اجتماعی استان اصفهان اقتصادی تصاویر چندر رسانه حوادث مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

عوامل زمینه ساز در وقوع کیف قاپی و راه های پیشگیری از آن

عوامل زمینه ساز در وقوع کیف قاپی و راه های پیشگیری از آن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

حمل غیر ضروری وجوه نقد بالا، طلاجات یا مدارک و اسناد مهم و با ارزش، تردد در مکان های خلوت همراه با وجوه نقد فراوان یا اموال با ارزش و در دسترس قرار دادن کیف دستی حاوی زیور الات از جمله عوامل زمینه ساز در وقوع کیف قاپی هستند.
کیف قاپی یکی از جرایم است که در جامعه رخ می دهد و معمولاً درایام پایانی سال به دلیل حضور بیشتر مردم در مراکز خرید و بازارها، و… وقوع این جرم بیشتر می شود. کیف قاپ ها معمولاً به صورت موتورسواران ۲ نفره که موتورهای آنها یا پلاک ندارد و یا پلاکشان مخدوش است. این مجرمان برای اینکه شناخته نشوند صورت های خود را پوشانده و یا از کلاه کاسکت استفاده می کنند.
هرچند که پلیس همیشه یک گام جلوتر از مجرمان بوده و در کمترین زمان ممکن سارقان را دستگیر و به مرجع قضائی تحویل داده اما با این حال نمی توان اثرات روانی وآسیب های روحی و بعضاً صدمات جسمی که کیف قاپ ها به قربانیان خود وارد می کنند را جبران کرد. بنابر این بهتراست تا زمینه ها و بسترهایی که باعث وقوع جرم می شوند را فراهم نکنیم و با خیالی راحت به فعالیت های خود پرداخته و از شرّ سارقان و کیف قاپ ها در امان بمانیم چرا که همیشه می گویند علاج واقعه قبل از وقوع بهتر است.
آشنایی با عوامل زمینه ساز در وقوع کیف قاپی
حمل غیر ضروری وجوه نقد بالا، طلاجات یا مدارک و اسناد مهم و با ارزش، بی احتیاطی در حمل اموال با ارزش ، تردد در مکان های خلوت همراه با وجوه نقد فراوان یا اموال با ارزش، در دسترس قرار دادن کیف دستی حاوی زیور الات و سایر اموال قیمتی، قرار دادن کیف اسناد و اموال باارزش داخل خودرو بدون رعایت نکات ایمنی و فریب خوردن توسط سارقان و غافل شدن از اموال باارزش از جمله مواردی هستند که زمینه سرقت توسط کیف قاپ ها را فراهم می آورند.
چگونه از کیف قاپی پیشگیری کنیم
چنانچه مجبورید پول نقد یا اسناد مهمی را با کیف یا ساک دستی حمل نمایید نکات زیر را رعایت کنید:
سعی کنید از اقوام و دوستان خود به عنوان همراه و مراقب کمک بگیرید. تا حد امکان پیاده نروید و با اتومبیل تردد کنید، از خیابان های خلوت رفت و آمد نکنید. در صورت ضرورت برای عبور از مکان های خلوت کیف دستی خود را نزدیک به بدن و به سمت پیاده رو نگه دارید.
اگر قصد معامله ای دارید که نیاز به حمل پول نقد و اسناد و مدارک مهم دارد فقط کسانی را که لازم است، از موضوع مطلع کنید و از عنوان کردن آن در هر جایی بپرهیزید. مشخصات کامل مدارک همراه خود را در جایی یادداشت کنید و یک کپی از آن ها را در منزل نگه دارید تا در صورت دزدیده شدن بتوانید مشخصات آن ها را در اختیار پلیس قرار دهید.
هنگام خرید از فروشگاه، کیف خود را داخل سبدهای فروشگاهی یا روی پیشخوان نگذارید. هنگام ترک خودروی خود کیف و اموال با ارزش خود را جلوی چشم دیگران داخل صندوق عقب قرار ندهید. در رستوران کیف خود را پشت صندلی یا در محلی دور از چشم خود نگذارید.
مراقب افراد ناشناسی که به بهانه پرسیدن آدرس یا هر سوال دیگری یا هشدار درباره کثیف شدن لباستان به شما نزدیک می شوند باشید. ممکن است این افراد قصد سرگرم کردن شما را داشته باشند تا کیف، را از شما سرقت کنند.
بعضی از سارقان با کثیف کردن کت یا کاپشنتان شما را به در آوردن آن ترغیب می کنند و به محض اینکه کت یا کاپشنتان را در آوردید آن را از دست شما می قاپند. بعضی از افراد حتی با سر و وضع مناسب به بهانه اینکه کیف پولشان به سرقت رفته است از شما تقاضای کمک می کنند و هنگامی که به قصد کمک کیف پولتان را در می آورید آن را می قاپند.
از وصل کردن تلفن همراه خود بر روی کمربند، آویختن آن به گردن و به طور کلی قرار دادن آن در معرض دید بپرهیزید. هنگام استفاده از تلفن همراه، گوشی را به سمت پیاده رو یا دیوار نگه دارید. پس از اتمام کار خود با تلفن همراه آن را داخل کیف یا جیبتان قرار دهید.
در سیستم بانکی جدید به دلیل ارائه شماره انتظار به مشتریان نیازی به تشکیل صف جلوی گیشه ها نیست بنابراین اگر کسی با وجود خالی بودن صندلی های بانک کنار شما در پشت گیشه ایستاد و هنگام دریافت وجوه نقد شما را تحت نظر داشت کاملا هوشیار باشید و احتیاط بیشتری را هنگام خروج از بانک به عمل آورید.
بلافاصله پس از دریافت پول قبل از خارج شدن از بانک، صرافی، باجه عابربانک و غیره آن را داخل کیف خود قرار دهید.هنگام دریافت یا تحویل وجوه نقد از مراکز مالی آن را روی پیشخوان نگذارید.
اگر کیف دستی خود را روی صندلی کنار راننده یا عقب خودرو می گذارید شیشه ها را بالا بکشید و از قفل بودن درهای خودرو مطمئن شوید.
هنگام مواجهه با نزاع های خیابانی ، تصادف یا اتفاقاتی از این قبیل تا حد امکان از خودرو پیاده نشوید؛ اگر مجبور به این کار شدید کیف و اشیای قیمتی داخل خودرو را در جایی دور از دسترس قرار دهید ، شیشه ها را بالا بکشید و پس از برداشتن سوئیچ درها را قفل کنید.
کیف خود را در دستی که به سمت دیوار و یا جدول کنار خیابان است بگیرید. مراقب افراد غریبه پیاده یا سواره ای که به شما نزدیک می شوند به ویژه موتورسواران باشید. در صورتی که مجبورید پیاده راه بروید حتی المقدور از قسمت پیاده رو استفاده کنید اگر به هر دلیلی مجبورید در قسمت سواره رو حرکت کنید در خلاف جهت حرکت خودروها راه بروید تا دید کافی نسبت به وسایط نقلیه ای که به شما نزدیک می شوند داشته باشید.
هنگام استفاده از تلفن همراه کیف خود را در نزدیک بدن یا در دستی که آزاد است حمل کنید و آن را نگه دارید. از گذاشتن کیف دستی و سایر وسایل خود بر روی زمین یا روی خودرو بپرهیزید.
اگر از مراکز مالی خارج شده اید و پول نقد یا اموال با ارزش زیادی به همراه دارید و متوجه پنچرشدن خودروی خود شده اید لازم است هوشیار باشید و برای پنچرگیری به هر کسی برای کمک کردن اطمینان نکنید، در صورت امکان از پلیس حاضر در محل کمک بگیرید، از افراد مطمئن مثلأ کسبه محل کمک بگیرید و یا با تلفن از یکی از آشنایانتان درخواست کمک کنید.
از حمل پول نقد بدون پوشش و حفاظ مناسب مثلأ قرار دادن آن در کیسه های نایلونی مخصوصأ هنگام خروج از مراکز مالی نظیر بانک، صرافی و … خودداری کنید.پول خود را در جلوی دید همگان نشمارید.
در صورت وقوع جرم چه باید کرد؟
۱-خونسردی خود را حفظ کنید
۲-جزئیات سرقت از جمله مشخصات موتورسیکلت و راکبین آن به ویژه نوع و رنگ پوشاک و همچنین چهره،مو و جهت حرکت آنان را به خاطر بسپارید.
۳-با پلیس ۱۱۰ تماس بگیریدخودتان به کلانتری مراجعه نکنید و منتظر آمدن پلیس بمانید.
۴-اگر دسته کلید یا سوئیچی داخل کیف سرقت شده وجود داشت فورأ فرد مطمئنی را به محلی که کلید متعلق به آن است یا خودرو بفرستید اگر فرد مطمئنی در دسترس نبود با اطلاع به پلیس خودتان به محل مراجعه کنید
۵-اگر داخل کیف سرقتی کارت عابربانک داشتید فورا برای باطل کردن آن به بانک مراجعه کنید.
۶-هرگونه اطلاعات مرتبط با سرقت و محتویات کیف خود را در اختیار مأموران بگذارید.

محمد امین اقتصاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x