اجتماعی استان بین الملل تصاویر تهران جنوب چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی شرق شمال غرب کردستان کرمانشاه مرکزی

آمریکا هیچ گاه هوادار کردها نبوده و هر زمان نیاز نبوده کردها را به مسلخ فرستاده است / پشت پرده انتشار خبر دست داشتن کردها در ترور سردار سلیمانی

آمریکا هیچ گاه هوادار کردها نبوده و هر زمان نیاز نبوده کردها را به مسلخ فرستاده است / پشت پرده انتشار خبر دست داشتن کردها در ترور سردار سلیمانی

پشت پرده انتشار خبر دست داشتن کردها در ترور سردار سلیمانی

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز ، از مثلث آنلاین ، رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اسرائیل و دولت بایدن دارای تضادهایی هستند و تضادهای اسرائیل و دولت بایدن بیشتر از دوران ترامپ است. انتشار این فایل شاید از دیدگاه تشدید تضادهای دولت بایدن و اسرائیل قابل واکاوی باشد.

دیپلماسی ایرانی: در روزهای اخیر گزارشی مبنی بر اینکه به جز ایالات متحده، اسرائیل و بخشی از جریان های کردی در عراق در شهادت سردار بزرگ ایران، شهید حاج قاسم سلیمانی، نقش داشه اند. درباره محتوی این گزارش در این نوشته اظهار نظری نمی شود و احتمالا محتوی گزارش نیز صحیح باشد ولی اینکه چرا این گزارش در این روزها منتشر شده جای بحث بسیاری است.

قوی ترین گمانه زنی که می توان کرد این است که دولت جو بایدن در آستانه مذاکرات هسته ای سعی دارد که با توجه به محبوبیت شدید سردار حاج قاسم سلیمانی و فایل صوتی منتشر شده به نوعی به مردم و دولت ایران القا کند که آمریکا به تنهایی در این جنایت سهیم نبوده و شریکانی داشته است و درصدد کمرنگ تر کردن نقش آمریکا در این جنایت باشد و از بعد دیگر این جنایت را به گردن اسرائیل و کردهای عراق بندازد.

این مساله نیز قابل ذکر است که اسرائیل و دولت بایدن دارای تضادهایی هستند و تضادهای اسرائیل و دولت بایدن بیشتر از دوران ترامپ است. انتشار این فایل شاید از دیدگاه تشدید تضادهای دولت بایدن و اسرائیل قابل واکاوی باشد.

بدیهی است همانطور که اشاره شد، اصلی ترین هدف این فایل را می توان تلاش دولت بایدن برای تطهیر این کشور در افکار عمومی مردم و دولت ایران قلمداد کرد که می تواند به مذاکراتی که در حال انجام است نیز مرتبط باشد. البته از دیدگاه دیپلماسی این مساله را نیز می توان به فال نیک گرفت اما باید این موضوع را نیز مطرح کرد که هرچند که این جنایت در دوران دولت دونالد ترامپ صورت گرفته است ولی کاش دولت بایدن شهامت این مساله را داشته باشد که همانند مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه اسبق امریکا در دولت بیل کلینتون، که بخاطر کودتای ۲۸ مرداد از مردم ایران پوزش خواست، به نمایندگی از کل دولت آمریکا بخاطر این جنایت از مردم ایران پوزش بطلبد. بدون تردید این مساله در افکار عمومی مردم ایران که بخاطر جنایت ترامپ و تحریم های ظالمانه دوران ترامپ خدشه دار شده است تا حدی تاثیر گذار خواهد بود.

از طرف دیگر دولت بایدن با انتشار این گزارش سعی کرد ایران را دوباره متوجه مساله اسرائیل و کردستان عراق کند. نکته جالب این است که دولت بایدن از زمان روی کار آمدن موضع انفعالی نسبت به درگیری های بین اسرائیل و ایران در منطقه گرفته است. این مساله می تواند نشانگر تشدید تضادهای دولت آمریکا با دولت بنیامین نتانیاهو باشد.

علاوه بر این، آمریکا هیچ گاه هوادار کردهای منطقه نبوده و هر زمانی که نیاز بوده از آنها استفاده کرده و هر زمانی هم که نیاز نبوده کردها را به مسلخ فرستاده است. انتشار این گزارش از دیدگاه سیاستمدران آمریکایی می تواند تضادهای بین ایران و اقلیم کردستان را تشدید کند و در نحوه نگرش مردم و سیاستمداران ایرانی به اقلیم کردستان تاثیرگذار باشد در نتیجه تا اندازه ای معادلات منطقه را به ضرر کردهای عراق تغیر بدهد.

بدون تردید بایدن شطرنج باز بسیار ماهری است و از انتشار این خبر اهداف چندگانه را دنبال می کند ولی شاید اصلی ترین هدف از انتشار این گزارش تطهیر چهره آمریکا در جهت پیش بردن مذاکرات است که همانطور که اشاره شد الزاما نمی تواند پدیده بدی باشد.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x