اجتماعی استان اصفهان بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

مهدی معصوم بیگی فرمانده انتظامی : بعد از ایجاد رابطه دوستانه میان پلیس و مردم مهمترین وظیفه پلیس حفظ این روابط است

مهدی معصوم بیگی : بعد از ایجاد رابطه دوستانه میان پلیس و مردم مهمترین وظیفه پلیس حفظ این روابط است

مهدی معصوم بیگی فرمانده انتظامی استان اصفهان : بعد از ایجاد رابطه دوستانه میان پلیس و مردم مهمترین وظیفه پلیس حفظ این روابط است

 

 

رابطه پلیس و جوانان

گروه اجتماعی پایگاه خبری احوال نیوز ،  یکی از سازمان هایی که می تواند جهت دهی خوبی به قشر جوان دهد، پلیس است و بی شک نوع رابطه و تعامل پلیس با جوانان، به خصوص دانشجویان و دانش آموزان، نقش بسیار مهم و بسزایی در امنیت جامعه خواهد داشت.

 

بدون تردید جمعیت جوان دارای قدرت بالایی است و جامعه در آن جهتی به حرکت در می آید که این نیروها مشخص می کنند و همچنین زمینه های جامعه به این نیرو و استعدادهای عظیم آن سمت و سو دهد، چه این جهت گیری در جهت پیشبرد اهداف جامعه باشد و یا برخلاف آن. اگر این قشر جوان، برخوردار از نگرش های کارآمد و مطلوب و به هنجار جهت هدایت نیروی خود نباشد، چه بسا در مسیر غلط قرار می گیرد.

باید متذکر شد که اگر به جوانان جامعه، الگوهای رفتاری مناسبی آموزش داده نشود و در جهت مثبتی قرار نگیرند، به بیراهه کشیده می شوند و با توجه به شرایط، آسیب های جبران ناپذیری به خود و اجتماع وارد می کنند. البته این جهت دهی بر عهده شخص خاصی نیست، بلکه باید از بدو تولد انسان آغاز شود. نخستین کانون هدایت انسان، خانواده ای است که در آن زندگی می کند. خانواده تاثیر بسیار مهمی در شکل گیری شخصیت و تفکر شخص دارد و اولین بینش ها و هنجارها از طریق خانواده به شخص منتقل شده و بنای شخصیتی او پی ریزی می شود.

در مراحل بعدی تکامل انسان، بخش عمده این مسئولیت از دوش خانواده برداشته شده و زمانی که فرد به مدرسه، دبیرستان و دانشگاه می رود بسیاری از هنجارها از طریق این نهادهای آموزشی در وجود او بنیادی می شود. البته در این میان، تمام وظایف به عهده این نهادها نیست بلکه نهادهای دیگری هم در این میان به طور محسوس و نامحسوس در جامعه پذیری و اجتماعی شدن فرد نقش هایی را ایفا می کنند که دارای ارزش های موثری است و از آن جمله، می توان به مؤسسه های دولتی و غیر دولتی اشاره کرد. مثلا مؤسسه ها و نهادهایی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت کشور و غیره همگی به نحوی در این امور تاثیر می گذارند.

یکی از سازمان هایی که  می تواند جهت دهی خوبی به قشر جوان بدهد، پلیس است. زیرا پلیس وظیفه حفظ امنیت و هنجارهای ایجاد شده توسط خانواده ها و سازمان ها را برعهده دارد و به عنوان یک نهاد بسیار مهم و با ارزش در این مسیر ایفای نقش می کند. حال در این میان نوع رابطه و تعامل پلیس با جوانان، به خصوص دانشجویان و دانش آموزان، نقش بسیار مهم و بسزایی ایفا می کند. اگر در این میان، بین پلیس و این جمعیت روشنفکر روابط مناسبی برقرار نباشد، این نهاد در جریان ایفای وظیفه خود یعنی ایجاد امنیت دچار مشکلات بسیاری خواهد شد.

با نگاهی به گذشته نه چندان دور، به عمق این فاصله میان پلیس و قشر جوان، به ویژه دانشجویان پی خواهیم برد. حال برای اینکه پلیس بتواند به این وظیفه مهم خود بپردازد، باید شرایط و زمینه ها مساعد باشند. اکنون سوال این است: چگونه می توان این صمیمیت و الفت را میان پلیس و جامعه جوان ایجاد کرد؟ در پاسخ به این سوال راهکارهای بسیاری را می توان برشمرد، از جمله راهکارهای مرتبط با وظایف ناجا موارد ذیل است:

 

۱– پلیس، فرایند قانون پذیری و هنجارمندی

در جوامع نوین، هنجارها در ساختار قوانین مدون و حقوقی و مدنی انعکاس می یابند و از آنجایی که نیروی انتظامی ضابط قوه قضائیه و بازوی اجرایی قوانین در سطح کشور است بنابراین سطح ضریب و نحوه اجرای این قوانین توسط پلیس، می تواند نقش مؤثری در چگونگی جامعه پذیری جوانان و رشد قانون پذیری آنان داشته باشد و از سوی دیگر چون نیروی انتظامی علاوه بر مباحث تئوریک، عملاً نیز درگیر و مرتبط با آسیب ها و ناهنجاری‌های اجتماعی است بنابراین درکی واقعی نسبت به مشکلات و مسائل جوانان دارد و می تواند بر اساس این تجربیات, سایر نهادها و سازمان ها را در امر برنامه ریزی های فرهنگی و شناساندن حقوق و تکالیف و نیازهای جوانان یاری نماید تا فرایند جامعه پذیری و هنجارمندی به گونه ای صورت پذیرد که نیروی جوان در جهت پیشرفت و توسعه سازماندهی شود نه در جهت رویارویی و مقابله احساساتی با هنجارها.

 

۲- مقابله با تبلیغات سوء

شایعه پراکنی، سیاه نمایی و منفی بافی از جمله مکانیسم های تدافعی است که روانشناسان آن را مکانیسمی برای فرافکنی ضعف ها و کاستی های فرد می دانند به این معنی که وقتی فرد بر اساس ویژگی های روانی دچار شکست می شود و یا در خود احساس ضعف و کاستی می کند شاید به مکانیسم تدافعی برای رویارویی با این شکست ها و ضعف ها متوسل شود.

از بارزترین نمودهای این مکانیسم، شایعه پراکنی، متهم کردن دیگران، احاله کاستی ها به اشخاص و سازمان ها و منفی بافی و سیاه نمایی عملکرد دیگران است.در این میان نیروی انتظامی که مسئولیت برخورد با متخلفان و مجرمان را دارد بیش از سایر سازمان ها در معرض این اتهامات قرار می گیرد چرا که وظیفه نیروی انتظامی برخورد با رفتارهای ناهنجار اجتماعی است و مجرمان و متخلفان را در تحقق اهدافشان ناکام می گذارد و به این ترتیب شکست های مذکور، توسط این اشخاص با مکانسیم تدافعی و فرافکنی، به شکست و ایراد و ضعف نیروی انتظامی تبلیغ می شود و ممکن است که این سوء تبلیغات در صورت عدم تدوین و اجرای برنامه های پیشگیرانه، آنچنان فراگیر شود که وجه این سازمان را در منظر عموم مخدوش سازد و بالاخص دیدگاه جوانان را به عنوان مهمترین نیروی مشارکت کننده در برقراری امنیت، آمیخته با تردیدهای جدی نماید.

نیروی انتظامی به منظور مقابله با این فضاسازی ها و سوء تبلیغات باید اقداماتی همچون اطلاع رسانی گسترده و برپایی نمایشگاه ها و همایش های انتظامی را مد نظر قرار دهد که ذیلاً به این موارد می پردازیم.

 

۳– اطلاع رسانی گسترده

اطلاع رسانی به مردم در خصوص عملکرد نیروی انتظامی و دستاوردهای آن از جمله موارد مهمی است که می‌تواند دیدگاه جوانان را نسبت به این سازمان مطلوب تر سازد و حس مشارکت آنان را تقویت نماید و از سوی دیگر ساز و کاری برای خنثی سازی تبلیغات سوء معاندان است.

 

۴- برپایی نمایشگاه ها و همایش های انتظامی

با برپایی نمایشگاه ها و همایش های نظامی و انتظامی در مجامع عمومی، میزان آشنایی مردم با پلیس و امکانات آن بیشتر می شود. با آگاهی از قدرت و اقتدار این نیرو، احساس آرامش و امنیت بیشتری بوجود می آید و از پلیس به عنوان یک تکیه گاه محکم در مقابل خطرها و تجاوزها یاد می شود که در نتیجه موجب افزایش تعامل جوانان و پلیس خواهد شد و به این ترتیب تبلیغات مثبت ارائه شده در این نمایشگاه ها و همایش ها، تبلیغات کذب موجود را مرتفع می سازد.

 

۵- رفتار مناسب

بعد از ایجاد رابطه دوستانه میان پلیس و مردم مهمترین وظیفه پلیس حفظ این روابط است. لذا ماموران پلیس باید با خوش رویی به مشکلات مردم رسیدگی کنند و با آنها با تلخی و تندی رفتار نکنند، جانب عدالت را نگاه دارند و نص صریح قانون را در عملکرد خود مد نظر قرار دهند.

البته ذکر این مطلب نیز ضروری است که ایجاد شرایط برای افزایش تعامل میان جوانان و افراد جامعه با پلیس, مسئولیتی یک طرفه نیست؛ بلکه دوسویه است و علاوه بر پلیس، شامل مردم، به خصوص جوانانی که از آنها به عنوان قشر تحصیل کرده یاد می شود، نیز می گردد. بدین صورت که دانشجویان هم باید زمینه این امر را فراهم کنند و با ارائه انتقادات، پیشنهادها و راهکارهای سازنده، از این نهاد مهم حمایت و پشتیبانی کرده، مانند یار و همدم، همسو با قوانین و دستگاه های اجرایی حرکت کنند و با جلوگیری از ایجاد تشنج در سطح اجتماع و تعریف و تبیین وظایف نیروی پلیس در میان دیگر اقشار جامعه، در حفظ و پاسداری از امنیت جامعه خود بکوشند.

 

 سرتیپ دوم پاسدار مهدی معصوم بیگی؛ فرمانده انتظامی اصفهان

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x