقدس جمهوری اسلامی تمام توان خود را بکار گرفته تا با هر نوع نا امنی، فساد، بزهکاری و انحرافات و آسیب های اجتماعی مبارزه کند ولی هیچ عقل سلیمی تصدیق نمی کند که این امر به تنهایی از عهده پلیس بر آید و زمانی که تک تک اعضای جامعه به نقش و اهمیت خود در ایجاد و حفظ نظم جامعه پی نبرند نمی توان انتظار جامعه کاملاً امن و سالام را داشت.

بنابر این نظم عمومی، مشارکت همه جانبه مردم و اطاعت از قانون محور تامین امنیت است. دین اسلام هم  توسعه فرهنگ و اخلاق را عامل بازدارنده از نابسامانی ها و نا هنجاری ها دانسته و تامین امنیت را وظیفه همگان اعلام کرده و دراین راستا امر به معروف و نهی از منکر را از مهمترین اصول دانسته  است.

 در خاتمه ضمن تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری ابا عبد الله الحسین (ع) به اطلاع عموم شهروندان می رسانیم که امسال نیز فرماندهی انتظامی همانند سال های گذشته همگام و همدوش با خیل عظیم عزاداران حسینی با بسیج همه امکانات و نیروهای خدوم خود آماده خدمتگزاری به عزداران و هیئت های عزاداری است  و از عزاداران عزیز نیز انتظار دارد ضمن همکاری با خادمان  خود در فرماندهی انتظامی با صیانت از نهضت عاشورا از اقدامات وهن آمیز و بدعت آلود در مراسم های عزداری پرهیز نمایند.  لازم به ذکر است مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ استان به طور شبانه روز آماده دریافت اطلاعات و خدمت رسانی به مردم عزیز و عزاداران سید و سالار شهیدان (ع) است .

سرهنگ جهانگیر کریمی– معاون فرهنگی اجتماعی پلیس اصفهان

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x