اجتماعی فرهنگ و هنر

موزه سیار عروسک‌های کاشان به خانه کودک اصفهان آمد

موزه سیار عروسک‌های کاشان به خانه کودک اصفهان آمد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، نمایش خیمه شب بازی “پهلوان کچل” به همت خانه کودک وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با همکاری موزه عروسک‌های کاشان از ۲۵ تا ۲۷ تیرماه در خانه کودک و موزه گرمابه علی قلی آقا برگزار شد.

مسئول خانه کودک در این باره گفت: این رویداد در قالب نشست هم افزایی و انتقال تجربه ترویج و تولید عروسک‌های بومی، نمایشگاه سیار موزه عروسک کاشان و کارگاه ساخت اسباب بازی برگزار شد.

زهرا کاظمی افزود: نمایش “دست کشی” پهلوان کچل از قدیمی ترین و کهن ترین داستان‌های ایرانی است و از عناصر فرهنگ بومی ایران محسوب می‌شود.

کاظمی ادامه داد: این نمایش یکی از صورت‌های روایی آئینی فرهنگ مردم و ادبیات شفاهی اقوام ایرانی است که در قالب دنیای نمایش‌های عروسکی در این رویداد اجرا شد.

او آشنایی مخاطب با گونه‌های مختلف عروسک‌های بومی و فرهنگ پهلوانی که از قدیم در ایران وجود داشته را از اهداف این رویداد عروسکی دانست و اظهار کرد: آشنایی مردم با فرهنگ آئینی و سنتی ایران به ویژه در بخش عروسک‌های بومی و توجه به قالب‌های نمایش سنتی و آموزش به کودکان از اهداف این رویداد است.

به گفته کاظمی، در کنار اجرای نمایش، تلاش شده با برگزاری کارگاه و نمایشگاه به درک بهتر این مفاهیم توسط کودکان و والدین آنها کمک شود.

آنطور که مسئول خانه کودک گفته است؛ نمایشگاه سیار موزه عروسک‌های کاشان برای کودکان بسیار جذاب و دیدنی است، به خصوص که درباره چرایی شکل گیری عروسک‌ها وکاربرد آنها می‌آموزند.

او با اشاره به ظرفیت توسعه این رویداد در سطح ملی گفت: این رویداد این امکان را دارد که با هدف احیای فرهنگ ساخت عروسک‌های بومی و محلی با شعرهای فرهنگ عامه توسعه یابد و مخاطبان بیشتری را در سطح وسیع تری جذب کند.

موزه سیار عروسک‌های کاشان در خانه کودک اصفهان

بنیانگذار و مدیر موزه عروسک‌های کاشان نیز در این باره گفت: با دعوت خانه کودک اصفهان به این شهر آمدیم تا بتوانیم برای کودکان اصفهان هم برنامه داشته باشیم.

امیر سهرابی افزود: در این برنامه، گزیده ای از موزه که در ویترین‌های سبک تر طراحی شده در معرض دید کودکان و خانواده‌ها قرار گرفت و بخش‌های مختلف تاریخ عروسک‌ها و نیز عروسک‌های نمایشی، عروسک‌های بازی، عروسک‌های آئینی و عروسک‌های ملل به آنها معرفی شد.

او ادامه داد: در نمایش خیمه شب بازی پهلوان کچل که از اصیل ترین نمایش‌های خیمه شب بازی ایران است و شهرهای اصفهان و شیراز مهد شکل گیری آن هستند، تلاش کردیم به احیای این گونه نمایشی بپردازیم.

مهدی جمشیدی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x