اجتماعی استان اصفهان بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

در اربعین امام حسین (علیه السلام) کسی جا نماند همه ی دلهای متصل در اصفهان با پیاده روی به گلستان شهداء و در جوار شهداء برای بیعت آمده بودند

در اربعین امام حسین (علیه السلام) کسی جا نماند همه ی دلهای متصل در اصفهان با پیاده روی به گلستان شهداء و در جوار شهداء برای بیعت آمده بودند.

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز ، ضمن عرض تسلیت این ایام به همه ملت ایران ،مقام معظم رهبری و حضرت ولی‌عصر(عج) در اربعین اباعبدالله الحسین ( علیه السلام).

همه ی مردم اصفهان با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی از همه ی قشرها ، خالصانه آمده بودند و نسبت به ابا عبدالله و تنهایی او در روز عاشورا ، عزاداری و رخت ماتم بر تن کردند.

اربعین یک مانور سیاسی و بی‌نظیری است که بسیاری از کشورها علیه این واقع سیاسی هجمه وارد می‌کنند.

در سال‌های اخیر، میلیون‌ها نفر در این راهپیمایی شرکت می‌کنند؛ به‌نحوی که این رویداد را بزرگترین گردهمایی سالانهٔ مذهبی در جهان دانسته‌اند.

درباره تعداد حاضران در این راهپیمایی‌، آمارهایی بین دوازده میلیون تا بیست میلیون نفر بیان شده است.

پیاده‌رَوی اربعین، یا راهپیمایی اربعین، از آیین‌های شیعی است که در روزهای منتهی به ۲۰ صفر (اربعین حسینی) برگزار می‌شود.

این پیاده‌روی از نقاط مختلف عراق به‌طرف کربلا و با هدف زیارت اربعین انجام می‌شود.

بیشتر زائران، از مسیر نجف به کربلا می‌روند. در طول مسیرهای راهپیمایی، جایگاه‌هایی برای پذیرایی از زائران وجود دارد که موکب خوانده می‌شود.

اگر عوامل ظاهری جنگ سیدالشهدا (علیه السلام) و سپاهیان یزید را بررسی کنیم مشخص است که تمام عوامل مادی، نظامی و رزمی آن زمان متعلق به یزیدیان بود و آنها با لشکری عظیم اما سیدالشهدا (علیه السلام) فقط با ۷۲ تن در میدان حضور داشتند و توانستند به پیروزی برسند.

در زمان حکومت صدام حسین، محدودیت‌هایی در اجرای این مراسم اعمال شد، ولی با سقوط حزب بعث در سال ۲۰۰۳م، این مراسم احیا شد.

و هرساله علاوه بر شیعیان عراق، شیعیان کشورهای دیگر به‌ویژه ایران نیز به راهپیمایی اربعین می‌پیوندند.

بنابر گزارش‌ها، علاوه بر شیعیان، گروه‌هایی از اهل‌سنت، مسیحیان، ایزدیان و دیگر مذاهب نیز در پیاده‌روی اربعین حضور می‌یابند.

امام حسین (علیه السلام) وقتی در مدینه حضور داشتند فرمودند اگر من قیام نکنم و یزید بر اسلام حاکم شود از اسلام چیزی باقی نخواهد ماند.

در اربعین حسینی برای اهل عالم به خوبی مشخص شد که راه اباعبدالله الحسین (ع) مسیر حق بود و حق هیچ زمانی شکست نخواهد خورد.

در واقع عقل ما نسبت به حادثه عاشورا در اربعین سیدالشهدا (ع) نسبت به وقایع این جنگ کامل شد و پیروز میدان به خوبی نمایان شد.

امام حسین (علیه السلام) در این حماسه عاشورایی نشان داد که هرکسی پرچم اسلام و انبیای الهی را به دست بگیرد پیروز میدان است.

و هرچه تاریخ می‌گذرد ما خطوط حق و باطل را مشاهده می‌کنیم و پایه گذار این خطوط سیدالشهدا (علیه السلام) بود.

اربعین حسینی (علیه السلام) نماد همه زیبایی‌ها و پیروزی‌ها است و تفسیر کلام زینب کبری (سلام الله علیها) در برابر یزیدیان است که در کاخ یزید فرمودند ای یزید تو باید برای شکست خود کاری کنی و من حقارت و کوچکی‌ات را به تو نشان می‌دهم.

و این بانوی بزرگوار به صراحت می‌گویند ای یزید تو نمی‌توانی وحی را به فراموشی بسپاری و نام و یاد سیدالشهدا (ع)، انبیا و اولیا را خاموش کنی.

به گفته برخی پژوهشگران، راهپیمایی در روز اربعین از زمان امامان معصوم(ع) در بین شیعیان رایج بوده است.

سید محمدعلی قاضی طباطبایی در کتاب تحقیق درباره اول اربعین سیدالشهداء، زیارت امام حسین در روز اربعین را سنت و رفتار مداومِ شیعیان از زمان ائمه دانسته که در زمان بنی‌امیه و بنی‌عباس نیز به این حرکت پایبند بوده‌اند.

گفته شده است پس از دوره شیخ انصاری این سنت فراموش شده بود و محدث نوری آن را احیا کرد.

نویسنده کتاب ادب الطف در گزارشی از مراسم اربعین در کربلا، اجتماع در این مراسم را به اجتماع مسلمانان در مکه تشبیه و به حضور هیئت‌های عزاداری در آن اشاره کرده که برخی به ترکی، عربی، فارسی و اردو مرثیه می‌خوانده‌اند.

ادب الطف در سال ۱۳۸۸ق/۱۹۶۷م منتشر شده و نویسنده آن، جمیعت راهپیمایان اربعین را بیش از یک میلیون نفر تخمین زده است.

انتفاضه اربعین

در سال ۱۳۹۷ق (برابر با ۱۹۷۷م-۱۳۵۵ش) حزب بعث عراق برگزاری مراسم‌های مذهبی و برقراری موکب و پیاده‌روی به کربلا را ممنوع کرد؛

اما مردم نجف در ۱۵ صفر آن سال آماده برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین شده و به سمت کربلاء حرکت کردند.

این حرکت با برخورد حکومت صدام حسین مواجه شد و تعدادی از مردم کشته و گروهی نیز زندانی شدند.

سید محمدباقر حکیم در این انتفاضه به حبس ابد محکوم شد و برای برخی علما همچون علامه عسکری، سید محمدحسین فضل‌الله که از عراق فرار کرده بودند، نیز حکم اعدام غیابی صادر شد.

زائران عراقی از شهرهای خود به سمت کربلا حرکت می‌کنند؛

اما اکثر زائران ایرانی مسیر نجف تا کربلا را برای پیاده‌روی انتخاب می‌کنند.

مسافت پیاده‌روی میان دو شهر حدود ۸۰ کیلومتر است. تعداد ۱۴۵۲ ستون در مسیر نجف به کربلا وجود دارد که فاصله بین هر ستون ۵۰ متر است.

برای پیاده‌رویِ کل مسیر زمانی در حدود ۲۰ تا ۲۵ ساعت لازم است. بهترین زمان برای شروع سفر ۱۶ صفر است.

شروع مراسم: آیین عزاداری از پنج روز مانده به اربعین با ورود کاروان شبیه‌خوانی و تعزیه گردانان آغاز می‌شود.

پس از آن دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی وارد شده و مراسم اصلی در روز اربعین دو ساعت گذشته از ظهر آغاز می‌شود.

زائران، نزدیکِ در ورودی حرم امام حسین(ع) ایستاده و درحالی که بر سینه‌های خود می‌زنند، مرثیه‌ای را می‌خوانند و تکرار می‌کنند و در پایانِ سینه‌زنی دست‌ها را به‌نشانه سلام و تحیت بالا می‌برند.

پذیرائی از زوار: عشایر حاشیه رود فرات در ایام مراسم پیاده‌روی چادرهای بزرگی در مسیر پیاده‌روی بر پا می‌کنند که به آنها «موکب» یا مضیف می‌گویند،

و زائران را برای پذیرایی و استراحت در آنها جای می‌دهند.اجتماعات مذهبی عراق، موکب‌های بسیاری برپا می‌کنند و رایگان به زائران خدمات می‌دهند. مدیریت موکب‌ها به‌شکل مردمی و مستقل از دولت انجام می‌شود.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x