اجتماعی استان اصفهان اقتصادی تصاویر چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

بزرگداشت استاد پریش در شهرضا باهمت انجمن ادبی سروا برگزارشد / ادبیات فولکوریک و محلی پریش

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، انجمن ادبی بانوان سروا به مناسبت سالروز تولد استاد پریش شهرضایی روز شنبه  ۵ مردادماه با حضور دبیر مجمع انجمن های ادبی کشور و جمعی از فرهیختگان استان اصفهان برگزار نمود.د

دراین بزرگداشت غلامرضاجهانشاهی، خوشنویس و دبیر ادبیات دبیرستان های شهرستان شهرضا در مراسم تجلیل از جایگاه هنری شاعر معاصر زنده یاد استاد پریش شهرضایی به بیان ویژگی های شعر این شاعر پرداخت و با اشاره به بسامدهای مضمونی در آثار چاپ شده ی که از این شاعر در دست است گفت : مضامینی مانند عشق، آزادگی، استغنا ، مادر ، تواضع،  محبت به همنوع،  انسانیت و …. بسیار در اشعار ایشان دیده می شود و به ذکر نمونه های از این مضامین پرداخت.

ایشان ضمن برشمردن خصوصیات سبک و زبان شعر پریش افزود شعر پریش از جایگاهی برخوردار است که می تواند در کلاس های دانشگاهی و تحصیلات تکمیلی به عنوان بررسی پایان نامه های تخصصی در رشته ادبیات مورد تحلیل  قرار گیرد. وی از استادان ادبیات درخواست کرد تا این موضوع را به عنوان یک موضوع خاص در رشته ادبیات مورد نظر و توجه قرار دهند.

دکتر صدری استاد دانشگاه و دبیر انجمن ادبی جوان شهرضا درباره ادبیات فولکوریک و محلی پریش سخنرانی کردند و بیان نمودند ما نباید از اینکه واژه های محلی را در گفتارمان استفاده می کنیم واهمه داشته باشیم و باید برای حفظ واژه های محلی شهرضایی قدم های بلندی برداریم و حتی در مدارس به آن بها بدهیم چرا که ادبیات محلی  هویت ما هستند. ایشان همچنین مسئولان و استادان دانشگاه را درجهت چاپ اشعار محلی پریش ترغیب و تشویق نمودند.

استادسخا نیز به عنوان یکی از سخنرانان جلسه ضمن تشریح شخصیت و اشعار استادان آشفته و پریش و ویژگی های اشعار آنها قطعه شعری از آثارخود در وصف درگذشت عارفانه شان قرائت نمود که از سوی حضار مورد استقبال واقع شد.

دکتر مهرناز آزاد نیز ضمن استقبال از این حرکت های ارزشمند خاطر نشان کرد:استاد پریش از شخصیت های فرهنگی بود که مناعت طبع ، بلندنظری و خشوع و فروتنی از خصایص ویژگی های او محسوب می شد.

ایشان با اشاره به اینکه جمع آوری اشعار بومی و محلی که حاصل تلاش صاحب نظرانی مانند پریش است گفت: این حرکت  یکی از مهمترین وظایف انجمن های ادبی است و به همین دلیل لزوم تشکیل کمیته های پژوهش در هرانجمن امری اجتناب‌ناپذیر است.

ایشان در پایان با اشاره به این نکته که ادبیات مادر بسیاری از هنرهاست گفت اصطلاحات محلی که در اشعار بومی بسیاربه چشم می خورد درصورت جمع آوری می تواند خروجی های ارزشمند هر استان ونوعی حفظ و حراست از این میراث بزرگ فرهنگی باشد که نه فقط در ایران بلکه در جهان ادبیات را ارتقا خواهد بخشید.

وی در پایان یادآوری نمود حمایت از انجمن های ادبی پژوهشی یکی از وظایف اصلی مجمع انجمن های ادبی کشور است.

خانم سنجری دبیر انجمن بانوان سروا نیز با ارائه‌ی گزارش عملکرد انجمن اظهار خوشبختی کرد که با همه کاستی های موجود توانسته است زنان هنرمند و نویسنده و شاعر شهرضا را زیر چتر این انجمن دور هم جمع نماید واظهارامیدواری نموده با حمایت مسئولان این حرکت ارزشمند درخور مقام زنان هنرمند جایگاه ویژه ای پیداکند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، در پایان از دو کتاب “ به زیبایی خواهر حوا “و”دریاهای دردار” اثر “پروین برهان” شهرضایی رونمایی شد.

و به رسم یادبود این دوکتاب به دکتر مهرناز آزاد دبیرمجمع انجمن های ادبی کشور و استاد سخا مسئول کمیته پیشکسوتان مجامع استان و رضا آقاحسینی مسئول کمیته شهرستانها و مریم قاسمی پور سرپرست کارگروه پژوهش استان اهدا گردید.

الهه کمالی

انتهای خبر/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x