اجتماعی استان اصفهان بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

سرهنگ مختار درخشان : یکی از مشکلاتی که در دنیای امروز مشاهده می شود، پرکاری خانواده هاست

سرهنگ مختار درخشان : یکی از مشکلاتی که در دنیای امروز مشاهده می شود، پرکاری خانواده هاست

نقش مدیریت اوقات فراغت در کاهش جرم و بزهکاری

پایگاه خبری احوال نیوز، سرهنگ مختار درخشان معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در مورد اوقات فراغت فرزندان خانوتده و ایام تابستان صحبتها و راهنمایی هایی را برای خانواده ها یا آوری کرده اند ، که دانستن آنها خالی از لطف نیست وی در این رابطه گفتند :  کارشناسان معتقدند عدم مدیریت صحیح برای اوقات فراغت نوجوانان در فصل تابستان می تواند عامل به وجود آمدن بزهکاری به شمار بیاید زیرا نوجوانان و جوانان در این دوران که نهایت انرژی انسان است بسیار حساس و ماجراجو بوده و همواره دوست دارند به کارهای خطرناک دست بزنند.

اوقات فراغت، اوقاتی است که فرد فارغ از وظایف رسمی خود با آسودگی آن را سپری می کند. به طور کلی اوقات فراغت، وقت های آزادی است که در اختیار فرد قرار دارد و می تواند متناسب با علایق و سلیقه های خود آن را سپری کند و برایش لذت بخش هم باشد.

اوقات فراغت بخشی عمده از اوقات فرزندان ما را در ایام تابستان تشکیل می دهد و ملاحظه می شود که برخی از والدین با چالش های جدی در نحوه برخورد با آنان مواجه اند وبرخی دیگر احساس سردرگمی می کنند.

در فصل تابستان که اوقات فراغت کودکان و نوجوانان افزایش می یابد زمینه برای بزهکاری در میان برخی از آنان فراهم می گردد که والدین باید با غنی سازی اوقات فراغت فرزندان خود برای مشغولیت های سازنده آنان تلاش کنند.

بررسی و مطالعه پلیس نشان می دهد که دستگیری نوجوانان با سن پائین در تعطیلات تابستان ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا می کند. همین بررسی ها نشان می دهد که این افراد فاقد پیشینه هستند و هیچ جرمی را قبلاً مرتکب نشده اند و حتی یک آزار و اذیت هم در کارنامه زندگی آنها دیده نمی شود.

نکته جالب توجه این است که نوجوانان دستگیر شده دارای خانواده های بسیار محترمی بوده و والدین آنها افرادی هستند که اصلاً باور نمی کردند که این اتفاق برای فرزندان آنها رخ بدهد.

در این جا نکته ای که بسیار حائز اهمیت است عدم مدیریت صحیح برای اوقات فراغت نوجوانان در فصل تابستان می باشد که می تواند عامل به وجود آمدن بزهکاری به شمار بیاید زیرا نوجوانان و جوانان در این دوران که نهایت انرژی انسان است بسیار حساس و ماجراجو بوده و همواره دوست دارند به کارهای خطرناک دست بزنند.

بسیاری از تبهکاری‌ها، ستیزه‌جویی‌ها و انجام کارهای خلاف در ایام فراغت کسانی روی می‌دهد که نمی‌‌دانند چگونه با انتخاب سرگرمی‌ها و تفریحات سالم اوقات فراغت خود را به نیکی سپری کنند.

در این خصوص باید به نوجوانان هشدار داد که بدانند چرخ دنده های قانون بسیار سخت و محکم بوده و برای افراد مجرم مجازات های سنگینی وجود دارد ضمن اینکه به خانواده ها نیز توصیه می شود حتماً برای اوقات فراغت فرزندان خود برنامه ریزی کنند تا در دام باند های فساد و جرم نیافتند.

بدیهی است اوقات فراغت و فعالیت‌های آن نیازمند مهندسی فرهنگی مبتنی بر ارزش‌ها و هنجارهای پذیرفته شده از سوی جامعه است. از این رو با غنی‌سازی آن فرصت ارتکاب جرم از افراد گرفته شده و ناهنجاری‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.

راهکارهای پیشنهادی پلیس برای مدیریت

از آنجا که دیدگاه نیروی انتظامی یک دیدگاه پیشگیرانه است پیشنهاداتی را در زمینه راهکارهای پرکردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان ارائه به شرح زیر ارائه می کنیم:

۱-ایجاد جذابیت در محیط خانواده

برای پیشگری از هرگونه آسیب زایی فرزندانمان در ایام تابستان، والدین باید به فکر غنی سازی اوقات فراغت آنان بوده و مانع پرسه زدن کودکان و نوجوانان در کوچه وخیابان شوند، با این کار جلوی فعالیت های نا مناسب آنان را بگیرند و با ایجاد مشغولیت های سالم، سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی آنان را زمینه سازی کنند. همچنین در ایام تابستان با افزایش جذابیت در خانواده بصورتی که برای فرزندانمان جالب ومورد توجه باشند زمینه کش و جذب بیشتر را در فرزندانمان ایجاد کنیم.

استراحت برای ایجاد آرامش در فرزندان امری لازم است این امر به ویژه در فصل تابستان برای آنان ضروری تر است چرا که کاهش زمان استراحت موجب افزایش پر خاشگری در آنان می گردد و بدین ترتیب فضای خانه نا امن ونا آرام می شود.

۲-اوقات فراغت والدین

یکی از مشکلاتی که در دنیای امروز مشاهده می شود، پرکاری خانواده هاست. پدر و مادرهایی که زیاد کار می کنند، یکی از مشکلاتشان این است که نمی توانند اوقات فراغت فرزندانشان را بخوبی پر کنند تحقیقات انجام شده نشان داده است که پدرانی که بیش از  ۴۵ ساعت در هفته کار می کنند زمینه و بستر بزهکاری در فرزندان آنان بیشتر است. بنابر این والدین باید از اوقات فراغت کافی برخوردار باشند تا بتوانند به تامین اوقات فراغت فرزندانشان بپردازند.سرمایه گذاری در مورد اوقات فراغت ومدیریت صحیح آن، بهداشت روانی افراد را بدنبال دارد.

۳-افزایش ارتباط والدین و فرزندان

باید بکوشیم در ایام تابستان ارتباط فرزندان و نیز ارتباط بین والدین و فرزندان افزایش یابد بهتر است پدر در ایام تابستان زودتر در خانه حضور یابد تا زمینه چنین ارتباط هایی بیشتر فراهم شده ولی باید گفت و گو ها موجب ایجاد آرامش و الفت و همدلی در بین اعضای خانواده بشود و فرزندان فرصتی برای تخلیه هیجانی و پالایش روانی داشته باشند.

بهترین شیوه و روش برای افزایش تعامل میان اعضای خانواده و نیز بستگان توصیه اسلام عزیز یعنی صله ارحام است. اگر در طول سال تحصیلی کاستی هایی در روابط اقوام و بستگان پدید می‌آید، اوقات فراغت تابستان فرصت مناسبی برای عمل به این سفارش مهم است که رشد عاطفی فرزندان را نیز در پی دارد.

۴-استفاده فرزندان از رایانه با نظارت والدین

برای اینکه فرزندانمان بتوانند در اوقات فراغت خود از اینترنت استفاده نمایند و در عین حال از آسیب های آن در امان باشند راه هایی برای نظارت آن وجود داردبه عنوان مثال می توان کامپیوتر را در اتاق نشیمن قرار داد وهمچنین از نرم افزار هایی که برای نظارت وجود دارد استفاده نمود.مهم این است که بینش صحیح نسبت به بچه ها ایجاد کنیم تا آنها بتوانند از این شاه راه بزرگ اطلاعاتی به درستی استفاده نمایند.

اگر از فیلم های پلیسی و جنایی بهره بگیرند، امکان فراگیری خشونت در آنها زیاد می یابد، زیرا استفاده از سی دی هایی که در آنها خشونت ورفتار های خشن به نمایش گذاشته می شود، عصبانیت و پرخاشگری کودکانمان را در پی دارد. یافته ها حکایت از آن دارد که استفاده زیاد از رایانه موجب چاقی بیشتر فرزندان می شود .از همه مهمتر خطر اعتیاد به اینترنت آنها را تهدید می‌کند. خطر دیگر این است که روابط اجتماعی و مهارت های اجتماعی آنان از رشد کافی برخوردار نمی شود زیرا آنها به جای ارتباط خود با دیگران ارتباط خود را به طور عمده با رسانه ها برقرار می‌کنند.

۵-سپردن مسئولیت به فرزندان

بچه ها در تابستان کار رسمی ندارند ولی بدان معنا نیست که از آنها کاری خواسته نشود هر خانواده‌ای می تواند برای فرزندش برنامه ای را تعریف کند و مسئولیتی را به عهده اش بگذارد. در این صورت لذتی که از اوقات فراغت تجربه می کند برایش جذابیت بیشتری خواهد داشت مثل کمک در امور خانه، جمع وجور کردن وسایل شخصی، همکاری با مادر و ….

۶-بردن خانواده به مسافرت

یکی دیگر از فعالیت ها برای پر کردن اوقات فراغت در تابستان سیر و سیاحت است پس باید برای بردن خانواده به سفر برنامه ریزی کرد، اگر درآمد خانواده کافی نیست سفری در اطراف شهر در نظر گرفت و ساعاتی را در کنار سبز و رود گذرانید یا اینکه اعضای خانواده را به صحرا یا باغی برد که عموم مردم از آن استفاده می کنند باید ترتیبی را اتخاذ کرد که بچه ها بتوانند به بازی بپردازند و در پرتو آن احساس شادی کنند تا موجبات دلخوشی آنان را فراهم گردد.

۷-سایر موارد

پرورش اعتماد به نفس و استقلال در نوجوانان، پرورش روحیه احترام به قانون و التزام به رعایت آن، پرورش روحیه مشارکت و همکاری و … از جمله مواردی است که می توان در صحت غنی سازی اوقات فراغت فرزندان برای آن برنامه‌ریزی کرد.

سرهنگ مختار درخشان” – معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x