استان اقتصادی جنوب فارس

مهدی اعیان منش مدیر جهاد کشاورزی استهبان:صنایع تبدیلی شیلات از نیازهای شهرستان است

مهدی اعیان منش مدیر جهاد کشاورزی استهبان:صنایع تبدیلی شیلات از نیازهای شهرستان است

 مجوز نخستین مرکز فرآوری ماهیان خاویاری فارس در استهبان صادر شده و با توجه به توانمندی های این شهرستان مدیر جهاد کشاورزی آن معتقد است نیاز به صنایع تبدیلی شیلات به ویژه ماهی پرورشی خاویار مشهود است.

مدیر جهاد کشاورزی استهبان چهارشنبه به خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز گفت: این منطقه با اینکه از شرایط مطلوب و مستعد برای تولید و پرورش گونه های آبزی در بخش آبزی پروری برخورداراست اما نتوانسته از مزیت های بی نظیر صنایع تبدیلی و تکمیلی وابسته به شیلات بهره ببرد.
مهدی اعیان منش افزود: استخر پرورش ماهیان خاویاری در استهبان اکنون دارای ۱۱ هزار ماهی است که گونه های ماهیان آن فیل ماهی، سیبری، استرلیاد، قره برون و ازون برون است و ارزش ریالی این ماهیان بر اساس خاویار تولیدی از بیش از یکصد میلیون تومان است که برای بیش از ۱۰۰ نفر شغل ایجاد شده است.
وی ادامه داد: میزان بهره برداری گوشت ماهیان خاویاری در استان فارس ۷۵ تن است که در استهبان ۴۵ تن در حال تولید است که پس از بهره برداری قادر است گوشت و خاویار تولیدی خود را بصورت بسته بندی و به همراه ارزش افزوده وارد بازار کند.
مسئول صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی استهبان هم گفت: کمبود صنایع تبدیلی مرتبط با این محصول در کنار جایگاه پرورش باعث شده تا با انتقال این محصول ارزشمند و مفید به دیگر کارخانه های بسته بندی خارج از استان از کیفیت این محصول کاسته شود.
سعید قانعی ادامه داد: فرآوری و بسته بندی محصولات شیلاتی دارای مزیت های فراوانی است که حفظ کیفیت محصول و جلوگیری از فسادپذیری از جمله آنها است.
جایگاه پرورش ماهیان استهبان، استحصال خاویار از گونه فیل ماهی ۱۰ تا ۱۲ ساله را انجام می دهد.
دهم اردیبهشت ۹۸ مدیر جهاد کشاورزی استهبان اعلام کرد: مجوز راه اندازی یک مرکز استحصال فیله و گوشت ماهیان خاویاری به ظرفیت ۵۰ تن و همچنین فرآوری خاویار به ظرفیت ۳ تن در این شهرستان صادر شده است.
اعیان منش افزود: این مرکز نخستین مرکز پرورش ماهیان خاویاری فعال در جنوب کشور خواهد بود و می تواند بزودی فعالیت خود را در این زمینه آغاز کند.
وی بیان کرد: یکی از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان ماهیان خاویاری در فارس، نبود مرکز استحصال خاویاری است و پرورش دهندگان این گونه آبزی در این منطقه ناچارند برای استحصال خاویار، ماهی‌های خود را به شمال کشور منتقل کنند که این کار علاوه بر هزینه‌های سنگین حمل و نقل باعث افت کمی و کیفی تولیدات آن‌ها می شود که با راه اندازی این مرکز استحصال، بزودی این مشکل برطرف خواهد شد.
اعیان منش گفت: استان فارس از استان‌های پیشرو در زمینه پرورش ماهیان خاویاری در استخر پرورش ماهی است و در حال حاضر سالانه بیش از ۲۵۰ کیلوگرم خاویار و ۸۰ تن گوشت ماهیان خاویاری در این استان تولید می‌شود.
استهبان در ۱۶۰ کیلومتری شرق شیراز قرار دارد.

روح اله سعادتمند

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x